دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح کرد:

کاهش نگران‌کننده‌ ثبت اختراع‌های بین‌المللی در کشور

کبگانیان گفت: در زمینه ثبت اختراع‌های بین‌المللی کشور با کاهش روبرو بوده‌ایم و این آسیبی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهیگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه ۱۴۵ از شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور امروز برگزار شد که شامل دو بخش بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بخش اول گزارش علم و فناوری ارائه و گزارشی از میزان ثبت اختراعات و پتنت‌های خاصی ارائه شد که البته این پتنت‌ها مربوط به مسائل خاصی از جمله پتنت‌های بین المللی ثبت شده بود که در این زمینه با کاهش روبرو بوده‌ایم و این آسیبی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: اما در زمینه ثبت اختراعات نسبت به تولید مقالات و علم در کشور ضعیف هستیم و شورای راهبری به این موضوع ورود خواهد کرد، زیرا این موضوع نگران کننده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر افزود: با توجه به اینکه این بخش مربوط به بخش خصوصی است؛ تا مجموعه خصوصی و دانش بنیان وارد این میدان نشوند این آسیب به صورت اساسی حل نخواهد شد.

کاهش نگران کننده اعتبارات پژوهشی در بودجه سال ۱۴۰۰ 

او افزود: در اعتبارات پژوهشی گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داشتیم که مقداری نگران کننده بود، زیرا در سهم اعتبارات بودجه پژوهشی سال ۱۴۰۰ با کاهش مواجه شده ایم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اعتبارات قانون بودجه کم است، اما با توجه به اعتبارات پژوهشی سایر ارگان‌ها نباید نگران باشیم.

کبگانیان اظهار کرد: دستور دوم جلسه به ماموریت‌های جهاد دانشگاهی که مدتی پیش در ستاد شورای راهبری برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود بررسی شد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: این ماموریت‌ها بر اساس راهنمایی و رهنمود مقام معظم رهبری به اعضای جهاد دانشگاهی و هیات رییسه جهاد بود؛ تعدادی ماموریت ملی در این جلسه تصویب شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: برنامه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این است که از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در جهت منافع ملی اسنفاده کند.

کبگانیان افزود: جهاد دانشگاهی در مباحثی مثل آب شیرین کن‌ها و خودرو‌های ریلی پروژه‌های خوبی اجرا کرده است و درخواست داریم که جهاد در این قسمت‌ها به مدیریت انتقال فناوری بپردازد.

کبگانیان ادامه داد: تمام نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که این وظایف را بر عهده می‌گیرند باید تحت مدیریت و نظارت جهاد دانشگاهی باشند و نقشه راه هم در نظر گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر اظهار کرد: در نهایت گزارش نظارت و راهبری شورای راهبری ارائه شد تا نقشه راه‌ها گام به گام جلو برود. برای انجام این نقشه راه‌ها مسیر‌ها را با جهاد دانشگاهی تعیین کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار