وقتی صادرات آرد سنگ زیر آسیاب می‌شود

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز گفت: برای صادرات آرد به کشور‌های همسایه حمایت کافی از تولیدکنندگان آرد صورت نمی‌گیرد.

فیض الله شریفی،  رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با اشاراه به این که استان البرز دارای بیشترین میزان ذخیره سازی گندم در کل کشور است گفت: این در حالی است که گندم کافی جهت این ذخیره سازی در استان وجود ندارد، کمبود سرمایه درگردش جهت تامین گندم مورد نیاز استان هم چالشی دیگر است که در البرز با آن مواجه هستیم.

شریفی با تاکید بر ظرفیت خوب البرز در زمینه صادرات آرد افزود: در این مورد متاسفانه برای صادرات آرد به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان حمایت کافی از تولیدکنندگان آرد استان صورت نمی‌گیرد.

 رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز با اشاره به تاثیر مستقیم نرخ کرایه حمل بر قیمت گندم و همچنین آرد تولیدی در کارخانه‌های استان گفت: این در حالی است که در بحث قیمت گذاری نرخ آرد، با توجه به دستوری بودن نرخ تعیین شده و ضرورت اعمال آن این مسئله سبب ایجاد فشار مضاعف بر کارخانه‌های تولید آرد به منظور کنترل قیمت تمام شده می‌شود.

او افزود: دیگر مشکل کارخانه‌های آرد استان مسئله عدم اختیار به این واحد‌های تولیدی در زمینه محصولات جانبی همچون سبوس است.

شریفی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۳ کارخانه تولید آرد در استان  مشغول به فعالیت و ۲هزار و ۵۰۰ نفر به مشغول به کار هستند که از این تعداد برای هزارو ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰۰ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز افزود: در حال حاضر گندم با سه نرخ متفاوت در اختیار کارخانه‌های تولید آرد استان قرار داده است .

او گفت: به عنوان نمونه گندم به نرخ کیلویی ۶هزارو ۶۵۰ ریال ویژه تولید آرد واحد‌های نانوایی یارانه‌ای است.

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز افزود: برای واحد‌های نانوایی آزادپز و مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم هرکیلو گندم ۹ هزار ریال محاسبه می‌شود.

او  گفت: نرخ گندم مخصوص تولید آرد واحد‌های صنفی و صنعتی در حال حاضر کیلویی ۲۷ هزار ریال است و در این مورد نسبت به سال گذشته حدود ۶۳ درصد رشد را تجربه کرده ایم.

شریفی  افزود: روزانه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن آرد در استان تولید می‌شود که برای تولید این حجم آرد در یک روز حدود ۳ هزار تن گندم وارد استان می‌شود.

 رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران البرز گفت: در حال حاضر میزان تولید آرد استان به منظور تهیه نیاز واحد‌های نانوایی‌های آزاد پز، مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم، واحد‌های صنفی و صنعتی تولیدکننده محصولاتی مانند ماکارونی ماهانه به حدود ۷۰ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

او افزود: در حال حاضر واحد‌های تولید کننده آرد در استان البرز با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله این موارد عدم وجود گندم کیفی به میزان کافی و جهت اختلاط است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.