جزیره قشم متحول تر از سال های قبل

رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس یازدهم گفت: با نگاهی منصفانه باید بگوییم وضعیت جزیره قشم نسبت به سال‌های قبل متحول شده و این مسئله به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه پاشایی بهرام رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس یازدهم در دیدار با مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: نظر شخصی من این است که جزیره قشم نسبت به سایر مناطق آزاد کشور شرایط ویژه ای دارد و و با اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی و اقتصادی جهت رفع عقب ماندگی های سال های گذشته، در آینده نزدیک نتیجه این فعالیت ها را مشاهده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه فرهنگ تمام داشته‌ها و هویت یک ملت است، ادامه داد: دیر بازده بودن نتایج اقدامات فرهنگی، موجب می شود تا بسیاری از مدیران کشوری کمتر به این حوزه بپردازند و به سراغ کارهای زود بازده بروند، اما در منطقه آزاد قشم سیاست گذاری درست و اقدامات خوبی را در عرصه های فرهنگی شاهد هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن و مجلس در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های صنعت گردشگری در حقیقت فرصتی مناسب برای به معرض نمایش گذاشتن فرهنگ است و اقدامات خوبی در زمینه فعالیت های فرهنگی و بویژه حوزه گردشگری در مناطق آزاد کشور اجرایی شده است.

رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس با بیان اینکه گردشگری بویژه در جزایر قشم و کیش یک مزیت بسیار خوب و صنعتی ارزنده جهت کمک به توسعه است، ادامه داد: باید با برنامه ریزی و مطالعه اجازه ندهیم تا صنایع غیرضرور بویژه صنایع آلاینده؛ در مناطقی که مستعد توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر هستند، ایجاد شود.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: ژئوپارک ها در تمام نقاط جهان یک مقصد گردشگری طبیعی، علمی و آکادمیک هستند و می‌توانیم از طریق استفاده از ظریفت های آن منطقه را به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل کنیم که خوشبختانه قشم در این مسیر قرار دارد.

جزیره قشم متحول تر از سال های قبل

پاشایی بهرام با اشاره به سفرهای پیشین خود به جزیره قشم، تاکید کرد: اتفاقات خوبی در حوزه ایجاد زیرساخت ها و توسعه صنایع و صنعت گردشگری در قشم طی سال های گذشته اجرایی شده و اگر نگاهی منصفانه داشته باشیم باید بپذیریم که وضعیت جزیره نسبت به سال‌های قبل متحول شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تصمیمات آنی و‌ خلق‌الساعه تبدیل به یکی از بزرگترین‌ مشکلات امروز اقتصاد کشور شده است و سرمایه گذاران نمی‌دانند که روزهای آینده با چه تصمیمی روبرو خواهد شد که همین موضوع می‌تواند موجب خروج سرمایه و کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در مناطق آزاد شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاران در مناطق آزاد با وجود برخی قوانین و بخشنامه‌های متعدد مربوط به حوزه مالیات و گمرک با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: نشست‌های مختلفی در مورد مشکلات گمرک با مناطق آزاد به ویژه قشم و کیش در مجلس تشکیل شده و امیدوار هستیم، تصمیم مناسبی برای این موضوع گرفته شود.

او خاطرنشان کرد: مناطق آزاد از مشوق‌های مناسبی برخوردار بودند اما این مناطق هرچند دیر حرکت خود را آغاز کرده اما در حال رسیدن به بلوغ هستند .

به گفته پاشایی بهرام؛ بخشی از مشوق‌های مناطق آزاد کشور برای ورود بخش خصوصی حذف شدند و یا تغییر یافتند که این امر هم خود مانع از ورود سرمایه به این مناطق می‌شود.

رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس افزود: مزایای مناطق آزاد باید برای جامعه در سطح ملی تبیین شود زیرا این مردم هستند که دیدگاه بسیاری از نمایندگان را شکل می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور نمایندگانی از بخش خصوصی را در فرآیند تصمیم گیری های اقتصادی ضروری دانست و اظهار داشت: بخش خصوصی است که می‌تواند در تحریم‌ها کمک کنند و گره‌گشا باشند و اگر بخش خصوصی نبود، کشور ما در تحریم‌ها با شکست مواجه می‌شد.

جزیره قشم متحول تر از سال های قبل

توسعه پرشتاب جزیره قشم با ایجاد زیرساخت ها طی سال های گذشته

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم نیز در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاونان و برخی از مدیران این سازمان گفت: توسعه در قشم با ایجاد زیرساخت‌های مختلف از سوی سازمان‌ منطقه آزاد و‌ جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شتاب یافته است.

الله وردی دهقانی اظهار کرد: برخی سیاست های اشتباه در سال های گذشته در عمل موجب کاهش انگیزه بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری شده است.

او با اشاره به مزیت های مناطق آزاد جهت حضور سرمایه گذاران، ادامه داد: با اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد به طور حتم‌ می‌توان به بازگشت این سرمایه‌گذاران و‌ توسعه هر چه بیشتر مناطق آزاد و‌ ویژه اقتصادی کشور امیدوار بود.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر مزیت های مناطق آزاد حذف شود، انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در این مناطق از بین می رود و نمایندگان مجلس، دولت و تمامی دستگاه های مرتبط با این حوزه باید با دیدی باز برای توسعه و رونق مناطق آزاد کشور اقدام کنند.

به گفته دهقانی؛ در بازدیدهایی که داشتیم، مشاهده کردیم که توسعه جزیره در همه حوزه‌ها انجام شده و علاوه بر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، در بخش‌های گردشگری، فرهنگی، تولید محصولات غذایی دریایی و صنایع دریامحور نیز رشد مشاهده می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: درست است که طی سال های گذشته تحریم ها، دشواری هایی ایجاد کرده اما با استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد و تسهیل فعالیت بخش خصوصی می توانیم شاهد رونق و توسعه بیشتر در بخش های اقتصادی این مناطق باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پتانسیل های خوبی در حوزه های مختلفی در جزیره قشم وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد؛ گفت: طی سال های گذشته با ایجاد زیرساخت های مختلف توسط سازمان منطقه آزاد قشم و جذب سرمایه گذاران و حضور پررنگ بخش خصوصی، شاهد سرعت گرفتن توسعه بخش های مختلف هستیم.

رابطه میان نمایندگان مجلس و مناطق آزاد سازنده است

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور نیز در این جلسه، گفت: بازدیدهای مستمر و حضور نمایندگان مجلس در مناطق آزاد کشور می تواند موجب آشنایی و توجه بیشتر به این مناطق شده و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

حسین گروسی با بیان اینکه امروز رابطه میان مجلس و مناطق آزاد کشور مثبت و سازنده است، ادامه داد: ممکن است برخی انتقادها و نظرات مخالف درباره مناطق آزاد شنیده شود، اما این مواضع قطعا نظر تمام نمایندگان مجلس نیست.

او تصریح کرد: ثبات قوانین، وجود مزیت های اقتصادی و تسهیل شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در مناطق آزاد می تواند موجب افزایش انگیزه سرمایه گذاران جهت حضور در این مناطق شود.

گروسی در پایان با اشاره به پیگیری های مفید صورت گرفته از سوی فراکسیون مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: امیدواریم حرکت خوب و مثبتی که طی سال های گذشته در مناطق آزاد آغاز شده است، نتیجه بخش باشد.

توسعه متوازن قشم با وجود تحریم ها

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با وجود دشواری های مالی، افزایش نرخ ارز، تاثیرات منفی تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا موفق شدیم تا توسعه متوازن را در قشم ایجاد کنیم.

حمیدرضا مومنی در نشست با برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، اظهار کرد: چالش های مختلفی پیش روی مناطق آزاد وجود دارد که با حمایت تمام دستگاه ها می تواند حل شده و امکان استفاده از ظرفیت های این مناطق برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی در طی سال های گذشته، ادامه داد: در ابتدای دولت تدبیر و امید در جزیره قشم برق تولید نمی‌شد اما با هدف گذاری صحیح صورت گرفته تا پایان دولت یک هزار و ۱۰۰ مگاوات برق تولیدی در مدار قرار می‌گیرد.

جزیره قشم متحول تر از سال های قبل

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: در بخش تولیدات محصولات دریایی با اصلاح در روش به صورت متراکم و فوق متراکم هدف گذاری برای تولید ۳۰ هزار تُن میگو و ماهی تا پایان دولت دوازدهم در قشم ایجاد خواهد شد.

به گفته مومنی؛ طی سال های گذشته در بخش گردشگری با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در بخش هتلینگ سه برابر رشد و با ساخت ۱۴ کمپ پارک در بهترین سواحل جزیره قشم، شاهد توسعه صنعت گردشگری و افزایش ظرفیت گردشگرپذیری هستیم.

او با بیان اینکه با فعالیت های صورت گرفته و با راه اندازی واحدهای مختلف اقتصادی، گردشگری و... در جزیره امروز نرخ بیکاری در قشم حدود پنج درصد است، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان دولت تدبیر و امید نرخ بیکاری در این منطقه به حدود ۴.۶ درصد می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: قشم با ۱۷ میدان نفتی و گازی مکانی امن و مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است و با توسعه زیرساختی این امر امکان پذیر است.

مومنی خاطرنشان کرد: خودکفایی در کشور در گرو توسعه مناطق آزاد است و طی سال های گذشته با وجود برخی دشواری های مالی، افزایش نرخ ارز، تاثیر منفی تحریم ها، شیوع بیماری کرونا و برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها توانسته ایم، توسعه متوازن را در قشم ایجاد کنیم.

او در پایان گفت: مناطق آزاد و بویژه منطقه آزاد قشم با حمایت تمام دستگاه ها می تواند تبدیل به بازوی کمکی برای دور زدن تحریم ها در شرایط سخت اقتصادی باشد.

کیهان عباسیان، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: با مطالعات صورت گرفته، اولین هاب پتروشیمی دارای طرح جامع و با رعایت و در نظر گرفتن تمامی دستورالعمل‌های محیط زیستی در قشم ایجاد شده است.

او ادامه داد: بانکرینگ رسمی کشور در روستای سَلَخ، ایجاد قطب انرژی کشور در قشم، اسکله‌ نفتی حرا و توان ذخیره نفت در بزرگترین انبار نفتی پس از خارک از سایر فعالیت‌ها در این جزیره به شمار می‌رود.

همچنین عابدین سعادتفر، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: شفافیت از فرآیندهایی است که در این دوره بر آن تاکید شد و هم اکنون فرآیند ارائه ۸۸ خدمت در سازمان منطقه آزاد قشم به صورت مجازی ممکن شده و تا پایان دولت این رقم به ۱۱۵ فرآیند می‌رسد.

او بهره‌وری و چابک‌سازی نیروی انسانی در قشم را یکی از علل موفقیت این سازمان عنوان و اظهار کرد: در آغاز کار در این سازمان بیش از یک هزار نیرو فعالیت می‌کردند که هم‌اکنون ۷۰۰ نفر در همه بخش‌های آن فعالند.

محرم بهاروند، معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از این نشست، گفت: ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد و بازسازی شده و همه روستاها علاوه بر اتصال به راه‌های اصلی، با ایجاد روشنایی و بلوار، دسترسی بهتری به مرکز جزیره دارند.

او تاکید کرد: با ایجاد تفاهمنامه با بنیاد مسکن طرح های هادی بسیاری از روستاها تکمیل شده و مابقی آن نیز تا پایان دولت اجرایی می‌شود.

بهاروند گفت: افزایش ۲.۵ برابری سرانه فضای سبز، دفع مناسب زباله در شهر و روستا، بازیافت ۱۰۰ درصدی فاضلاب و استفاده از آن برای فضای سبز قشم از سایر فعالیت‌های این سازمان است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: افزایش ۳۶۰ متری طول اسکله بهمن قشم و ۱۰ برابر شدن حجم تناژ این اسکله، تهیه طرح تفصیلی سه شهر قشم، درگهان و سوزا و ایجاد ۵۰۰ هزار متر مربع کمپ گردشگری نیز از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم است.

مرتضی شیخ زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در ادامه این جلسه حضور سه هزار حافظ قرآن کریم، ۳۸۰ مسجد و برگزاری ۶۵ نماز جمعه در جزیره قشم را از جمله ویژگی های قشم برشمرد و تصریح کرد: تقریب مذاهب و وحدت در این جزیره بی سابقه است و این امر در هیچ جای کشور مشاهده نمی‌شود.

او اظهار کرد: تبدیل ۱۹ تخت بیمارستانی با امکانات محدود به ۲۵۰ تخت با امکانات کامل شامل بیمارستان ۱۲۰ تخت‌خوابی پیامبر اعظم قشم، بیمارستان جیجیان و خلیج فارس قشم از خدمات حوزه بهداشت و درمان است.

شیخ زاده از حضور ۳۵ هیات ورزشی مستقل در جزیره قشم خبر داد و تصریح کرد: این هیات‌های ورزشی زیر نظر فدراسیون‌های کشور فعالند و سهیمه حضور ورزشکاران را به صورت مستقل در مسابقات ورزشی به خود اختصاص داده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: سرانه ورزشی قشم پنچ برابر شده است و پنج زمین تنیس و یک پیست اتوموبیلرانی تا پایان سال به آن افزوده می شود.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.