چگونه چهارشنبه‌سوری ایمن داشته باشیم؟

کارشناس آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت مهاباد گفت: نکات ایمنی و مهم‌تر از همه، نظارت خانواده‌ها بر رفتار فرزندان، می‌تواند چهارشنبه‌سوری ایمنی را فراهم کند.

مریم مرادی کارشناس آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: چهارشنبه سوری از جمله سنت‌هایی است که اگر با توجه به اصول ایمنی و رعایت آن‌ها انجام شود می‌تواند موجب نشاط، همبستگی و همدلی آحاد جامعه شود.

مرادی افزود: ظروف تحت فشار گاز و قوطی‌های حشره‌کش و اسپری‌ها را به ویژه، در روز‌های آخر سال و چهارشنبه‌سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور نگهدارید.

او با اعلام اینکه در نزدیک محل ایجاد آتش از وجود آب یا مواد اطفایی دیگر مثل خاموش کننده‌های دستی مطمئن شوید، افزود: از پرتاب کردن مواد آتش‌زا مثل فشفشه، بالن، دارت و ... بر روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت جدا خودداری کنید.

این مقام مسئول اذعان کرد: قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتار‌های پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید و از پرتاب ترقه و مواد آتش‌زا از پنجره آپارتمان به خیابان خودداری کرده و با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی خود را به تلخ دیگران تبدیل نکنید.

او بیان کرد: از نگهداری و حمل مواد محترقه در  محل کار،جیب لباس و کیف خودداری کنید و همچنین از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن  در واحد‌های مسکونی و پارکینگ بپرهیزید.

 مرادی توصیه کرد: در پایان شب، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید و حتما برای این کار، لااقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از این مدت، بر روی آن یک سطل آب بریزیم و دور بیندازیم. قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

کارشناس آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت مهاباد خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال دهید و  با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرید.

همچنین در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری کرده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.