ظرفیت هایی که خاکستر می شوند/ ماهیرود زخمی از فرصت سوزی ها

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مرز ماهیرود یک جاده روستایی است که همواره تلفات جاده‌ای سنگینی را به همراه داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، محمدی کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های مرز ماهیرود  در شکوفایی اقتصاد گفت: بر اساس آمار‌های منتشر شده امسال بیشترین میزان صادرات کشور به کشور‌های چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است.

او افزود: بیشترین اقلام صادر شده بنزین، پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع‌ شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بوده است.

عدم توازن در کالا‌های صادراتی

محمدی کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اگر با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو نبودیم آمار صادرات نفت خام نیز می‌توانست به این آمار و اقلام اضافه شود، گفت: عمده صادرات ما مربوط به اقلام اساسی است و تولیدات سایر بخش‌های اقتصاد نتوانسته‌اند در اولویت برای صادرات قرار گیرند.

او افزود: دولت‌ها برای رونق بیشتر مرزها، تدابیر متعددی را به کار می‌گیرند که مهم‌ترین این تدابیر برای این امر تقویت روابط بین‌المللی و مدیریت نوسانات نرخ ارز بوده است که به نظر می‌رسد در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست نیافته‌ایم.

زیرساخت‌های لازم برای افزایش میزان صادرات

محمدی کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: تجهیز بیشتر راه‌ها و امکانات موجود در مرزها، تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی، اعزام رایزن اقتصادی به کشور‌های هدف و بازاریابی مناسب از موضوعاتی است که توجه بیشتر مسئولین را در این دوره می‌طلبد.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به ظرفیت مرز در خراسان‌جنوبی عنوان کرد: موضوع غفلت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی استان خراسان‌جنوبی مسئله ریشه‌داری است که ما در همه دوره‌ها شاهد آن بوده‌ایم و عمده محصولات صادراتی از مرز ماهیرود نیز بنزین، فولاد، گچ، سیمان و اقلامی از این گروه است.

توسعه پایدار استان نیازمند تنظیم سند توسعه مبتنی بر ظرفیت‌ها است

محمدی کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به جز سیمان سایر اقلام مذکور مربوط به دیگر استان‌ها است، گفت: برای توسعه پایدار استان نیازمند برنامه‌ریزی کلان و تنظیم سند توسعه استان مبتنی بر ظرفیت‌های اقتصادی هستیم.

او افزود: در سند توسعه شهرستان سربیشه عمده موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی و دامداری بوده و شاهد برنامه‌ریزی خاصی برای تقویت و استفاده بهینه در سایر بخش‌ها نبوده ایم.

محمدی تصریح کرد: در سند‌های توسعه استان استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی و برنامه‌ریزی جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر ظرفیت‌های استان را شاهد نبوده‌ایم.

کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های مرز ماهیرود در توسعه صادرات کالا‌های تولیدی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر مرز ماهیرود چه از وجه صادرات غیرنفتی و چه از وجه صادرات به کشور افغانستان به یکی از گذرگاه‌های مهم کشور تبدیل شده است و حجم قابل توجهی از اقلام صادراتی از این مرز صادر می‌شوند، اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این موضوع بپردازیم زیرساخت‌های لازم برای این حجم از صادرات در استان فراهم نشده است.

بی‌توجهی به زیرساخت‌های مرزی ماهیرود

محمدی کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: جاده‌ای که برای این حجم از صادرات استفاده می‌شود یک جاده روستایی است که همواره تلفات جاده‌ای سنگینی را به همراه داشته است و امکانات بین‌راهی، رفاهی و تفریحی آن بسیار نامناسب بوده و هتل، رستوران، محل‌های توقف بین‌راهی، فضای سبز در پایانه مرزی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

او امکانات اقتصادی استان را نامتناسب با ظرفیت صادراتی ماهیرود دانست و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خراسان‌جنوبی مورد غفلت واقع شده است ظرفیت و توان علمی استان است.

محمدی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با منابع طبیعی و نیاز‌های کشور افغانستان و پذیرش دانشجو با معرفی ظرفیت‌های علمی استان برای جامعه دانشجویی کشور افغانستان نقش مهمی را در رونق اقتصادی استان ایفا می کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تجار افغان همیشه از یک طرفه بودن تجارت خارجی به نفع ایران گلایه مندند...این چه روابطی است که ایران فقط باید کالا به کشور ما صادر کند اما کالایی از افغانستان وارد نکند...با این اوضاع کم کمک بازار افغانستان رو از دست ندیم جای تعجبه!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
مردم ایران هم از بستن سد ونرسیدن حق ابه به دشت های سیستان هم گلایه مندن جناب