۲۷ درصد از قنات‌های استان زنجان خشک و غیر فعال شده اند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای استان زنجان از خشک و غیرفعال شدن ۲۷ درصد از قنات‌ های زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای استان زنجان  گفت: از ۷۹۲ قنات موجود در  زنجان، معادل ۷۳ درصد آن فعال بوده و ۲۱۶ رشته قنات معادل ۲۷ درصد خشک و غیرفعال است.

او ادامه داد: سالانه لایروبی قنات‌ها به منظور بهسازی، بازسازی و بهبود کمک‌معیشت کشاورزان در استان زنجان انجام می‌شود.

او با بیان اینکه پرآب‌ترین قنات‌های استان زنجان در شهرستان‌های زنجان، سلطانیه و خدابنده است، افزود: آب‌دهی این قنات‌ها بیش از ۱۰۰ لیتر در ثانیه است، ولی افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث خشک شدن برخی از قنات‌ها در زنجان شده است.

این مسئول ادامه داد: افت سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی ‌متر است.

او افزود: دشت ابهر بحرانی ‌ترین دشت استان زنجان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است.

افشاری تشریح کرد: عمده فشار‌های وارد شده به منابع آبی، برداشت‌های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکار‌های تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی می باشد.

او در ادامه گفت: در سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ در دشت‌های استان زنجان حدود ۵۰ سانتی‌ متر افزایش سطح آب را شاهد بودیم ولی در سال‌ اخیر  با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده و مصرف بی‌رویه منابع آبی در زنجان، بیلان آب‌های زیرزمینی منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در دشت ابهر حدود ۳۰ متر و در دشت سجاس حدود ۱۰ متر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی اتفاق افتاده است، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و از هر منظر باید به این موضوع توجه شود، چرا که افت سطح آب های زیرزمینی برای آینده استان زنجان خطرناک است.

انتهای پیام/ف

منبع خبر/ایسنا

برچسب ها: قنات ، قنات ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.