حبیبی مطرح کرد؛

ادبیات داستانی راهی برای تعامل علمی میان ایران و جهان عرب

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: مطالعات علمی در حوزه روایت شناسی و ادبیات داستانی می‌تواند در تعامل علمی میان ایران و جهان عرب نقش برجسته داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری اولین کنفرانس بین المللی روایت شناسی عربی امروز (سه شنبه ۲۸ بهمن) در دانشگاه خوارزمی با حضور عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی برگزار شد.

حبیبی در این مراسم اظهار کرد: روایت و روایتگری بخشی مهمی از فرهنگ و هویت انسان‌ها را تشکیل می‌دهد زندگی بشر بدون روایت قابل تصور نیست خداوند متعال آموزش و تربیت انسان‌ها را با روایتگری داستان‌های گذشتگان در قرآن کریم پیش روی ما قرار داده است و روایت داستانی جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ملل یافته و سهم مهمی از ادبیات جهان را به خود اختصاص داده است.

حبیبی تصریح کرد: آشنایی با ساختار ها، روش ها، تکنیک‌ها و صنعت روایتگری نقش مهمی در تعامل میان ملت‌ها ایفا می‌کند و زبان و ادبیات فارسی و عربی پیوند‌های دیرینه‌ای با یکدیگر دارند، آثاری مانند کلیله و دمنه و داستان‌های هزار و یک شب و سایر ادبیات فاخر فرهنگ اسلامی و ایرانی و اسلامی از جمله بارزترین نمونه‌های تعامل میان شعرا، ادبا و فرهیختگان ایرانی و عرب  به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه امروزه مطالعات در حوزه روایت شناسی و ادبیات داستانی می‌تواند در عرصه شناخت و تعامل علمی میان ملت‌های مسلمان ایران و جهان عرب نقش برجسته داشته باشد، تاکید کرد: آثار ادبی در حوزه ادبیات داستانی منعکس کننده فرهنگ و هویت ملت‌هاست و ما در روزگار کنونی بیش از پیش به چنین شناختی نیازمند هستیم.

رئیس دانشگاه خوارزمی مطرح کرد: دانشگاه خوارزمی به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آموزش عالی ایران که بیش از ۱۰۲ سال از فعالیت آن می‌گذرد میزبان اولین همایش بین‌المللی روایت‌شناسی عربی است و اگرچه به دلیل شرایط کرونا از حضور سروران و فرهیختگان محروم هستیم به صورت مجازی میزبان مهمانان و سخنرانان همایش خواهیم بود و البته تلاش کردیم که در این شرایط خاص فعالیت علمی سمینار به خوبی به اهداف خود دست یابد و امیدواریم این همایش سرآغاز فعالیت‌های گسترده علمی بین دانشگاه‌های ایران و کشور‌های عربی به شمار آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار