۳۰ کارگاه مرمتی در سیستان و بلوچستان فعال شده است

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان فعال شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،منصوره ملاالهی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰ کارگاه مرمتی در ۱۱ ماهه امسال با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال در سطح استان فعال شده است.

او افزود: از مهمترین این کارگاه‌ها مرمت بافت ناهوک سراوان، قلعه دزک، باغ خالصه بمپور، خانه یاغی‌زهی، قلعه سرباز، خانه امیرشهریار خمکی، مقابر جالق، قلعه حیدرآباد خاش، گاراژ ملک زاهدان، قلعه قصرقند و دبستان قلنبر است.

او با اشاره به اینکه نورپردازی نمای بیرونی سه بنای ارگ سه‌کوهه، قلعه ناصری و آرامگاه سیدغلامرسول در ۱۱ ماهه امسال انجام شد افزود: در این مدت تعداد ۱۱ اثر ناملموس، چهار اثر طبیعی، ۱۱ اثر غیرمنقول و ۱۴ اثر منقول از سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین ضوابط و نقشه عرصه و حریم سه بنای قلعه بمپور، باغ خالصه و محوطه اسلامی در اطراف قلعه بمپور در نشست شورای حریم کشور مصوب شد.

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون یکهزار و ۵۰۰ اثر از سیستان و بلوچستان در سامانه جامع ثبت شده تصریح کرد: حریم محوطه شهردراز ایرانشهر تعیین و بررسی باستان‌شناسی و گمانه‌زنی به منظور مشخص‌شدن مسیر پروژه خط لوله انتقال گاز نیز انجام شده است.

ملاالهی گفت: تعیین عرصه و حریم باغ نیل جلگه چاه‌هاشم دلگان نیز در حال انجام بوده و بزودی مراحل بررسی باستان‌شناسی و مستندنگاری منطقه رامرود در شهرستان هامون آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه در ۱۱ماهه امسال مرمت سه نسخه خطی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال انجام شد تصریح کرد: مرمت ۱۰۳سکه مربوط به مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور نیز انجام شده است.

او با اشاره به دیگر اقدامات میراث فرهنگی در ۱۱ ماهه امسال تصریح کرد: اجرای پروژه موزه سبز شهرسوخته، موزه مردم‌شناسی سیستان و موزه محلی سراوان و موزه منطقه‌ای جنوب شرق و مرمت آبنمای موزه بزرگ زاهدان، انجام سیستم آبیاری تحت فشار و نصب تابلوی موزه منطقه‌ای جنوب شرق نیز از اقدامات دیگر است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار