طراحی و ساخت یک پهپاد خورشیدی با رکورد ۴ ساعت پرواز مداوم

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی یک پهپاد خورشیدی با ثبت رکورد ۴ ساعت پرواز مداوم برای اولین بار در ایران شدند.

سعید آقایی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طراحی و ساخت پهباد گفت:  آینده به سرعت شاهد تغییرات شگرف توسعه فناوری خواهد بود که در دهه گذشته هیچگاه قابل تصور نبوده است به گونه‌ای که تجربیات گذشته پاسخگوی شرایط دگرگونی آینده نخواهد بود اما می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پایه‌های حرکت و جهش به سوی آینده استفاده کرد.

او افزود: در این راستا برنامه ریزان صنعتی باید روش‌های نوینی برای بکارگیری ابزار جدید پیدا کنند، زیرا که طبیعت و نیاز امنیتی جامعه مدرن تغییر کرده است. در حال حاضر پهپاد‌ها نقش تعیین کننده در تاکتیک و تکنیک برنامه‌های صنعتی دارند. ضمن آنکه به منظور پایش و کنترل در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، جنگلبانی، خطوط انتقال نیرو، نقشه برداری، کشف و شناسایی معادن و موارد دیگری نظیر کنترل ترافیک و مبارزه با مواد مخدر و ... بصورت وسیعی از پهپاد‌ها استفاده می‌شود.

آقایی ادامه داد: باتوجه به توسعه روز افزون کاربرد پهپاد‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه همزمان با توسعه چشمگیر تکنولوژی انرژی خورشیدی و کاربرد روز افزون آن در کلیه حوزه‌های صنعتی، موجب خواهد شد تا عملکرد و قابلیت‌های پهپادها، بهبود قابل توجهی داشته باشند و بتوانند ماموریت‌های خود را با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و ضریب اطمینان بیشتر به انجام رسانند.

 معرفی پهپاد خورشیدی و مزیت آن نسبت به پهپا‌های رایج

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: امروزه در کاربرد‌های صنعتی غیر نظامی بیشتر پهپاد‌های موسوم به کواد کوپتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدت زمان کم پرواز و حساسیت به تند باد‌ها از نقاط ضعف این پهپاد‌ها محسوب می‌شود. پهپاد خورشیدی علاوه بر دارا بودن مداومت پروازی بالا با استفاده از انرژی خورشید به عنوان انرژی پاک مزیت‌های بسیاری نسبت به پهپاد‌های رایج دارد که می‌‌توان به مداومت پروازی بالا، هزینه عملیاتی پایین، صدای کم، وزن پایین نسب به پهپاد‌های مشابه، دستیابی به دقت بیشتر با نصب سیستم‌های صنعتی با حساسیت کمتر اشاره کرد.

او افزود: پهپاد خورشیدی با مداومت پروازی بالا دارای کاربرد‌های متنوعی است که از جمله می‌توان به  مرزبانی،  رله مخابراتی،  مبارزه با قاچاق،  دیده بانی تاسیسات و مراکز حساس صنعتی مانند سکو‌های نفتی، پالایشگا‌ها و نیروگا‌ها،  هواشناسی و مطالعات اقلیمی،  نقشه برداری و اکتشاف معادن،  بازرسی خطوط لوله‌های نفت و برق اشاره کرد.

او ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم و نظر به جدید بودن طرح و برآورد بودجه در فاز اول تصمیم به طراحی و ساخت پهپاد خورشیدی کوچکی گرفته شد تا در راستای دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت این گونه پهپاد‌ها مشکلات و موانع در اجرای طرح مشخص شود.

آقایی اظهار کرد: یک شرکت دانش بنیان جهت طراحی پیکربندی پهپادها، نرم افزار اختصاصی نوشته است که با وارد کردن  مشخصات مورد نیاز مشتری (وزن محموله، ارتفاع پروازی و سرعت کروز)، ابعاد هندسی پهپاد (مساحت‌های بال و دم افقی، فاصله بین بال و دم افقی و عمودی) و میزان قدرت مورد نیاز موتور را محاسبه و تعیین می‌کند و سپس با توجه به مداومت پروازی مورد نظر مشتری، حلقه‌های طراحی تکرار می‌شوند تا بهترین گزینه با توجه به تعداد سلول‌های خورشیدی مورد نیاز انتخاب شوند.

او با اشاره به مراحل ساخت و مونتاژ پهپاد گفت: ساخت و مونتاژ پهپاد با توجه به دقت مورد نیاز، انجام و آزمایش‌های پروازی بر اساس یک دستورالعمل مدون در سه مرحله  بررسی، اصلاح و تایید طراحی پیکربندی و آیرودینامیکی، هماهنگ نمودن سامانه اتوپایلوت و پهپاد،  هماهنگ نمودن سلول‌های خورشیدی با پهپاد و اتوپایلوت انجام می‌شود. پهپاد خورشیدی با توجه به ارتفاع و مداومت پروازی بالا با نصب تجهیزات لازم برای عملیات پایش از قبیل دوربین و سنسور‌های مختلف، توانایی انجام ماموریت‌های مانیتورینگ، شناسایی، دیده بانی، تصویر برداری و ارسال تصویر و کنترل و بازرسی محیط را به صورت بهینه و اقتصادی و در عین حال با استفاده از انرژی پاک و سبز داراست.

 مراحل طراحی، ساخت و آزمایش پروازی پهپاد خورشیدی 

آقایی گفت: در طراحی پهپاد خورشیدی  پس از تعیین ابعاد هندسی تعداد سلول خورشیدی مورد نیاز تحت بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به شرایط پروازی تعداد ۲۴ عدد سلول برای ماموریت تعیین شده انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: آزمایش پرواز نهایی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ با ثبت رکورد ۴ ساعت پرواز مداوم با پهپاد خورشیدی برای اولین بار در ایران با موفقیت انجام گرفت البته حداکثر توان به علت آسیب دیدگی سلول‌های خورشیدی قابل دستیابی نبود.  از مزیت‌‌های قابل توجه پهپاد خورشیدی صدای بسیار کم و پرواز آرام آن است که مناسب عکسبرداری دقیق است، همچنین نیاز به باند فرود ندارد و در زمین‌های خاکی که عاری از سنگ‌های درشت باشد نیز می‌تواند فرود آید. قرار است پهپاد خورشیدی با مداومت پروازی ۱۲ ساعت و در فاز سوم پهپاد با مداومت پروازی شبانه روزی حداقل برای یک ماه طراحی و ساخته شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار