علل رشد کشتار غیرمجاز دام و راهکار کنترل آن در کرمانشاه چیست؟

فرماندار کرمانشاه از شورای شهر کرمانشاه خواست تا به موضوع کشتار غیرمجاز و فروش دام زنده در سطح شهر ورود پیدا کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، رنجبر فرماندار کرمانشاه گفت : اعضای شورای شهر بهتر است به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به موضوع کشتار غیرمجاز که با سلامت مردم در ارتباط است ورود کند.

او گفت : حتی چند نقطه در کرمانشاه از جمله انتهای دولت آباد، شهرک اسلامی و ده مجنون به محلی برای فروش دام زنده تبدیل شده که برای کلانشهر کرمانشاه معنی ندارد.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: راه اندازی اکیپی متشکل از چندین دستگاه ۱۰ روز طول کشید و اعضای آن هر روز ساعت ۹ صبح در محل اجراییات شهرداری جمع می‌شوند و تاکنون با متخلفانی در محله‌های مسکن، پردیس و فرهنگیان فاز یک برخورد شده است.

او اما کشتار غیرمجاز در محله‌هایی مانند دولت آباد را ریشه دار و سرطانی توصیف کرد و برخورد با آن را نیازمند پشتیبانی بیشتر و هماهنگی کامل فرمانداری، قوه قضاییه و نهاد‌های امنیتی دانست.

او افزود: به طور کل نمی‌توانیم ادعا کنیم کشتار غیرمجاز را به صفر برسانیم، اما باید این موضوع به درجه معقولی برسد .ضمن اینکه طبق صراحت قانون، شهرداری باید مانع تردد دام زنده در سطح شهر شود و دامپزشکی در این زمینه نقش نیروی پشتیبان را دارد.

شیرزاد عباسی مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری کرمانشاه، اما ادعای پیگیری مستمر موضوع را رد کرد و گفت: گاهی اوقات اکیپی برای برخورد با کشتار غیرمجاز تشکیل و بعد از مدتی فراموش می‌شود.

او گفت: درست است که طبق قانون شهرداری باید با تردد دام زنده در سطح شهر برخورد کند، اما وظیفه اصلی برخورد با کشتار غیرمجاز به دلیل موضوع بیماری‌ها بر عهده دامپزشکی است و اجراییات شهرداری فقط نقش نیروی پشتیبان را دارد.

سیاوش میری مدیر کشتارگاه بیستون در خصوص سرنوشت شکل گیری اکیپ برخورد با کشتار غیرمجاز گفت: ۲ هفته از این ماجرا می‌گذرد و هنوز موفق به جذب نیروی امنیتی و انجام یک گشت داخل شهری نشده ایم.

معاون سلامت دامپزشکی استان موضوع را بیشتر مرتبط به فرهنگ مصرف مردم می‌داند.

او افزود: مردم بیشتر علاقه مندند گوشت تازه آویزان و مرغی که جلوی چشم خودشان ذبح شده باشد را مصرف کنند.

یارویسی ارزانتر بودن گوشت کشتار غیرمجاز به نسبت قصابی‌ها را دیگر عامل گسترش این پدیده دانست و در عین حال به مردم هشدار داد که مصرف کشتار غیرمجاز خطر انتقال بیماری‌های دام مانند تب مالت را به دنبال دارد.

مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری در خصوص چرایی گسترش کشتار غیرمجاز ادامه داد: مردم اگر چیزی ارزانتر باشد به آن سمت می‌روند ضمن اینکه در محلاتی مانند دولت آباد این موضوع ریشه فرهنگی دارد.

مدیر کشتارگاه بیستون در خصوص فرهنگ مردم در استفاده از گوشت آویزان دیدگاه متفاوتی داشت و افزود: ما هر جایی که در مدیریت کم می‌آوریم تقصیر‌ها را متوجه فرهنگ مردم می‌کنیم.

میری افزود: مردم ما خیلی هم با فرهنگ هستند، چرا فرهنگ مردم را زیر سوال می‌بریم؟ گوشت ارزان را در دسترس مردم قرار بدهیم تا به سراغ کشتار غیرمجاز نروند.الان هر کیلو ران بدون استخوان در کشتار غیرمجاز ۴۰ هزار تومان ارزانتر از قصابی هاست.

نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: سهم کشتار غیرمجاز شاید فقط ۱۰ درصد گوشت مصرفی مردم کرمانشاه باشد و اکثر مردم از قصابی‌ها و یا مکان‌هایی با نظارت دامپزشکی گوشت تهیه می‌کنند.

او در خصوص کشتار غیرمجاز مرغ افزود: همانند گوشت قرمز سهمی ۱۰ درصدی در سبد مصرفی خانوار‌های کرمانشاهی دارد.

حاتمی میزان کشتار غیرمجاز در شهرستان‌ها را بیشتر از مرکز استان دانست و گفت: شرایط اجتماعی کنونی و کرونا از عوامل گسترش این پدیده هستند.

یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان سهم کشتار غیرمجاز در گوشت مصرفی مردم را کم توصیف کرد و گفت: حتی همین مقدار نیز موجب زشت شدن چهره شهر و آلودگی‌های محیطی می‌شود.

طبق برآورد عباسی مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری، ممکن است کشتار غیرمجاز سهمی ۲۵ درصدی از سبد گوشت مصرفی مردم کرمانشاه داشته باشد.

 میری مدیر کشتارگاه بیستون افزود: کشتار غیرمجاز ۲ برابر کشتار مجاز است.

او کشتار روزانه ۲ کشتارگاه بیستون و ماهیدشت را شامل ۵۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ راس گوساله اعلام کرد و گفت: این میزان کشتار بسیار کمتر از مصرف روزانه شهر کرمانشاه است.

او افزود: کشتار غیرمجاز در شهر‌هایی مانند اسلام آبادغرب، سنقر و هرسین به اندازه کشتارگاه‌های کرمانشاه است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار