پیش بینی کاهش تلفات پرندگان میانکاله از دو هفته دیگر

با توجه به بازگشت پرندگان مهاجر،تلفات میانکاله تا دو هفته دیگر کاهش می یابد.

کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با بیان اینکه با توجه به گرم شدن هوا بازگشت پرندگان مهاجر افزایش می‌یابد، گفت: امیدواریم تلفات میانکاله تا دو هفته دیگر کاهش یافته و بیماری بوتولیسم هم از منطقه جمع شود.

او افزود:با توجه به تجربه‌ پارسال، پایش‌ها را در شروع فصل پاییز به صورت مشترک با دامپزشکی استان در تالاب میانکاله انجام داده و این تصور را داشتیم که قطعا این بیماری و رخداد امسال هم تکرار خواهد شد.

ربیعی گفت:متاسفانه در ۹ بهمن ماه امسال این بیماری با یک هفته تاخیر در مقایسه با پارسال اتفاق افتاد و با اقدامی سریع و به موقع جمع آوری لاشه را به روز انجام می‌دادیم.


بیشتر بخوانید:


او افزود: چون تلفات در تمام ساعات روز رخ می‌دهد و جمع آوری در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز مکن نیست به ناچار بسیاری از لاشه‌ها هم در اثر جریانات باد به کناره‌ها  رانده می‌شد.

مرگ ۲۰ گونه پرنده در تالاب میانکاله

ربیعی با بیان اینکه لاشه‌های مانده در سطح آب و در کناره‌ها با پشتیبانی تراکتور ،یک دستگاه تراکسور، موتور و پیاده تاکنون جمع آوری شده است، گفت: حدود ۱۳ هزار لاشه از ۲۲ گونه پرنده مهاجر تاکنون در تالاب میانکاله جمع آوری شده است.

او افزود:این لاشه‌ها بعد از جمع آوری و مکان یابی در دو نقطه بندر گز و گلوگاه دفن بهداشتی شده است.

ربیعی با بیان اینکه تقریبا شباهت‌هایی هم از لحاظ شیوه این اتفاق ،گونه‌هایی که تلف شده اند و درصد گونه‌ها، در پارسال و امسال وجود دارد، گفت: حدود ۹۳/۵ درصد تلفات امسال چنگر معمولی، حدود ۳ درصد فلامینگو، ۳ درصد مرغابی‌ها و نیم درصد هم گونه‌های دیگر پرنده‌ها بوده است.

او افزود:این تلفات فعلا ادامه داشته و پیش بینی می‌شود که میزان تلفات امسال با توجه به دیرتر شروع شدن این بیماری و جمع آوری بهتر پایین‌تر باشد.

رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که چرا تلفاتی را در آبزیان این منطقه نداشتیم، گفت:بر اساس نتیجه آزمایشات این بیماری بوتولیسم تیپ سی تشخیص داده شده که خاص پرندگان است و آبزیان و حتی شغال و گراز هم که گا‌ها لاشه‌ها را می‌خورند درگیر این مسمومیت محیطی نمی‌شوند.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار