با موافقت نمایندگان:

موضوع نحوه واگذاری سهام و دارایی دولتی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مجلس با ارجاع موضوع نحوه واگذاری دارایی‌های دولتی به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، با ارجاع ردیف‌های ۲ و ۱-۲ بند (الف) تبصره ۲ این لایحه به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه جهت بررسی بیشتر و رفع ابهامات آن موافقت کردند.

براساس ردیف ۲ ارجاعی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۰/۳/۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی عرضه نماید و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند. علاوه بر روش‌های فوق و صلاح و صرفه بیت المال واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (etf) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش با شرایط زیر نیز مجاز است:

همچنین در ردیف ۱-۲ ارجاع شده نیز آمده است؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرائی یا شرکت‌های تابعه آن‌ها و یا بانک‌های دولتی قرار دارند در چهارچوب روش‌های مندرج در این جزء واگذار نماید. در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحد‌ها و صندوق‌های یادشده به عموم امکان‌پذیر است. عرضه سهام شرکت‌ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف سی‌درصد (۳۰%) مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

در جریان بررسی این ردیف ها، پیشنهادات مختلفی مبنی بر حذف عبارت "etf" و همچنین تغییر کلمه «بلندمدت» به «یک سال»، «دو سال» و... مطرح شد که مقرر شد این ردیف به منظور رفع ابهام و بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شود.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ردیف ۲ جزء (الف) تبصره ۲ گفت: همه بر این اتفاق نظر دارند که مدیریت "etf" در دست دولت نقض غرض است، از سوی دیگر کلمه «بلندمدت» ابهام دارد، بنابراین برای رفع این ابهام این ردیف‌ها باید به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

وی ادامه داد: منظور از این صحبت‌ها نبودن صندوق‌ها نیست، بلکه صندوق‌ها در بورس هستند و به کار خود ادامه می‌دهند. مجلس و دولت نیز نظر مثبتی نسبت به آن‌ها دارند.

قالیباف متذکر شد: با "etf"ها حتماً ماندگار بوده و تقویت خواهند شد، حور بحث در مورد چگونگی مدیریت دولت بر "etf"ها و اینکه دولت تا چه زمانی باید بر آن‌ها مدیریت داشته باشد، است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار