گیلان، پیشگام در طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها

امسال ۸۷۰ هکتار از شالیزارهای گیلان تجهیز و یکپارچه سازی می شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مجتبی شاه‌نظری  ، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت:  تاکنون ۳۷ درصد شالیزار‌های گیلان تجهیز و یکپارچه سازی شده اند و و قرار است امسال ۸۷۰ هکتار از این مزارع در شهرستان‌های رشت، آستانه، لاهیجان و صومعه‌سرا تجهیز و یکپارچه سازی شود.

او، با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد تومان برای یکپارچه سازی این شالیزار‌ها هزینه شده است ، افزود: ۸۵ درصد هزینه‌های تجهیز این شالیزار‌ها را دولت پرداخت کرده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان،  با اشاره به اینکه گیلان، استان پیشرو در طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها است، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه تسطیح اراضی شالیزاری منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید برنج می‌شود، افزود: از آنجایی که هزینه‌های کارگری در سال‌های اخیر در زمان کشت و برداشت برنج بسیار افزایش یافته است، کشاورزان بیشتری تقاضا دارند تا شالیزارهایشان را تجهیز و نوسازی کنند.

شاه نظری گفت: تجهیز و یکپارچه سازی شالیزار‌ها علاوه بر اقتصادی‌تر کردن تولید برنج، سبب کاهش هزینه‌های تولید این محصول می‌شود و به همین دلیل کشاورزان جوان روستایی تمایل بیشتری برای تجهیز شالیزار‌ها دارند.

او  یکی دیگر از مزایای تجهیز و یکپارچه سازی شالیزار‌ها را جلوگیری از تغییرکاربری و ویلاسازی در شالیزار‌ها عنوان و تصریح کرد: با اقتصادی‌تر شدن تولید برنج، شالیکاران کمتر به فکر فروش زمین‌شان می‌افتند و به این ترتیب اراضی ارزشمند گیلان به جای اینکه خانه‌های دوم برای سایر هموطنان‌مان شوند، همچنان برای تولید ارزشمند برنج و دیگر محصولات کشاورزی حفظ می‌شوند.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام و عرض خسته نباشید ؛ یک سال نیم پیش در روستایه های استانه اشرفیه طرح پیاده شد کاملا به اتمام نرسیده و شالیزارها رو در اختیار کشاورزان گذاشته و جاده ها رو کاملا به هم وصل نکرده اند و بعضی جا ها هم تخلیه اب به درستی انجام نمی شود به عنوان مثال در مناطق کشاورزی آستانه اشرفیه شروع نشا، برنج 13 اردیبهشت می باشد اما هنوز 20درصد زمین های داخل اب هستند که نمی شود در ان اقدامات اولیه نشا، را انجام داد در حال حاضر از نظر بنه فقط امنیت زمین های در زمان برداشت از بین رفته است دزدی های زمان برداشت زیاد شده و خواهد شد چون جاده های کنار زمین کشاورزی به راحتی افرادی جهت ........ در دسترس گذاشته و کشاورز هرشب نمی تواند مراقبت از زمین اماده برداشت خود کند باتشکر از روستای ماشک سپهداری