۹۸.۴ درصد محصولات غذایی تولیدی چهارمحال و بختیاری نشانگر تغذیه‌ای دارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۸.۴ درصد محصولات غذایی تولیدی استان دارای نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، ضمن توصیه نسبت به مصرف مواد غذایی سالم اظهار داشت: ۹۸.۴ درصد محصولات غذایی تولیدی استان دارای نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای هستند.

او افزود: نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای علاوه بر درج مقادیر شاخص‌های مربوط به قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی، به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بتواند با یک نگاه سریع و آسان و بر اساس کد‌های رنگی سبز، نارنجی و قرمز، ماده غذایی را در این چهار شاخص مهم ارزیابی کرده و مناسب‌ترین انتخاب را در کمترین زمان انجام دهند.


بیشتر بخوانید


محمدی با اشاره به فعالیت ۲۰ کارشناس کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در استان اضافه کرد: صدور شناسه نظارت بهداشتی برای کارگاه‌های تولید مواد غذایی و صدور پروانه مسئولان فنی واحد‌های تولیدی از مهمترین وظایف این معاونت در راستای نظارت بر عرضه مواد غذایی سالم به شهروندان است.

او از افزایش دسترسی مردم استان به داروخانه و اقلام دارویی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر ۹ هزار و ۱۳۷ نفر در استان یک داروخانه ایجاد شده که نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار شده و تعداد داروخانه‌های استان به ۹۷ داروخانه مستقل و ۱۰ داروخانه بیمارستانی افزایش یافته است.

محمدی افزود: این استان همچنین از وجود ۱۴۷ داروساز برخوردار است.

او، کاهش اقلام دارویی تجویز شده در راستای تجویز و مصرف منطقی دارو را از دیگر تحولات مثبت استان در حوزه غذا و دارو عنوان و اضافه کرد: در همین راستا میانگین اقلام دارویی در استان از ۴.۷۹ در سال ۷۷ به ۲.۵۳ در سال ۹۹ کاهش یافته است.

محمدی گفت: رنگ قرمز به معنای وجود مقادیر زیاد قند، چربی، نمک یا اسید چرب ترانس در ماده غذایی است و هر فرد باید متناسب با شرایط جسمانی و میزان تحرک محصولات غذایی را نسبت به نشانگر‌ها انتخاب کند.

او افزود: رنگ نارنجی به معنای متوسط مقادیر و رنگ سبز به معنای وجود مقادیر اندک در ماده غذایی است که محصولات غذایی با نشانگر‌های سبز بهترین و مناسب‌ترین انتخاب از حیث تغذیه‌ای است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.