مدیریت بهینه زمین کشاورزی با سامانه هوشمند کشتیار

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: سامانه مدیریت هوشمند کشاورزی کشتیار، یک دستیار هوشمند برای کشاورزان است.

سارا میرشکاری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سامانه مدیریت هوشمند کشاورزی کشتیار یک دستیار هوشمند برای زمین‌های کشاورزی است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی راهکار‌هایی برای افزایش عملکرد و تولید محصول بیشتر به کشاورزان ارائه می‌کند.

او افزود: این سامانه مانند یک پل بین تکنولوژی و کشاورزی عمل می‌کند یعنی به روز‌ترین فناوری‌ها را به زمین‌های کشاورزی ارائه می‌دهد.

میرشکاری ادامه داد: اصلی‌ترین کار این سامانه، نظارت ماهواره بر سلامت و رشد گیاه است؛ کشاورز با مشخص کردن محل زمین کشاورزی خود به طور پیوسته می‌تواند روی زمین نظارت داشته و بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشد و مناطقی از زمین که دچار مشکل شدند یا رشد محصول غیر معمول شده را در کمترین زمان شناسایی کند. امروزه یکی از اساسی‌ترین ارکان امنیت، امنیت غذایی بوده که کاملا به کشاورزی وابسته است و با استفاده از روش‌ها و تکنولوژی روز دنیا امکان پذیر است.

این فعال فناور با اشاره به تفاوت کشاورزی سنتی و دقیق تصریح کرد: در کشاورزی سنتی عموماً هر مزرعه به عنوان یک واحد تلقی می‌شود که بر مبنای مدیریتی و مبنای خصوصیات متوسط مزرعه است، در نتیجه نهاده‌ها بر اساس همین خصوصیات تعریف می‌شوند. در کشاورزی دقیق بر خلاف کشاورزی سنتی با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی، مزرعه به واحد‌های کوچک تقسیم شده و به تعیین خصوصیات در هر واحد پرداخته می‌شود.

او گفت: با این فناوری تولید کننده قادر است نهاده‌ها را در محل‌های مناسبی نگهداری و در نهایت از بروز آفات جلوگیری کند.

میرشکاری بیان کرد: راه‌حلی که ما برای به دست آوردن اطلاعات زمین‌های کشاورزان در دست داریم، عکسبرداری فضایی از سطح مزرعه است که می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص گیاه به ما بدهد؛ اطلاعاتی مانند رطوبت موجود در گیاه، سطح پوشش گیاهی، تراکم گیاه و سلامت گیاه.

این فعال فناور افزود: یکی از ویژگی‌های تصاویر ماهواره‌ای غیر مخرب بودن آن‌هاست که باعث می‌شود برخلاف کشاورزی سنتی هیچ گونه تصرفی از جهت عبور و مرور ماشین‌آلات کشاورزی و یا حتی نمونه برداری میدانی در مزرعه صورت نگیرد. تفاوت اصلی که بین کشاورزی سنتی و کشاورزی دقیق وجود دارد به غیر از به کارگیری تکنولوژی فضایی، سیستم‌های جانبی در کنار تجهیزات معمول در کشاورزی سنتی و در کوچک‌ترین اندازه سطح ممکن به عنوان یک واحد مدیریتی است.

او ادامه داد: در سطح یک مزرعه کوچک، ما با تغییر‌های مختلفی روبه رو هستیم و تفاوت ویژگی‌های خاک در قسمت‌های مختلف قابل مشاهده است و نیاز‌های گیاه در بخش‌های مختلف و سایر عوامل تغییر در سطح یک مزرعه است. تمامی این‌ها نیازمند اعمال یک مدیریت متغیر و متناسب با هر قسمت از مزرعه است که نیاز به مدیریت فلسفه و پیدایش سیستم‌های کشاورزی دقیق دارد.

میرشکاری با اشاره به پیدایش سیستم‌های کشاورزی دقیق تصریح کرد: با استفاده از پیدایش سیستم‌های کشاورزی دقیق، نهاده‌های کشاورزی و مواد شیمیایی مصرفی مانند کود‌های شیمیایی، آفت کش‌ها و علف کش‌ها در هر بخش کوچکی از مزرعه استفاده می‌شوند؛ این کار به محیط زیست و حفظ خاک کمک می‌کند. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.