هزار و ۷۵۰ کارت بازرگانی رفع تعلیق شده است

۲ هزارو ۲۰۰ صادر کننده در کشور صد درصد ارز حاصل از صادرات خود را باز گرداندند/ هر ماه ۵۰۰ صادرکننده جدید وارد چرخه تجارت کشور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، احسان قمری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان زنجان گفت:شیوع کرونا در ۶ ماه نخست امسال صادرات را تحت الشعاع قرار داد و  بسیاری از مرزهای کشورهای همسایه بسته شده بود و صادرکنندگان قادر به صدور کالا نبودند اما با تلاش های بخش خصوصی و مدیریت بخش دولتی، اکنون می توانیم بگوییم که همه مرزهای کشور باز است و تجارت خارجی کشور روند طبیعی خود را طی می کند.

او افزود:  از مهرماه امسال روند رو به نزول صادرات در ۶ ماهه ابتدای سال، کند شد و خوشبختانه میزان کاهش ۲۶ درصدی ۶ ماهه اول به کمتر از ۱۲ درصد رسیده و تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت.

قمری بابیان اینکه ایفای تعهدات ارزی که روند نزولی داشت برطرف و در زمان حاضر ۶۷ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان ایفا شده است، افزود: بیش از ۲ هزارو ۲۰۰ صادر کننده در کشور صد درصد ارز حاصل از صادرات خود را که رقمی بیش از ۱۶ میلیارد یورو بود را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداندند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران  همسایگی ایران با ۱۵ کشور را از ظرفیت مهم عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس مطالعه ای که در سازمان توسعه تجارت انجام شده، میزان واردات این ۱۵ کشور، هزار و ۶۰۰ دلار است، از مجموع این حجم واردات، ما ظرفیت تولید و صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار آن را داریم در حالی امروز به این ۱۵ کشور فقط به میزان ۲۴ میلیارد دلار کالا صادر می کنیم.

قمری افزود: این برنامه ریزی انجام شده است که در سال های آینده این ۲۴ میلیارد دلار به ۴۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و در بلند مدت نیز به ۱۰۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر از آن برسیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: اگر اعتقاد داریم که بخش خصوصی صادرکننده، سرباز صادارت است باید موانع سر راه آنان را رفع کنیم. برخی از موانع برون زا است، یک سری متغیرهایی است که در اختیار کسی نیست اما یک سری از محدودیت ها وجود دارد که در بخش های کارشناسی است که باید رفع شود.

قمری با بیان اینکه وظیفه وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی است، گفت: ما به هیچ عنوان کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی را تعلیق نکردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی واحدهای غیرتولیدی که ارزشان را برنگرداندند در شهریورماه تعلیق شد و تا کنون نیز با بازگرداندن ارز در سقف اعلام شده، هزار و ۷۵۰ کارت بازرگانی رفع تعلیق شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.