لزوم آموزش مستمر کارکنان ملی حفاری به دلیل تنوع تجهیزات و دستگاه‌ها

سرپرست آموزش برق و مکانیک اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری تنوع تجهیزات و دستگاه‌ها را عامل تداوم آموزش‌ها عنوان کرد.

مجید مظلومی سرپرست آموزش برق و مکانیک اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تنوع تجهیزات و دستگاه‌های موجود در شرکت، وظیفه مضاعفی را در زمینه تامین آموزش‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف بر عهده این واحد قرار داده است.

او با بیان اینکه واحد آموزش مکانیک و برق بخشی از آموزشگاه تکنولوژی حفاری در اداره آموزش شرکت است و مسئولیت برگزاری دوره‌های آموزشی در بخش‌های عملیات و نگهداری و تعمیرات مکانیک و برق را بر عهده دارد، افزود: آموزش نگهداری و تعمیرات انواع موتور‌های احتراق داخلی، پمپ، کمپرسور و تجهیزات هوای فشرده، دستگاه‌ها و مدار‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی، الکترونیک، وسایط نقلیه سنگین و ویژه، سامانه‌های های تولید و کنترل و مدیریت توزیع توان الکتریکی ابزار دقیق، میکسر‌ها و تجهیزات اختلاط و ... به واحد آموزش برق و مکانیک مربوط می‌شود.

مظلومی بیان کرد: در این زمینه سعی بر این بوده که نیاز‌های آموزشی بخش‌های صنعت پوشش داده شود، بنابراین این واحد با ادارات عملیات و تعمیرات ارتباط مستمر دارد و با دعوت از متخصصان در سطح شرکت و خارج از شرکت تلاش شده که در قبال حفظ و توسعه تخصص‌های مورد نیاز، به نحو احسن، انجام وظیفه شود.

سرپرست آموزش برق و مکانیک اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران اظهار داشت: در این بخش برگزاری بیش از ۴۰ عنوان دوره مختلف تعریف شده که دوره‌های عمومی مکانیک شامل؛ اصول دیزل، شناخت روانکاری، کوپلینگ، تعادل بخشی، پمپ ها، هیدرولیک و پنوماتیک، اجزا ماشین، یاتاقان ها، مهندسی تعمیرات، موتور‌های بنزینی، زبان فنی، نرم افزار‌های SolidWorks و ANSYS، کلید فولاد و شناخت آلیاژ‌ها می‌باشد.

او تصریح کرد: همچنین دوره‌های تخصصی مکانیک مشتمل بر موتور‌های کاترپیلار، سیستم‌های سوخت پاش الکترونیکی، حفاظت موتور، موتور‌های دو زمانه، پمپ‌های گریز از مرکز حفاری و رفت و برگشتی، پمپ‌های فشار قوی سیمانزنی، گیربکس‌های اتوماتیک، شناخت دستگاه‌های پمپاژ سیمان و اسید، کمپرسور، سامانه کنترل فورانگیرها، ابزار دقیق حفاری، تاپ درایو، دراورکس و ترمزها، ترمز‌های دیسکی هیدرولیکی، تجهیزات کمکی حفاری، میز دوار، برق و تعلیق و چرخ خودرو‌های سنگین می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش برق نیز حدود ۴۰ عنوان دوره از جمله در بخش عمومی برق شامل؛ ماشین‌های الکتریکی، وسایل اندازه گیری الکتریکی، کنترل و ابزار دقیق الکتریکی، مدار‌های فرمان، دیجیتال، ترانسفورماتور، تهویه مطبوع، رله و حفاظت، کالیبراسیون، عایق‌ها و عایق بندی برگزار می‌شود.

مظلومی گفت: سامانه برق دستگاه حفاری و نقشه خوانی آن، ماشین‌های جریان مستقیم، ژنراتور‌های جریان متناوب، الکترونیک صنعتی SCR، ترمز‌های الکتریکی دستگاه حفاری، PLC، مانیتورینگ (WinCC)، شبکه‌های صنعتی (ProfiBus) و درایو‌های الکتریکی از دوره‌های آموزشی تخصصی برق به شمار می‌آیند.

او با بیان اینکه تهیه محتوای تدریس و جزوه‌های مورد نیاز برای آموزش با همکاری کارشناسان واحد یا دیگر همکاران متخصص در صنعت صورت می‌گیرد، افزود: تدوین و انتشار چند کتاب و جزوه کاربردی در صنعت حفاری کشور از جمله کار‌های ارزشمند این واحد است.

مظلومی اظهار کرد: واحد آموزش برق و مکانیک همواره تلاش کرده همگام با پیشرفت فناوری‌های روز، آموزش‌ها را توسعه دهد و در این راه در سال‌های گذشته با خرید مجموعه‌ای آموزشی PLC و تابلو‌های آموزشی هیدرولیک و پنوماتیک سعی در ارتقای دانش همکاران داشته است.

او بیان داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برگزاری دوره‌های آموزش حضوری تعطیل و واحد برنامه ریزی اداره آموزش، برگزاری دوره‌های مجازی را در دستور کار قرار دادند که نظر به ماهیت عملی و کاربردی آموزش‌های برق و مکانیک، نسبت به تهیه مطالب و سرفصل‌های مناسب که می‌توان از طریق آموزش مجازی به مخاطب آموزش داده شود، اقدام گردید.

مظلومی افزود: در همین ارتباط هم اکنون دوره‌های آموزشی مانند هیدرولیک و پنوماتیک مقدماتی، شناخت روغن‌ها و اصول روانکاری، کلید فولاد و دستگاه‌های اندازه گیری الکتریکی به صورت غیر حضوری برگزار و بتدریج به تعداد عناوین دوره‌های آموزشی برخط اضافه می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.