سیاهکلی در مخالفت با کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰:

لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ تورمش را در عید نوروز نشان خواهد داد

نماینده قزوین در مجلس گفت: با تصویب اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ در همین عید نوروز، تورم خود را نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، آبیک والبرز  در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰  به عنوان مخالف گفت: با تصویب این بودجه در همین عید نوروز، تورم خود را نشان خواهد داد. سند بودجه سند حکمرانی یک ساله هر کشوری برای تنظیم کشور در جهت حل مشکلات، پیشرفت، توسعه و توجه به تولید و اشتغال است.  به عنوان کسی که ۳۰ سال مدیریت کردم، در جهت اصلاح ساختار این بودجه اتفاق نیفتاده و به دستور رهبری در این زمین بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: دوستان موافقی که اعلام می‌کنند به دلیل شرایط اضطراری به بودجه رأی می‌دهیم! کشور ما همیشه شرایط اضطراری داشته و در تحریم هستیم. دولت‌ها باید بودجه را بر اساس شرایط تحریم بنویسند ولی این کار را نمی کنند. در این بودجه و اصلاحش کاهش قابل توجهی در کسری بودجه رخ نداده است. دولت‌های کشورهای دیگر یک خط قرمز دارند و از آن عبور نمی‌کنند.

سیاهکلی تصریح کرد: این بودجه تورم زا می‌شود؛ دولت میزان هزینه ها را چند برابر از درآمد کرده است و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری بودجه خواهیم داشت. این به معنای تورم و گرانی است و دولت بودجه نداشته را خرج می‌کند.

نماینده قزوین، آبیک والبرز تأکید کرد: به دلیل وضعیت بد معیشتی مردم، در مورد درآمدهای پایدار مالیاتی، وابستگی به نفت کمتر وجود دارد و برای فرار مالیاتی چیزی دیده نشده است.همچنین توجه به معیشت مردم صورت نگرفته و به تورم دامن زده شده است. وضعیت ارز ترجیحی مبهم شده و نمی‌دانیم برای ارز چه اتفاق می‌افتد. آیا ارز همان ۴۲۰۰ تومانی است یا ۱۷ هزار تومانی و ۳۰ هزار تومانی؟ سهم ۱۴.۵ درصد نفت همچنان باقی است؛ ذر شرکت نفت چه خبر است؟ یک قانون در گذشته سهم ۱۴ و نیم درصد را گذاشته‌اند که کسی جرئت ندارد آن را به ۱۴ درصد برساند! بودجه عمرانی هم اصلاح نشده و اتفاقی برایش نیفتاده است. به مسئله صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری بی‌توجهی شده و صندوق تامین اجتماعی هم جای خود را دارد!

وی اظهار کرد: مردم دیگر توان افزایش قیمت‌ها و تورم را ندارند و ما عادت کردیم در زمانی که فرصت داریم، بحث نکنیم و آنقدر وقت را عقب بیندازیم تا شرایط اضطراری شود و در آخر تصمیم‌های  بزرگ را در لحظه آخر به غلط می‌گیریم. کار اصلی دولت تنظیم بازار است. برادر اقتصاددان بفرمایید که در این بودجه دولت چگونه بازار را تنظیم می‌کند؟

سیاهکلی اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند دولت در برخی موارد با مجلس همکاری کرده و ما هم به بودجه رای مثبت دهیم، درست نیست. عدم دسترسی به درآمدهای پایدار، فرار مالیاتی و...  با الکترونیک شدن دولت حل می‌شود. در این بودجه جایی برای دولت الکترونیک دیده نشده است. دولت‌ها در جهت شفاف سازی حرکت نمی‌کنند و دولت الکترونیک می‌تواند شفافیت ایجاد کند؛ چرا ما بلد نیستیم سیستم سنتی را با فناوری عوض کنیم؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
هر ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه=دو درصد تورم
کسری بودجه سال آینده؟؟
آخرین اخبار