سخن روز؛

مشاغل خانگی، راهی امن و نزدیک به اشتغال و درآمد پایدار

کسب و کار‌های خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می‌شوند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مشاغل خانگی یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و حیات خانواده است. برای این‌که شاغل شوید نیاز نیست حتما تخصصی داشته باشید؛ می‌توانید از همان هنر‌هایی که در خانه‌داری به کار می‌برید، درآمدزایی داشته باشید.

پخت‌وپز غذا، بافت تابلوفرش، تهیه و تولید اقلام دکوری و صنایع‌دستی نظیر کیف و کوله، دستبند و گردنبند ماه تولد، عروسک‌سازی و پرورش قارچ و گیاهان خانگی و دارویی به دلیل کم‌جا و کم‌هزینه‌بودن آن و بسته‌بندی موادغذایی و خوراکی به دلیل اهمیت آن به‌عنوان نیاز اولیه هر انسان می‌تواند ازجمله ایده‌های جالب و پرسود برای راه‌اندازی مشاغل خانگی باشد.


بیشتر بخوانید



۶۲۸ شغل در بخش خانگی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد

حفیظ الله فاضلی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای ۶۰۵ طرح مشاغل خانگی در این استان، گفت: ۶۲۸ شغل در بخش مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد.

او اظهار داشت: پارسال سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان ۶۸ میلیارد ریال بوده که توسط دو بانک عامل به طور کامل پرداخت شده است.


وجود ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری

امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری و تأثیر قابل توجهی در بالابردن درآمد خانوار‌ها دارد.

شیخی کارشناس فرش صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی در استان در حوزه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۴ رشته، صنعت، معدن و تجارت ۷۳ رشته، جهاد کشاورزی ۶۶ رشته و میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی ۵۷ رشته وجود دارد.

او از صدور ۱۷ هزار و ۳۰۶ مجوز کارگاه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری از سال ۹۰ تاکنون خبر داد.

این روز‌ها هر خانه می‌تواند یک کارگاه تولیدی و درآمدزا برای اهالی آن باشد و حمایت از کارآفرینان باعث می‌شود چرخه اقتصاد، اشتغال و تولید روان‌تر بچرخد.


اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با ظرفیت ۸۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری

سید غلامرضا رضوی مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با ارائه آخرین جزئیات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این استان، گفت: در این طرح ۸۰۰ نفر با اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی، به درآمد پایدار و کسب‌وکار مستقل می‌رسند.

رضوی، این طرح را مشتمل بر سه فاز "تحقیقات بر مشاغل مزیت‌دار استان" (فاز اول)، "شناسایی، ارزیابی اولیه، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان و پیشرانان" (فاز دوم) و "اتصال به بازار" (فاز سوم) دانست و افزود: این طرح بسیار بازارمحور است و نقش اصلی در این زمینه را پیشرانان ایفا می‌کنند.

او ادامه داد: پیشرانان بر اساس معیار‌های مشخص، از میان بخش خصوصی متبحر در حوزه بازار، انتخاب می‌شوند که برای تولید کالای باکیفیت و ارزان‌قیمت از نیروی آموزش‌دیده در این طرح، استفاده می‌کنند.

جذب۸۰ درصد از تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری

محمدرضا رییسی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی استان اختصاص یافت گفت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از این تسهیلات جذب شده است.

او در نشست هم‌اندیشی سلامت روانی و اجتماعی خانواده در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: این مشاغل در دهه‌های گذشته نتوانستند به ایجاد اشتغال پایدار منتهی شوند و لازم است دستگاه‌های متولی در این زمینه به صورت زنجیره‌ای و خوشه‌ای روند تولید و فروش را مدیریت کنند.

رییسی بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای شناسایی ظرفیت مشاغل خانگی در استان تأکید و تصریح کرد: عضویت دستگاهی اجرایی همچون جهاد دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای، کار و امور اجتماعی و سازمان صنایع، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های متولی می‌تواند به توسعه پایدار مشاغل خانوادگی در دوران کرونا و بعد از آن منجر شود.

او یادآور شد: برنامه‌های توسعه مشاغل خانوادگی باید بر مبنای نیاز‌های بازار تعریف شود و برای ورود به این حوزه به برنامه‌های هدفمند نیاز است.

رییسی تشکیل تعاونی‌های فراگیر شهرستانی برای پرورش مرغ خانگی و گسترش کارگاه‌های گوهرتراشی را از جمله مشاغل پردرآمد خانگی دانست و گفت: در مسیر توسعه مشاغل خانگی لازم است به گونه‌ای عمل شود که زنجیره تولید، بازار و مدیریت آن به درستی دیده شود.

مشاغل خانگی ایده‌ای کارساز برای مقابله با بیکاری و گامی بزرگ درجهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هستند. این مشاغل علاوه‌براینکه سبب خروج کشور از رکود می‌شوند می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی را به دنبال داشته و به‌نوعی کارآفرین باشند، همچنین این مشاغل به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب، بسیار مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد و برای خانوار‌های کم‌درآمد و بیکار، بیشتر برای خانم‌هایی که شغل خانه‌داری دارند منبع درآمدی خوبی است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.