پیاده سازی سامانه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

یک فعال فناور گفت: با استفاده از توان متخصصان داخلی موفق به پیاده سازی و بهره برداری از سامانه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در کشور شدیم.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز نژاددادگر رئیس یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: اینترنت اشیا می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، زندگی ما را تغییر دهد. صنعت پیشرفته، وسایل حمل ‌و نقل متصل به هم و شهر‌های هوشمند، همگی، بخش‌هایی از اینترنت اشیا هستند. البته به کار بردن اینترنت اشیا، در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تحولی شگرف ایجاد کند.

او با بیان اینکه کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی، می‌تواند بسیار گسترده باشد،گفت: سامانه کشاورزی هوشمند بخش‌های مختلفی از جمله آبیاری هوشمند، کاهش تلفات و افزایش بازدهی مزارع، شیلات و دامداری را شامل می‌شود.

این فعال فناور ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰، جمعیت کره‌ زمین به ۹.۶ میلیارد نفر می‌رسد. بنابراین، اگر روش‌های فعلی کشاورزی را تغییر ندهیم، مطمئنا در تامین غذا، به مشکل خواهیم خورد. در کنار مشکلاتی مانند گرمایش زمین و کمبود آب، مشکل تامین غذا هم یکی از مشکلات اساسی آینده‌ زمین است.

نژاددادگر با بیان اینکه کشاورزی هوشمند مبتنی بر راهکار‌های اینترنت اشیا، به کشاورزان کمک می‌کند، ضایعات را کاهش و نرخ بهره‌وری را افزایش دهند، بیان کرد: کشاورزی همواره به عنوان یکی از ارکان حیات اقتصادی ایران مطرح بوده است، بدیهی است شرط ادامه حیات و رشد این حوزه بهره مندی از فناوری‌های روز از جمله اینترنت اشیا است.

او بیان کرد: در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت رسیدن به این هدف و کاهش ریسک و اصطکاک اولیه جهت حرکت، با انتشار فراخوانی آمادگی معاونت علم و فناوری را برای همکاری با فعالان هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی و دامپروری اعلام کرد و انتخاب نهایی پروژه را مبتنی بر توانمندی‌های ارائه‌دهندگان اطلاعات و پیشنهادات در یک یا چند بخش کشاورزی و دامپروری قرار داد.

رئیس این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ما طرح اولیه خود را در رابطه با فراخوان پروژه کشاورزی هوشمند ارائه داد، که نظر به بررسی‌های انجام گرفته در کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه فناوری حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح پیشنهادی ما در میان طرح‌های ارسالی حوزه کشاورزی هوشمند طرح برتر انتخاب شد.

او ادامه داد: بر همین اساس قرارداد پیاده سازی و بهره برداری از سامانه یکپارچه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا با هدف فراهم آوردن زمینه استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود در حوزه هوشمند سازی کشاورزی در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء (Iotex۲۰۲۱) در میانه رویداد هفته ایران دیجیتال منعقد شد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار