معرفی روستای اشترمل به عنوان روستای ملی در بین ۳۷ هزار روستای کشور

مدیر میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: در بین ۳۷ هزار روستای کشور، اشترملِ تویسرکان روستای ملی منبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسحاق ترکاشوند, مدیر میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: کمتر از ۱۰ روستا در کشور در بخش‌های مختلف صنایع دستی شاخصه‌های مورد نظر وزارت میراث فرهنگی را دریافت و ثبت ملی شده اند.

او با بیان اینکه در اشترمل تویسرکان، هر خانه یک کارگاه هنری است افزود: بیش از هفتصد هنرمند در ۴۹۰ کارگاه منبت فعال هستند و سالانه ۵ هزار دست صندلی منبت در روستا تولید می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری تویسرکان ادامه داد: منبتکاران این خاک، چوب‌های بی جان را به هنر کیمیا می‌کنند و آن‌ها طرح گلریز را که ظریفترین نوع منبت است تنها با دست تولید می کنند، طرحی که دستگاه سی ان سی از ساخت آن ناتوان است.

ترکاشوند اظهارداشت: نزدیک به یکصد بانوی اشترمل در کنار انجام امور خانه داری به کار منبت مشغول هستند و با حفظ اصالت طرح، انواع محصولات همچون میز، صندلی، ساعت، تابلو و تزئینات منبت را مطابق با سلیقه بازار تولید می کنند.

او اظهارداشت: در این روستای بدون بیکار، سالانه ۵ هزار دست منبت تولید می‌شود و در روستا هم می توان محصول با کیفیت تولید کرد و مشتری‌های ثابتی حتی در آن طرف مرز‌ها داشت.

مالک نمایشگاه مبل و منبت عراقی در کردستان عراق می‌گوید ۵ سال است که از اشترمل تویسرکان کار گلریز وارد می کند، چون اصیل است و کیفیت بالایی دارد.

پس از بررسی‌های متعدد بر اساس شاخصه‌های منحصربه فرد در چهارمین جلسه شورای شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی، اشترملِ تویسرکان به عنوان روستای ملی منبت گلریز انتخاب و اواخر بهمن این مطلب ابلاغ شد.

با ثبت ملی صنعت دست هنرمندان این روستای شهرستان، بستر برای معرفی بیشتر و جهش تولید منبت فراهم شد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.