وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

قابلیت باز طراحی مجدد واکسن کووپارس برای مقابله با جهش‌های کرونا

خاوازی گفت: پلتفرم واکسن کووپارس قابلیت باز طراحی مجدد برای مقابله با جهش‌های جدید کرونا را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا که امروز در بیمارستان رسول اکرم انجام شد، گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بروز علائم بیماری کرونا در کشور مانند سایر بیماری‌های عفونی دیگر که در کشور رایج می‌شد، نسبت به آن مسئولیت پذیر بود و تلاش کرد تا بتواند با تولید واکسن به کادر درمان و مردم کمک کند. من همزمان با وقوع کرونا در کشور رئیس موسسه تحقیقات و آموزش ترویج کشاورزی بودم که بالغ بر ۲۰ موسسه تحقیقاتی دارد. ما ویروس شناسان زیادی در سطح این سازمان داریم که با گیاه و حشرات و انواع جانوران آبزی مانوس هستند و ما برای این موضوع کرونا گردهم جمع شدیم تا موضوع را از ابعاد گوناکون بررسی کنیم‌ و در دل این جلسات به تیم خوبی رسیدیم.

وی افزود: انگیزه دانشمندان جوان سرم سازی رازی بسیار ستودنی بود. طراحی واکسن و الزامات آن بسیار پیچیده است، اما در این قسمت با لطف خداوند داده‌های مطالعات پیشین انستیتو رازی به کمک ما آمد. در اسفندماه سال قبل تا اواخر فروردین سال جاری کار طراحی واکسن صورت گرفت تا با حداقل قطعه از ویروس، واکسن ساخته شود و واکسن قطعات اضافی نداشته باشد تا شاهد عوارضی نباشیم. از اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه دوز سنجی‌ها را انجام دادیم.

خاوازی بیان کرد: یک اصل مهم داشتیم که با بروز هر اتفاقی ما کار خود را انجام دهیم و تحت تاثیر هیجانات اجتماعی قرار نگیریم و واکسنی تولید کنیم تا همه دنیا به آن احسنت بگویند. پس از دوز سنجی واکسن یکبار روی تمام حیوانات تست شد و ما گایدلاین‌ها را در اختیار دوستان قراردادیم و با ۵۰۰ حیوان آزمایشات را آغاز کردیم. ما در بحث تدارک میمون برای آزمایش پروسه پیچیده‌ای داشتیم و حتی برخی همکاران ما در جریان انتقال میمون‌ها از کشورهای آفریقایی بیمار شدند. سرانجام با بالاترین تعداد میمون آفریقایی کارآزمایی بر میمون را انجام دادیم و در نهایت با اتمام آزمایش بر حیوانات پرونده‌ها به وزارت بهداشت ارسال شد.

وی با تقدیر از نمکی وزیر بهداشت، افزود: به محض ورودم به دولت ایشان برای تیم واکسن سازی پدری کردند و لحظه به لحظه شرایط را رصد کردند تا تایید کارآزمایی بالینی انسانی را بگیریم.

رازی کوو پارس یکی از امن ترین پلتفرم‌های دنیاست

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این واکسن نوترکیب چند ویژگی دارد که باید اعلام کنیم. اولا چندین نسل است که حداقل یک واکسن از انستیتو رازی را دریافت کردند، ما می‌توانستیم از تکنولوژی‌های قدیمی واکسن سازی استفاده کنیم، اما تصمیم گرفتیم از تکنولوژی دیگری بهره ببریم که بهترین واکسن سازهای دنیا آن را انتخاب کردند و این پلتفرم جرم زنده، نیمه زنده یا کشته از ویروس را وارد بدن نمی‌کند، بنابراین یکی از امن ترین پلتفرم‌های دنیاست. حجم تزریقی که اتفاق می‌افتد، بسیار کم است و حدود دو دهم میلی‌لیتر تزریق می‌شود که این هم ویژگی خاص دیگر این واکسن است. ما تنها به خود واکسن فکر نکردیم و اینکه زنجیره انتقال بیماری قطع شود، از تاکیدات ما بود که منجربه تهیه دوز استنشاقی واکسن شد. بسیاری از واکسن سازهای دنیا در دوز استنشاقی در مرحله‌ای نیستند که مثل ما کارشان به لحاظ علمی به اتمام رسیده باشد.

وی با بیان اینکه در مراحل پیش‌بالینی این واکسن وسواس فراوانی صورت گرفته است، گفت: این پلتفرم به گونه‌ای ترکیب شده است که با سایر واکسن‌های تزریق شده به بدن تداخل ندارد، همچنین در مورد جهش‌های ویروس کرونا این پلتفرم قابلیت باز طراحی مجدد واکسن را دارد.

در ادامه جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن  قدردانی از تیم موسسه تحقیقات واکسن سازی رازی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران مفتخر است که در این مطالعه بالینی فعال است و سهم خود را در بیمارستان حضرت رسول انجام می‌دهد. خوشبختانه تیم موسسه رازی در ماه‌های اخیر توانستند بخشی از نشانه‌های خودکفایی در کشور را نشان دهند.

او افزود: اعلام آمادگی می‌کنیم تا کارآزمایی بالینی واکسن را به درستی پیش ببریم. امیدواریم در چند ماه آینده واکسنی ارزشمند در سطح ملی و بین‌المللی تولید شود و تا بشر را از معضل کرونا رهایی دهد؛ دانشگاه محلی برای این بستر است و امیدواریم این تجربه را به خوبی پیش ببریم.

گفتنی است این واکسن امروز به دو نفر از داوطلبان  تزریق خواهد شد. این تزریق به صورت انتخابی صورت می‌گیرد. در دوره دوم تزریق واکسن به ۱۲۰ نفر در گروه‌های ۳۰ نفره انجام می‌شود که ۳۳ روز زمان می‌برد. تزریق سوم یعنی فاز استنشاقی در روز ۵۳ صورت می‌گیرد. ۱۴ روز بعد از فاز اول آنالیز نتایج صورت خواهد گرفت و اگر نتایج رضایت بخش بود واکسن وارد فاز دوم می‌شود. در فاز دوم ۵۰۰ نفر وارد مطالعه می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
درود به دانشمندان ایران و جهان که انقدر موشکافانه و با دقت روی پروژه واکسن کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
"الله اکبر"
درود بر شرفتون
دست مریزاد ایرانی
آخرین اخبار