معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

قدرت انتشار ویروس کرونا ۱۰ برابر شده است

علوی با اشاره به افزایش ۱۰ برابری قدرت انتشار ویروس کرونا گفت: بروز بیماری در مدت کوتاهی ۲ برابر شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شیب ۹۰ درصدی بروز موارد بیماری کرونا در خوزستان، گفت: زمانی که ویروس تغییر پیدا می‌کند، تغییر رفتار می‌دهد و این مساله موجب می‌شود که ویروس دیگر ویروس قبل نباشد.

او با اشاره به گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا افزود: در این ویروس جدید، دوره کمون بیماری کوتاه شده، یعنی در مدت کوتاهی، بروز آن ۲ برابر شده و در حال حاضر گفته می‌شود قدرت انتشار این ویروس ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر شده است.

علوی اظهار داشت: در یک برهه زمانی گفته می‌شد که ویروس ووهان چینی به ندرت افراد زیر ۳۰ سال را درگیر می‌کند یا افراد کمتر از ۱۵ سال مبتلا نمی‌شوند، اما اکنون ابتلای این افراد با ویروس انگلیسی بیشتر است، بنابراین هر چه گروه‌های مختلف جامعه بیشتر درگیر شوند، نشان‌دهنده قدرت انتشار وسیع بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به انتشار شدید بیماری در شادگان، بیان کرد: تغییر رفتار مردم و انجام رفتار‌های خطرناک مانند برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در این وضعیت تاثیرگذار هستند، ضمن اینکه انتشار بیماری در استان، هم از عراق و هم از برخی کانون‌های درون استانی رخ داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: ویروس انگلیسی نیز می‌تواند موتاسیون پیدا کند، زمانی که ویروسی در جامعه ماندگار می‌شود شانس و ظرفیت موتاسیون را پیدا می‌کند، بنابراین ممکن است موتاسیون در ویروس‌های ما رخ داده باشد و پژوهش‌های بعدی این مساله را نشان خواهند داد، بنابراین باید خود را برای تغییر رفتار ویروس آماده کنیم.

او به تغییر رفتار مردم و ویروس اشاره کرد و گفت: با وجود این تعداد بالای بیماران، بیمارستان‌ها به شدت تابستان گذشته درگیر نشده‌اند که این روند به دلیل فعال کردن مراکز منتخب پذیرنده مراجعان کرونا بوده است و به جای اینکه بیماران به بیمارستان‌ها بروند به این مراکز مراجعه می‌کنند.

سید محمد علوی افزود: روز جمعه حدود یک هزار و ۳۰۰ مورد مراجعه به ۶۱ مرکز منتخب خوزستان داشتیم و اگر این مراکز نبودند، بار مراجعه به بیمارستان‌ها سنگین‌تر می‌شد، در این مراکز، پزشکان بیماران را معاینه می‌کنند و در صورت نیاز تست انجام می‌شود، از این تعداد مراجعه‌کننده، ۱۲۲ مورد مثبت تست رپید داشتیم، بنابراین حجم بالایی از بیماران از سوی این تیم‌ها تشخیص داده می‌شوند.

او با اشاره به شناسایی خوشه‌های انتشار بیماری، تصریح کرد: شناسایی این خوشه‌ها می‌تواند سرمنشاء بیماری را پیدا کند تا موجب انتشار بیشتر بیماری نشوند، در حال حاضر رهگیری در ۳ سطح خانواده، تماس شغلی و تردد بین شهری و همچنین تماس در مراجعه به مراکز درمانی انجام می‌شود که این تشدید رهگیری‌ها از اثرات اجرای طرح شهید سلیمانی است و اگر این کار انجام نمی‌شد شاید با مشکلات بیشتری مواجه می‌شدیم و از روز‌های اول این پیک بیمارستان‌ها نمی‌توانستند جوابگو باشند.

علوی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ تا ۱۰ برابر موارد بیماری، موارد سرپایی هستند، بیان داشت: بنابراین اگر بال بهداشت تقویت شود از این وضعیت عبور می‌کنیم، البته یکی از علل اصلی این وضعیت، عادی‌انگاری و بی‌توجهی به اصول بهداشتی بوده است. خوزستان دارای قومیت‌های مختلف و تنوع فرهنگی است. ۳ نوع مرز زمینی، هوایی و دریایی نیز دارد که در برخی موارد می‌تواند نقطه آسیب‌پذیر باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص انجام تست در فرودگاه، گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر از فرودگاه اهواز خارج می‌شود که برای انجام تست با مدت زمان ۲۵ دقیقه در ۳ شیفت و در هر شیفت کاری باید از ۸۰۰ نفر تست انجام شود، مقرر بود دانشگاه‌ها نیرو در اختیار ما قرار دهند که هنوز نیرویی به ما معرفی نشده است. در این شرایط چه افرادی باید این کار را انجام بدهند؟

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.