رضایی:

برکت به سفره‌ها برمیگردد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد کشور باید براساس علم اقتصاد اداره شود. در آن صورت، برکت به سفره‌ها برمیگردد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی تدوین سیاست‌های برنامه هفتم توسعه کشور که روز پنجشنبه هفتم اسفندماه با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان عضو اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس در شیراز برگزار شد، با تبریک میلاد امام علی (ع) گفت: در کنار تمرکزگرایی، با مشکل بخش گرایی هم مواجه هستیم. یکپارچگی در اداره اقتصاد کشور، حتی در تهران هم وجود ندارد.

وی با شنیدن سخنان انتقادی مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی شیراز، گفت: بحث‌های خیلی خوبی مطرح کردید. سطح این مباحث در کل کشور رشد بسیار خوبی کرده است و از این بابت بسیار خوشحالم. گلایه‌های مشترک و صحیحی را در جلسات مشابه در اتاق بازرگانی استان‌های مختلف شنیده ام. انتقاد از بخشنامه‌های خلق الساعه بانک مرکزی تا پیشنهاد مدل‌هایی برای توسعه ملی را از شما و همکارانتان شنیده ام. من و شما حرف مشترکی داریم که اقتصاد کشور باید براساس علم اقتصاد، اداره شود. ما مساله اقتدار و امنیت را حل کرده ایم و نباید در ایستگاه سیاست متوقف شویم. به گواه یادداشت‌های شهید حسن باقری، از بهمن ۱۳۶۰ تا کنون بر اهمیت اقتصاد تاکید کرده ام. بعد از پایان جنگ تحمیلی، راهی دانشگاه تهران شدم و در رشته اقتصاد تحصیل کردم، زیرا پیش بینی کرده بودم که دشمن در ایستگاه اقتصاد، برنامه دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سال ۵۰ با ورود پول نفت، سفره دولت از ملت جدا شد. آقایان که الان رئیس جمهور می‌شوند، در چهار سال اول به جای اینکه فکر اصولی برای پیشرفت کشور بکنند، به فکر خودشان هستند و بیشتر به این فکر هستند که در انتخابات چهار سال دوم چطور رأی بیاورند. آیا با این نگاه می‌شود برنامه ریزی درازمدت کرد؟ من می‌گویم اقتصاد را از دست دولت بگیریم و به عهده استان‌های قوی قتصادی بگذاریم. این یک فرمول است. برای رفع دغدغه مردم و فعالان اقتصادی، نیاز به الگو و ابزار داریم. باید بخش خصوصی در بستر تشکیل استان‌های قوی اقتصادی یا ایالت‌های اقتصادی رشد کنند. دولت‌ها هم در کنترل تصمیمات اقتصادی استان‌های قوی اقتصادی یا ایالت‌های اقتصادی، دخالت نکند. چند درصد سپرده‌های مردم این استان در این استان هزینه می‌شود؟ آزادراه اصفهان به شیراز و راه آهن شیراز به بوشهر تا حد زیادی می‌تواند در مبادلات و درآمد‌های استان تحول ایجاد کند. الان بخش خصوصی در استان فارس به تامین مالی و سرمایه در گردش احتیاج دارد و این درحالی است که سرمایه‌های مردم استان در خارج از استان مدیریت می‌شود.

وی افزود: احساس می‌کنم میراث خون برادرانم که برای حفظ سرافرازی کشور و اسلام بر زمین ریخته شد، به خاطر غفلت‌هایی در اقتصاد ممکن است از میان برود. ریل اقتصاد را باید با کمک مردم، کارآفرینان و بخش خصوصی به جای خود برگردانیم. دولت مرکزی را به سیاست، دفاع، پرچم و پول ملی و سیاست‌های کلی محدود کنیم و اقتصاد را، کشاورزی و صعنت را، تجارت و بازرگانی و سلامت و علم و فناوری را به استان‌های قوی اقتصادی یا ایالت‌های اقتصادی بسپاریم.

رضایی گفت: برای هر استان قوی اقتصادی یک تقسیم کار ملی کنیم؛ طوری که کسی این تقسیم کار را برهم نزند. چرا صنایع الکترونیک شیراز که در اینجا سابقه دارد، باید بخش‌هایی از آن تعطیل شوند و در شهر‌های دیگر خارج این استان مستقر شوند؟ چرا اینجا هاب صنایع الکترونیک و هاب سلامت همسایگان جنوبی ایران نباشد؟ دولت مرکزی باید در سیاست‌های کلی و پول ملی، هدایت و نظارت کند، اما از دخالت پرهیز کند. اقتضای سیاست، تمرکز است و اقتضای اقتصاد، عدم تمرکز است.
وی با تاکید بر گره خوردن صنعت با کشاورزی استان فارس افزود: باید مدیریت کشور متحول شود به طوری که فعالیت‌های هر استان قوی اقتصادی یا ایالت اقتصادی براساس ارزش آفرینی و بهبود محیط کسب و کار باشد و شهر‌ها هویت خود را پیدا کنند. شهر استهبان در استان فارس، میلیون‌ها درخت انجیر دارد، صنعت جای خودش را پیدا می‌کند و محصولات استهبان، فراوری و بسته بندی و صادرات می‌شوند.

رضایی گفت: در کنار تمرکزگرایی، با مشکل بخش گرایی هم مواجه هستیم. بانک مرکزی یک بخشنامه می‌دهد، وزارت صمت یک چیز دیگر. وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست یک چیز دیگر می‌گویند. یکپارچگی در اداره اقتصاد کشور، حتی در تهران هم وجود ندارد. این بخش گرایی یعنی هر کسی روی موضوع معیّنی متمرکز شده و گویی برای هر شهر، تعداد هشت فرماندار گذاشته اند که تصمیم‌های متناقض می‌گیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت مرکزی در این پنجاه سال در فهم اقتصادی ضعیف بوده است. کاری که با بورس کردند، یکی از نمونه از این فهم ضعیف است. سودجویانی هستند که پول خود را در تولید و صادرات نمی‌گذارند. پول‌ها را در بانک‌ها می‌گذارند و هر چند سال، محل انباشت ثروت خود را عوض می‌کنند و سود نجومی می‌کنند. دولت با تصمیم‌های غلط مالی و گرفتن آینده از کارآفرینان، این ظرفیت را برای سودجویان برای بهره گیری از بورس ایجاد کرد. فهم دولت این بود که خیال می‌کردند که می‌توانند پول را منجمد کنند. در سه سال آینده نقدینگی کشور دو برابر می‌شود و ظرف سه سال به اندازه پنجاه سال گذشته، پول به نقدینگی کشور اضافه می‌شود.

رضایی گفت: تیم اقتصادی دولت باید مفهوم پول و قواعد تعیین نرخ سود بانکی و نرخ ارز را درک کنند و سیاست را با یک الگو از اقتصاد جدا کنند. الان موقع برداشتن صفر‌ها از پول نیست. قبل از این کار باید ده اقدام اصلاحی انجام داده باشیم. نمی‌شود کار‌های اصلاحی در عرصه اقتصاد را با کار‌های تبلیغاتی ادغام کرد. برای کار‌های بزرگ باید همراه و همدل شویم و از اینکه پیشنهاد‌های خود را برای تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در اختیار ما می‌گذارید، قدردانی می‌کنم.

در ابتدای این نشست، فعالان اقتصادی استان فارس، با ارائه گزارش‌ها و آمار‌هایی از وضعیت اقتصادی استان، به بایسته‌های راهبردی اقتصادی در برنامه‌های هفتم توسعه اشاره کردند و با اشاره به خروج سرمایه‌ها از کشور و تضعیف توان مالی صادرکنندگان و سرمایه در گردش در بخش تولیدی، خواستار توجه دولت به نظرات اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
کدام برکت؟ ده ها سال است برکت از سفره مردم پرکشیده و رنج و مشقت زندگی مردم را دربرگرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
برکت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
پرتقال کیلویی شش هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۰:۴۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام کجا شش هزار تومان است آدرس بدهید بیاییم بخریم در بروجرد کیلویی 15 تا 18 هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ای کاش فرصتی فراهم میشد تا جناب محسن رضایی در مسئولیت اجرایی کلان کشور قرار میگرفت تا به این نکته برسد که علم اقتصاد در اقتصاد سیاست زده ایران جایگاهی ندارد.
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
نزدیک انتخابات شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
مگه فقط یه زندگی متاهلانه همراه با فرزندان فقط خرج مخارج سفره نون بخور نمیره شکمی اون خانواده است خانواده هزارتا خرج و مخارج واقعی انسانی اسلامی نیاز دارند برای یک زندگی انسانی شرافتمندانه و آبرومندانه و انسانی اسلامی بهتر بود می گفتید برکت به جیب سرپرستان خانواده های ایرانی از هر لحاظ برمی گردد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار