پل تاریخی فیروزآباد به عنوان اولین سازه صنعتی استان اردبیل به ثبت ملی رسید

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: پس از ۸۶ سال از زمان ساخت پل فیروزآباد بخش کوثر، فرآیند ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کریم لطفی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: کار ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید.

او افزود: پل فیروزآباد در سال 1312 هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه "گیوی چای" در قریه فیروز احداث شده است و هم اکنون این پل از آثار تاریخی منحصربفرد شهرستان کوثر محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: اين پل ۲۰متر طول، ۱۵ متر ارتفاع و پنج متر عرض دارد و با يك دهانه قوس بيضي شكل كه با دو هلال بزرگ و كوچك دو صخره سنگی بزرگ را به هم متصل کرده است.

لطفی تصریح کرد: «پل فیروزآباد با مصالح بتن خام و سنگ شده و اگرچه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.»

او افزود: ظاهرا این پل با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع اداوت جنگی به مرزهای شوروی ساخته شده و فرم و مصالح ساخت پل با پل‌های سنتی ایران متفاوت است و سبک اروپایی دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: این بنا از جمله بنا‌های عصر پهلوی اول است که جزو اولین سازه‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود و با مصالح سنتی ساخت پل‌های ایران مطابقت ندارد.

لطفی ادامه داد: ساخت این پل چهار سال به طول انجامیده و امروزه نیز قابل استفاده است و از سال ۱۳۸۸ به بعد طی چند مرحله توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل مرمت شده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.