بلینکن: رویکرد تسلیحاتی آمریکا در قبال عربستان تغییر می‌کند

علی‌رغم تداوم فروش سلاح واشنگتن به ریاض، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد رویکرد تسلیحاتی این کشور در قبال دولت عربستان تغییر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن رویکرد تسلیحاتی خود را در قبال ریاض تغییر خواهد داد.

آنتونی بلینکن در جریان نشستی مطبوعاتی تاکید کرد آمریکا در حال بررسی مجدد روابط خود با عربستان سعودی، نه برای قطع رابطه، بلکه به منظور همخوانی بیشتر آن با منافع و ارزش‌های خود است. وزیر خارجه آمریکا افزود: شاهد نتایج تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ یمن بودیم. ما رویکرد تازه‌ای را با کنگره در خصوص انتقال سلاح و بازگشت به نظم معمول در پیش گرفته ایم.

دیپلمات شماره یک آمریکا در خصوص فروش سلاح به عربستان اظهار داشت واشنگتن به دفاع از پادشاهی سعودی متعهد خواهد ماند. بلینکن مدعی شد تمایز بسیار قابل توجهی بین تعهدات ما مبنی بر عدم مشارکت و حمایت از فعالیت‌ها و عملیات تهاجمی در یمن، از جمله تهیه سلاح‌های تهاجمی و تامین نیاز‌های قانونی پادشاهی عربستان از نظر دفاع از خود وجود دارد.

بلینکن افزود آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد آنچه (تسلیحاتی) که ارائه می‌دهد برای دفاع از پادشاهی سعودی است نه برای بکارگیری در عملیات تهاجمی علیه یمن.

پیشتر نیز اعلام شد بایدن قرار است توافق‌های فروش تسلیحات نظامی بین آمریکا و عربستان که منجر به نگرانی‌هایی در رابطه با حقوق بشر در یمن شده را تغییر دهد و فروش تسلیحات نظامی به ریاض را در آینده به تسلیحات به اصطلاح دفاعی محدود کند.

دولت بایدن از ابتدای روی کار آمدن ادعای پایان دادن به جنگ یمن و تجدید نظر در سیاست‌های تسلیحاتی خود در قبال سعودی‌ها به بهانه جنگ یمن را علم کرده است، این در حالیست که آمریکا خود از بانیان اصلی جنگ فاجعه بار یمن است و در سال‌های گذشته از هیچ کمک اطلاعاتی و تسلیحاتی به سعودی‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان یمنی مضایقه نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار