قیمت میلگرد؛ قیمت لحظه ای میلگرد

به‌طور کلی بحث توجه به قیمت مصالح مختلف بخصوص قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می‌تواند برای بسیاری از دارندگان پروژه‌های مختلف با اهمیت باشد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  به‌طور کلی بحث توجه به قیمت مصالح مختلف بخصوص قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می‌تواند برای بسیاری از دارندگان پروژه‌های مختلف بااهمیت باشد و شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این باب همین مسئله کاهش قیمت میلگرد در آینده باشد. در همین راستا باید اذعان نمود که طبق یش بینی‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر روند صعودی قیمت آهن‌آلات علاوه بر اینکه متوقف گردیده است در برخی مبادی روند نزولی را نیز در پیش گرفته است و هنوز معلوم نیست که این روند تا چه زمانی ادامه یابد؛ اما می‌توان با احتمال خوبی در نظر گرفت که یکی از مهم‌ترین پالس‌های کاهش قیمت آهن‌آلات و میلگرد در این مدت اخیر بلاتکلیفی آینده برجام و رویکردهای دولت آینده ایران است.

چراکه با وجود این بلاتکلیفی افراد دست به افزایش یا کاهش قیمت‌های خود نزده و اقدامات و معاملات خود را در سایه احتیاط انجام می‌دهند. درواقع هرگونه تصمیم و بررسی سیاسی در داخل ایران و یا روابط آمریکا و ایران چه مثبت و چه منفی می‌تواند به‌طور مستقیم عاملی برای تأثیر در نرخ دلار و پس از آن در بازارهای آهن، میلگرد و فلزات باشد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در وضعیت سیاسی حال و از طرفی باوجود اعلام واکسیناسیون همگانی علیه کرونا پیش‌بینی بحران سنگینی وجود نداشته و طبیعتاً بازار آرام می‌گیرد و افزایش زیادی در قیمت میلگرد به‌طور مشهود وجود نخواهد داشت. 

اما با در نظر گرفتن تمام احتمالات مثبت و منفی در راستای افزایش یا کاهش قیمت میلگرد در بخش بعدی به تفکیک پالس‌های کاهشی و افزایشی قیمت این نوع از محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پالس‌های کاهشی قیمت میلگرد

جالب است بدانید که این روزها خبرهای خوبی از شروع صادرات میلگرد چند شرکت خصوصی، از طریق مسیرهای آبی به چین در محدوده قیمتی ۴۵۰ دلار منتشر شده است. این خبر می‌تواند بسیار با اهمیت تلقی شود چراکه با توجه به اینکه چین در بین قدرت‌های اقتصادی جهان توانسته است رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ با وجود همه‌گیری کرونا را داشته باشد و اکنون اقتصاد چین با سرعت در حال بازگشت به اوج است. با توجه به همین مسئله احتمالاً فولادسازان دولتی در ماه‌های پیش رو موفق به عقد قراردادهای بزرگ و مطلوب صادراتی با چین شوند و طبیعتاً در این مدت حداقل بازار ثابت خواهد ماند و چنانچه افزایشی مشاهده شود احتمالاً گذرا و موقتی و به تأثیرپذیری از جوهای سیاسی خواهد بود؛ بنابراین افزایش صادرات محصولات فلزی به این کشور می‌تواند با رونق بازار میلگرد و عدم افزایش قیمت این محصول در ایران همراه شود.

پالس‌های افزایشی قیمت میلگرد

از سوی دیگر از اوایل بهمن ماه که شاهد افزایش تقاضا برای اکثر سهم‌ها در بازار بورس بودیم به‌گونه‌ای که در این میان سبدهای فولادی عرضه شده نیز به‌خوبی فروش رفت؛ بنابراین قیمت‌گذاری ناظر بورس بر اساس ضریب 80 درصد امری بدیهی است. این اتفاق در کنار قیمت‌گذاری شمش فولادی در بازار بورس با قیمت حدوداً 11 هزار و 500 تومانی می‌تواند تااندازه‌ای قیمت مقاطع فولادی و آهن‌آلات را در بازار افزایش دهد. هرچند به نظر می‌رسد در بازار تولیدکنندگان و فعالان مبادی آهن میلی به بالا رفتن قیمت‌ها به‌طور محسوس وجود نداشته است.

قیمت میلگرد، قیمت لحظه ای میلگرد

پیش‌بینی قیمت آهن و میلگرد بعد از انتخابات آمریکا 2020

جالب است بدانید که انتخابات امریکا تنها برای مردم ایالات‌متحده و شهروندان آمریکایی مهم نبوده بلکه اکثر مردم جهان من جمله ایرانیان نیز به آن چشم دوخته بودند. درواقع تنها چیزی که در بحث انتخابات بسیار اهمیت دارد هیجانات ایجاد شده در بازار ایران پس از انتشار خبر پیروزی بایدن است که مهم‌ترین سیگنال پس از آن کاهش قابل توجه قیمت دلار و مهم‌تر از آن رفتار مردم ایران در این شرایط است. درواقع هدف از این بحث مطرح کردن این مهم است که هرگونه رفتار هیجانی بخصوص تغییرات سیاسی می‌تواند موجب التهاب در بازار شود و اثر سوء آن بر زندگی همه افراد چه در بخش ساخت و ساز و چه در بحث ارتزاق عادی مردم ملموس باشد.

بالاخره آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

به‌طور کلی برآیند مجموع عوامل مؤثر کاهشی و افزایش ذکر شده در بازار داخلی می‌تواند عاملی برای تغییرات کاهشی و یا افزایشی قیمت میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بازار ساخت و ساز باشد؛ اما در یک دیدگاه کلی و با توجه به شرایط حاضر می‌توان مطرح کرد که در صورت عدم ورود اخبار و التهاب در بازار حاضر شاهد عدم افزایش شدید قیمت میلگرد در صنعت ساخت و ساز تا پایان سال جاری نخواهیم بود. لازم به ذکر است که تمام سیگنال‌های مطرح شده به‌صورت نسبی بوده و مسلماً استناد صد در صدی به این عوامل چندان معقول نیست .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار