معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی:

پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

علی مستوفیان گفت: پخت نان چاپاتی، مختص پذیرایی ترکمن‌های شهرستان راز و جرگلان در آیین‌های مختلف، مستندسازی و در فهرست آثار ملی (میراث معنوی) کشور قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  علی مستوفیان  گفت : پرونده ترکیبات و نحوه پخت این نان سنتی تکمیل و به صورت کامل مستندسازی شده و برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

او گفت : ۲ نوع نان سنتی دیگر نیز، که مختص خراسان شمالی است، شناسایی شده و در حال تکمیل مستندات و پرونده آن‌ها برای ارسال به مرکز به منظور ثبت ملی است.


بیشتر بخوانید 


او گفت: یکی از این موارد نان چوپانی و مختص چوپان‌های خراسان شمالی و دیگری نان «ترته» است.

او گفت : نان چوپانی نانی حجیم مانند کماج و ترته نانی است که از بقایای کره‌ای که در زمان تهیه روغن حیوانی حاصل باقی می‌ماند و ترکیب آن با آرد تهیه می‌شود.

مستوفیان افزود : تهیه نان یکی از نیاز‌های حیاتی بشر بوده و در فرهنگ بومی مردم خراسان شمالی نیز پخت نان از تنوع بسیاری برخوردار است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس آیین نامه‌ها و کنوانسیون‌های حفاظت از میراث معنوی، مهارت پخت نان در شاخه «دانش‌ها و عادت‌ها و رسم‌های مربوط به طبیعت و کیهان» آثار ملی طبقه بندی می‌شود.

او افزود: پیش از ثبت نان چاپاتی، پخت ۱۱ نان در خراسان شمالی شامل مهارت پخت نان «بیشمه، چلپک، فتیر چریشی، فتیر شیرین، اگنجه، کماج، فتیر قتلمه، ساچی، فتیر شیرمال، فتیر جزلاغ و نان یوخا» در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده بود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست ملی کشور، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.