استارتاپ‌ها و راه‌های تامین مالی آن‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: استارتاپ‌ها با چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستند، یکی از آن‌ها تامین هزینه‌های لازم برای فعالیتشان است.

علی اصغر سعدآبادی، عضو هیئت علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص راه‌های تامین مالی استارتاپ‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: استارتاپ ها معمولا برای شروع کارشان با چالش های بسیار زیادی در حوزه های مختلف مواجه هستند که مهم ترین آن ها تامین مالی استارتاپ هاست.

او افزود: سرمایه گذاری شخصی اولین مرحله برای تامین مالی استارتاپ‌ها شناخته می‌شود. در این مرحله خود موسس استارتاپ (ارائه دهنده ایده) با جمع آوری یک مبلغ اندکی سعی در شروع کسب و کار می‌کند.

سعدآبادی گفت: مرحله‌ای که افراد معمولا به آن می‌پردازند، دریافت کمک مالی از اطرافیان دوستان و آشنایان است. در این روش به دلیل داشتن یک اعتماد نسبی به اطرافیان حتی می‌‎توان از آن‌ها به عنوان سهام دار شرکت نیز معرفی کرد، اما مسئله اصلی این است که احتمال به نتیجه نرسیدن کار وجود خواهد داشت و ممکن است روابط بین افراد خدشه دار شود.

او افزود: راه دیگر شرکت کردن در رویداد‌ها و ایونت‌های مختلف است. برخی از این رویداد‌ها در حوزه تخصصی توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود.

سعدآبادی گفت: در ایونت‌ها به افراد آموزش‌هایی در خصوص جذب سرمایه داده می‌شود و در آخرین روز رویداد‌ها با ارائه ایده‌ها سعی در جذب سرمایه گذار می‌کنند.

او تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های تامین مالی بحث صندوق‌های پژوهش و فناوری است. حدود ۴۰ تا ۵۰ صندوق پژوهشی فناوری در کشور وجود دارد که خدماتی را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل ارائه تسهیلات ۴ تا ۱۲ درصد با تنفس ۶ ماه تا یک سال است؛ معمولا به همه کسب و کار‌ها این خدمات ارائه داده می‌شود. مورد بعدی سرمایه گذاری و در نهایت ارائه ضمانت نامه است.

او افزود: پارک‌های علم و فناوری یکی از اصلی‌ترین تامین کننده‌های مالی استارتاپ‌ها شناخته می‌شوند. معمولاً در مراکز نوآوری و مراکز رشد تسهیلات اولیه‌ای به تیم‌ها داده می‌شود تا از این طریق تیم‌ها برخی از نیاز‌های اولیه خود را برطرف کنند.

سعدآبادی گفت: سرمایه پذیری و سرمایه گذاری جمعی، از دیگر راه‌های تامین مالی استارتاپ‌هاست. در این روش افراد ایده‌های خود را ارائه می‌دهند تا از این طریق به جذب سرمایه گذار بپردازند. یکی دیگر از راه‌های تامین مالی برای استارتاپ‌ها پیش فروش خدمات یا محصول‌شان است؛ در چنین شرایطی استارتاپ‌ها با برخی سازمان‌ها قراردادی را امضاء می‌کنند و بخشی از هزینه را قبل از ارائه محصول برای پیش برد کارشان دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: یکی از رایج‌ترین کار‌ها برای تامین مالی، خود اعضای استارتاپ هستند که هرکدام با توجه به شرایط مالیشان قسمتی از هزینه کار را پرداخت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌ها بحث‌های تامین مالی بین الملل است درواقع این راه برای ایده‌های کارآمد است که نگاه بین المللی دارند. در نهایت شرکت در نمایشگاه‌هاست که بهترین راه برای جذب سرمایه‌گذار خواهد بود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار