سخن روز؛

نیکوکاری به وقت کرونا

کرونا با تمام امپراطوری هولناکش نتوانسته است روح ایثار و نوعدوستی را ازمردم ایران بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، همه مردم از سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب‌های جانفرسایش یاد می‌کنند. روز‌های واپسین این سال نیز با باز شدن راه کرونا نفس جهان گرفته شد و امید داشتیم به بهاری که بیاید و این ویروس منحوس را از جهان بزداید. اما باز هم سرنوشت جهان چنانکه انتظار داشتیم رقم نخورد و همچنان با این بیماری درگیر هستیم.

با این حال، اما مردم رسم دیرین خود که نیکوکاری و دست گیری از مستمندان قبل از رسیدن به بهار است را فراموش نکرده اند.

‌مردم این دیار سخاوت و تقسیم مهربانی و دوست داشتن‌ها را رسم دیرینه‌ای که ریشه در فرهنگ ایرانی شان دارد را با اعتقاداتی برخواسته از دل و جان پیوند می‌زنند و به استقبال بهار می‌روند.

نشان به این نشان که همیشه در تدارک خرید‌های عیدشان هفته‌ها قبل‌تر از آمدن بهار جشن نیکوکاری و تقسیم مهربانی شان را همانند جشنی ملی به جا می‌آورند و پیش‌تر از بهار لبخند را راهی خانه‌های همنوعان نیازمند خود می‌کنند.


بیشتر بخوانید


امسال هر چند همچنان با این مهمان ناخوانده درگیر هستند، ولی مردم مهربانی و دل رحمی به دیگری را از یاد نبرده اند.

با تمام سختی‌هایی پیش آمده، ولی اخبار امیدبخش که نشان می‌داد انسانیت هنوز نفسش بند نیامده است را شاهد هستیم؛ انسانیتی به رنگ مهربانی آن‌هایی که رزمایش‌های همدلی و کمک مومنانه محرومان و نیازمندان را تنها نگذاشتند و به یاری همدیگر رفتند.

کووید ۱۹ در مدت حضورش در کشورپیامد‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به دنبال داشت و در این بین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از شاخص‌های تحت تاثیر کرونا در ایران بود.

با اینکه شیوع ویروس کرونا موجب به تعطیلی کشیده شدن بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها و تشدید مشکلات فقر در بین محرومان و اقشار آسیب پذیر به ویژه کارگران روزمزد شده است، اما رزمایش کمک مومنانه بسیج مردمی، در پی تاکید مقام معظم رهبری، تجلی همیاری و زنده شدن امید در دل محرومان را به دنبال داشته است.

یکی از جنبه‌های فرهنگی اجتماعی برگرفته از هویت دینی و روح ایرانی سخاوت و بخشش در ایام ملی و اعیاد و مناسبت‌های مختلف از دیر باز بوده است و یکی از آن‌ها جشن نیکوکاری در روز‌های میانی اسفند ماه هر سال است.

نیکوکاری در اسفند

بر اساس یک رسم زیبا؛ هفته سوم اسفند از ۱۴ تا ۲۱ سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با نام هفته احسان و نیکوکاری در تقویم کشور به ثبت رسیده و در ایام پایانی سال کمک‌های مردم مهربان و سخاوتمند جمع آوری ودر شب عید تحویل نیازمندان می‌شود.

جشن نیکوکاری و کمک به نیازمندان تعطیل نشده و کرونا با تمام امپراطوری هولناکش نتوانسته است روح ایثار، نوعدوستی را ازمردمان این دیار بگیرد.

حمایت از چهار هزار و ۹۳۲ فرزند یتیم در چهارمحال و بختیاری

به گفته قائم‌مقام کمیته امداداستان چهارمحال و بختیاری، چهار هزار و ۹۳۲ فرزند یتیم و محسنین خانواده‌‎های نیازمند در سامانه اکرام ایتام و طرح محسنین ثبت نام شده‌اند.

نجف علی حیدری با اشاره به اینکه طرح محسنین شامل فرزندان مددجوی دارای سرپرست ناتوان است، افزود:مشمولان این طرح دارای سرپرست هستند، اما پدر خانواده برخلاف میل باطنی‌اش به دلیل کهولت سن، بیماری و از کارافتادگی و یا علل دیگر، توان اداره زندگی را ندارد.

او گفت:کمک‌های مالی حامیان به صورت مستقیم به حساب ایتام و فرزندان محسنین واریز می‌شود و کمیته امداد تنها بر این روند نظارت دارد، همچنین حامیان می‌توانند با هماهنگی این نهاد مشخصات فرزند معنوی خود را دریافت کنند.

حیدری گفت: ۱۷۴ فرزند محسنین در استان بدون حامی مالی هستند که نیکوکاران می‌توانند با مراجعه به سایت mohsenin.ir و emdad.ir/ekram یا ادارات کمیته امداد در سطح استان در این طرح ثبت‌نام و با پرداخت ماهیانه حداقل ۵۰ هزار تومان سهمی در رشد و بالندگی این خانواده‌ها داشته باشند.

حالا آرام آرام خیابان‌ها شلوغ می‌شود بوی عید می‌آید و بساط فروش مایحتاج شب عید، سیمای امید بخش تری به شهر داد ه است.
در گیر و دار خرید و تدارم رسیدن به بهار؛ یادمان هست که در همسایگی ما کودکانی هستند که چشم به راه آوردن عید به خانه هایشان هستند؛ بهاری که برای آن کودکی که از کفش‌های فرسوده ناهمراهش به تنگ آمده است؛ هدیه گرفتن یک جفت کفش می‌تواند باشد؛ و یا کودکان یتیمی که به همت و سخاوت نیکوکارانی از جنس انسانیت سفره هفت سین خود را در کنار قاب عکس پدر خالی نمی‌بینند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.