بارندگی‌های پیش‌رو به تقویت سفره آب‌های زیرزمینی سمنان نمی‌انجامد

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به کاهش میانگین بارندگی در استان گفت: بارندگی‌های اسفند و فروردین به تقویت سفره‌آب‌های زیر زمینی این استان منجر نمی‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: زمان بارندگی برای اثر بخشی در تقویت سفره آب‌های زیرزمینی موثر است و اکنون میزان بارندگی در استان سمنان از میانگین کشوری نیز کمتر است.

او ادامه داد: مهر ماه آغاز سال زراعی گفته می‌شود و بهترین زمان بارندگی در همین بازه زمانی است که منجر به تقویت سفره‌آب‌های زیر زمینی می‌شود.

مصطفوی بیان کرد: زمانی که بارش‌ها به صورت منجمد باشد فرصت نفوذ در زمین را پیدا می‌کند و در نتیجه موجب تقویت سفره‌آب‌های زیر زمینی می‌شود، اما بیشتر بارش‌ها در بهار به صورت باران و مایع است و بیشتر جاری می‌شود و کمتر فرصت نفوذ در خاک دارد.

مصطفوی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، کم آبی در استان سمنان جدی است و باید مسوولان چاره‌اندیشی در زمینه جبران کم‌آبی داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: میانگین بارش استان سمنان در سالجاری از ابتدای مهر تاکنون نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

او خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر تاکنون میانگین بارش در استان سمنان ۳۷.۵ میلیمتر و در مدت مشابه سال گذشته میانگین بارش استان بین ۶۷ تا ۶۸ میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: تغییرات اقلیم و انتشار گاز گلخانه‌ای مهمترین عامل کاهش بارندگی در استان و از پیامد‌های کاهش بارندگی، خشکسالی و پدیده خاموش فرونشست زمین است.

پدیده فرونشست در شهر‌ها مخاطراتی مانند شکسته شدن پل‌ها، شکستگی لوله‌های انتقالی گاز و آب به خصوص لوله‌های فرسوده، از بین رفتن خانه‌های قدیمی و بافت فرسوده را به همراه دارد.

اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار