باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

در شرایطی که خروجی نشست شورای حکام، قطعنامه‌ای به قول وزیر خارجه کشورمان تخریبی باشد، اروپا و آمریکا باید منتظر واکنش تندی از سوی ایران باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۱ اسفند با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد. این جلسه که ۵ روزه است به صورت مجازی و به اصطلاح پشت در‌های بسته برگزار می‌شود؛ برخی از رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند.

به گفته رسانه ها دیپلمات‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی، پاسخ ما چه خواهد بود؟

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دهم اسفند در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد. بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکار‌هایی داریم.

کارشناسان معتقدند که اگر به قول آقای ظریف عقل غلبه نکند و در نشست شورای حکام قطعنامه ضد ایرانی تصویب شود، حداقل ترین کاری که ایران بر اساس موضع گیری های مسئولان کشورمان می کند، لغو توافق دوجانبه فنی ای است که ۲۱ فوریه بین ایران و آژانس منعقد شد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به واکنش ایران نسبت به قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران، گفت: ایران ابزار‌هایی دارد؛ خروج کامل از پروتکل الحاقی، مسئله قطع دوربین‌های مدار بسته که در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارد، منع بازرسان آژانس در تفتیش دوره‌ای از تاسیسات هسته‌ای و قطع کلیه ارتباطات ایران و آژانس. ایران این حق را دارد که تدابیر لازم را برای مقابله با زیاده خواهی و باج خواهی آمریکا و آژانس اتخاذ کند.

چرا گروسی علی رغم توافق با ایران درصدد تصویب قطعنامه ضد ماست؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه در وین در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: کار بازرسی باید حفظ شود و نباید از آن به عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات دیپلماتیک درباره توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران استفاده شود. به تهران اعلام کردیم توقف یا محدود کردن دسترسی به سایت‌های هسته‌ای تاثیر منفی بر کار آژانس خواهد داشت و ایران ملزم به اجرای بند مربوط پروتکل الحاقی است. هر اقدامی که انجام خواهیم داد باید مبتنی بر عملیات بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران باشد.

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

گروسی همچنین تصریح کرد: به تحقیق درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران ادامه خواهیم داد. توافقنامه‌ای که با ایران امضا کردیم، توافق دوجانبه فنی و موقت به مدت ۹۰ روز است. تدابیر شفافیت مربوط به توافقنامه هسته‌ای ایران به علت توقف اجرای پروتکل الحاقی، دیگر وجود ندارد.

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه  آژانس بازی تکراری و کثیفی را آغاز کرده است، با اینکه در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به تهران یک سری توافقاتی در خصوص ادامه همکاری ایران با آژانس به عمل آمد. ایران طی این سفر یک مهلت ۳ ماهه در رابطه با یافتن یک راه حل میانه برای ادامه همکاری ایران با کشور‌های اروپایی و آژانس داد، اما آژانس بدون توجه به شرایط منطقه، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران، درصدد تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی است.

هانی زاده با بیان اینکه شورای حکام احتمالا در روز جمعه ۱۵ اسفند قطعنامه صادر خواهد کرد، گفت: ولی به هر حال این بازی ادامه خواهد یافت و ممکن است آژانس درخواست کند که شورای حکام قطعنامه‌ای صادر کند و بار دیگر برای قرار دادن ایران تحت بند ۷ منشور سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارسال شود. این یک بازی خطرناکی است که گروسی تحت فشار لابی صهیونیستی و آمریکا آغاز کرده است و اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا آخرین روزنه همکاری ایران با آژانس و کشور‌های تضمین کننده برجام بسته خواهد شد.

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

این کارشناس مسئل بین المللی تاکید کرد: آژانس وظیفه راستی آزمایی دارد نه صدور قطعنامه علیه ایران. آمریکا به شدت به دنبال صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی است تا کشورمان را تحت فشار قرار دهد و پای میز کذاکره جدیدی بکشاند و تحریم‌ها را همچنان باقی بگذارد. باید منتظر ماند و دید شورای حکام تا روز جمعه چه تصمیمی می‌گیرد.

اروپا و همان داستان تکراری بهانه و بی عملی

ژان ایو لودریان اعلام کرد سه کشور اروپایی قصد دارند قطعنامه‌ای علیه ایران به آژانس بین‌الملی انرژی اتمی ارائه کنند. لودریان با ابراز مخالفت با تصمیم ایران برای توقف مجوز ورد بازرسان آژانس از سایت‌های هسته‌ای، اعلام کرد: قطعنامه‌ای برای مخالفت با این تصمیم ارائه خواهیم کرد.این تصمیم ایران باعث شد تا در هفته‌های آینده اعتراض خود را با ارائه این قطعنامه نشان دهیم.

این مقام ارشد فرانسوی همچنین اعلام کرد: تروئیکای اروپایی تصمیم دارد جمعه هفته جاری علیه این تصمیم ایران در نشستی رأی دهد تا ایران بلافاصله مجوز ورود بازرسان را بدهد.

این اظهارات که بدون اشاره به چرایی آن مطرح ‌می شود به بهانه یک نگرانی عمیق از سوی اروپایی ها نام برده می‌شود؛ اخیرا سه قدرت اروپایی که همگی از طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند، با توزیع پیش نویس قطعنامه‌ای در نشست وین، نگرانی جدی خود را در مورد کاهش شفافیت ایران ابزار کرده و از این کشور خواسته اند گام‌های خود را به عقب برگرداند.

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اصل دعوت از ایران برای گفت‌وگو خوب و مناسب است، اما چنین دعوتی با تهدید به ارائه قطعنامه غیرمنصفانه از سوی شورای حکام آژانس در روز‌های آینده همخوانی ندارد. در این میان، یک سری مسائل کامل اشتباه است.

کارشناسان معتقدند که ارائه چنین قطعنامه‌ای هرگونه امکان بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی برای دستیابی به توافق در خصوص برجام را به محاق می‌برد. این گونه رفتار‌ها از نظر کارشناسان تداوم راهبرد فشار حداکثری ترامپ و رونمایی از نیت ستیزه‌جویانه دولت جدید آمریکا در برابر ایران و نقض آشکار وعده‌های دولت بایدن محسوب می‌شود.

با این حال اما ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود. به نظر صاحب نظران بعد از این هم رویکرد ایران مانند همیشه است و از حق خود کوتاه نمی‌آید.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری دوشنبه دهم اسفند خود  با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی گفت که  دیپلماسی یک واژه نیست یک مفهوم است. شما نمی‌توانید با اسم دیپلماسی جنگ کرده و سیاست‌های فشار حداکثری دولت قبلی را علیه ملت ایران ادامه دهید. شما نمی‌توانید به اسم دیپلماسی نزدیک به دو ماه تمام مسیر‌های ارسال دارو و غذا به ایران را مثل دولت قبلی مسدود کنید. شما نمی‌توانید به نام دیپلماسی همان گردنکشی‌های دولت قبلی را در زرورق بپیچید و به کشوری اهدا کنید.

تهران در صورت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام چه واکنشی نشان می‌دهد؟

او همچنین تاکید کرد که ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را باز کرده، بلکه این مسیر را روشن کرده و سه قدم ساده را برای آن‌ها اعلام کرده است: اعلام برای بازگشت به آن چیزی که خودتان امضا کردید و تعهدات خودتان، برداشتن موثر تحریم‌ها در وسط فراگیری بیماری خانمانسوز و بعد می‌توانند در کنار جلسه حضور داشته باشند.

در شرایطی که خروجی نشست شورای حکام، قطعنامه‌ای به قول وزیر خارجه کشورمان تخریبی باشد، اروپا و آمریکا باید منتظر واکنش تند تهران باشند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
رئیس جمهور خنده بر لب ش نمایان می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بازرسی از تأسیسات غرب با حضور نمایندگان ایرانی و نابودی سلاحهای اتمی هم خواسته ایران باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
هموطن عزیز خواسته های ایران را قدرت نظامی و سلاح های ایران تعیین می کنند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۷:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
هدف غرب
هم وقت کشی است
هم متحد کردن خودشان، اروپا و آمریکا
هم ادامه تحریم های ناجوانمردانه
هم بستن برنامه اتمی پاک ایرانیان
هم بستن دست و پای ما ایرانیان
هم نابودی تاسیسات اتمی ما
هم نابودی جوانان و دانشجویان ایرانی
هم نابودی پیشرفت ایرانیان
و....
و در آخر هم صدور قطعنامه است.
کور خواندند نوبت ما ایرانیان است که شجاعت و ایستادگی و وطن پرستی مان را نشانشان دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
طهماسب فرزند زاگرس مرکزی
۱۶:۵۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تست قاره پیما ،غنی سازی ۹۹ درصد،مجهز شدن متحدان ایرانی به بالستیک های دور برد،زدن اهداف در دل دشمنان در صورت ادامه تحریم و تهدید و صدور قطعنامه و صدها مورد دیگر واکنش ما ایرانیان خواهد بود که هر کدام غرب را به خاک سیاه می‌کشاند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۵۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تهران آن موقع آزادانه هر آنچه بخواهد انجام میدهد و این اروپای بدعهد پیمان شکن است که باید پاچه خواری ما و ملتمان را کند .
و بدانند جهش ایران و ایرانی صدها برابر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
غیرازانفعال چیزی ازاین دولت ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
از دیپلماسی لبخند واکنش تند و قاطع محال است
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۴:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
توپ توی زمین ما بود .. چرا ایران پس از خروچ آمریکا از برجام سعی نکرد که علیه این کشور قطعنامه ای تنظیم بشه؟؟ اگر نمیشد، پس عضویت در این سازمان ملل صرفا بازی کردن در زمین آمریکاست و همه چی علیه ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
شما گفتین قطعنامه کنسل شد که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تا حق و حساب چینی ها و روسی ها را بموقع پرداخت کنیم // / قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
العان قطعنامه ی اروپایی ها چه ربطی به چینی ها و روسی ها داره؟
Germany
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تا زمانی که ایران عضو این پیمان ان پی تی هست
همین آش و همین کاسه!
United States of America
امید
۱۲:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
باید قبول کرد که جزء اتکا به توان و مهارتهای جوانان و نیروهای مومن و متعهد داخلی و کم کردن محدودیتهای هسته ای : کار دیگری نمیتوان کرد . .
United States of America
امید
۱۲:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
باید قبول کرد که جزء اتکا به توان و مهارتهای جوانان و نیروهای مومن و متعهد داخلی و کم کردن محدودیتهای هسته ای : کار دیگری نمیتوان کرد . .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۱۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
باید واکنشهای بسیار سخت و خشن و دلاورانه و تاریخی و ماندگار در تاریخ بشریت باشد در اسلام ناب محمدی ص صبر و مدارا و دیپلماسی در مقابل دشمنان اسلام و مسلمین هم حد و حدودی دارد از حد و حدودش که گذشت و جان و مال و خاک و نوامیس و دین اسلام ناب محمدی ص که به خطر افتاد از هر لحاظ باید با اقتدار و قدرت و با شدت و حدت و مجاهدتهای فی سبیل الله پی در پی و از لاک دفاعی خارج شدن و حملات پیروزمندانه و فتح های پی در پی در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص که توسط اشغالگران اشغال شده حق و حقوق ضایع شده و به ظلم و ستم و زور گرفته شده مومنین مسلمین احیاء و استرداد شود اگر نه بلایی که سر حکومت اسلامی اندلس قدیم اسپانیای جدید آوردند سر ایران اسلامی هم کم کم و گام به گام از درون و برون مملکت خواهند آورد حکومتهای مستقل اسلامی اسلام ناب محمدی ص از صدر اسلام تا کنون با مجاهدتهای مختلف سرپا ماندند و دشمنانشان را نابود کردند باید خردمندانه و مقتدرانه در وقت و زمانش تصمیمات بسیار بزرگ تاریخی گرفته شود و عملیاتی و اجرایی شود در غیر این صورت دشمنان بر ایران اسلامی کاملا مسلط خواهند شد و دیگر افسوس خوردن که چرا به موقع عمل نکرده ایت و چرا از قدرت و نیرو و ابزارهایمان استفاده مقتدرانه برون مرزی نکردیت و خیلی کارهای بسیار بزرگ تاریخی می توانستید انجام دهید و انجام ندادیت و فقط چسبیدیت به صبر و دیپلماسی دیگر سودی ندارد و انقلاب اسلامی را که ثمره خون و جان های بسیاری از دلاور مردان و دلاور زنان این مرز و بوم بوده ضایع می کنید و دیگر اثری از آثار انقلاب اسلامی و مومنین مسلمین باقی نخواهد ماند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۲:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
احسنت این واقعیت تاریخی را مرقوم نمودید من هم قبلاً مطالعه کردم خیلی عالی هشدار دادید.من میگم این دفعه ازمحکومیت توسط اروپا و آمریکا نجات پیدا کردیم.شما وهمه هم میهنان شاهد باشند چنانچه گروسی مدیرکل آژانس قبل از لغو تحریم‌ها مجدد به ایران بیاد وهمانند چندروز قبل گذارشی تهیه کندمطمئن باشید این دفعه بشدت ما را در شورا محکوم می‌کنند.هرچه فریاد داریم بلند کنیم اجازه ندهیم برای مدیر کل آژانس قبل ازلغو تمام تحریم‌ها ویزا صادر شود.اگر صادر شد دست جمعی جلوی فرودگاه امام خمینی اجازه ندهیم برای بازرسی مجدد به سایت های ایران نزدیک شود.وشک نکنید کشور‌های اروپایی و آمریکا مطالبی دیگر ازش درخواست کردن.میاد ایران گذارش میکند فلان مکان به تولید اورانیوم 60درصدغنی شده توسط ایران مضنون شده باید تمام انبارها وسایت های نظامی ایران مورد تفتیش و بازرسی قرار گیرند اگر هم اجازه ندادیم مجدد نتانیاهو را تشویق می کنند نقاشی های دیگری درسازمان ملل بکشد.همه می دانیم نتانیاهو گربه دست آموز آنهاست.بازدید آینده مدیر کل آژانس مطمئن باشید برای تأثیر گذاری برانتخابات 1400ایران هست چشم نکنید ازیک کاندید حمایت می‌شود که به ضرر ملت زجرکشیده وفقرا درایران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
شرم و ننگ به همشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
در مقابل دشمن اقتدار داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۸:۱۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
آخرش نفهمیدم ک دلیل منفی دادن
این مزدوران بزدل چییه
مگه بنده خدا چی گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
ملت ایران باید در همه حال باهم متحد شویم .این رفتارهای ناهنجار از دشمنان را خنثی کنیم .اینها پست ترین هستند و فقط سلطه و حکومت بر ایران را میخواهند ..
آخرین اخبار