رضوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا مخالف اصلی سند راهبردی ایران و افغانستان است

کارشناس مسائل افغانستان معتقد است که آمریکا مانعی برای منعقد شدن سند ایران و افغانستان است.

سید حسام رضوی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوعات مطرح شده در سند راهبردی ایران و افغانستان گفت: سند راهبردی ایران و افغانستان ۵ بخش دارد که شامل موضوعات اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی، اتباع و آب است. هدف اصلی ما در این سند حل مسئله آب میان ایران و افغانستان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روند امضا این سند طولانی شده است اظهار کرد: اولا این سند مدت زیادی درگیر توافق بر سر یک کلمه بود که در سفر چند ماه پیش آقای عراقچی این موضوع حل شد؛ اما در حال حاضر مسئله آب موضوعی است که طرف افغانستانی تاکنون حاضر به همکاری در  این مورد نشده است، مسئله دیگر هم حضور آمریکایی‌ها در افغانستان است که آنها مخالف انعقاد این سند هستند.

کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: این سند اگر به امضا هم برسد قابل اجرا نخواهد بود، زیرا دولت فعلی افغانستان دولتی پابرجا و  مقتدر نیست، به همین دلیل نمی‌شود روی امضایش حساب باز کرد.

رضوی درباره پیامد‌های امضا سند راهبردی ایران و افغانستان گفت: اگر دولت فعلی افغانستان این سند را امضا کند به معنای آن است که به دنبال کسب حمایت جمهوری اسلامی در کوتاه مدت است تا در قدرت باقی بماند و اگر امضا نکند به معنای آن است که به دنبال جلب نظر آمریکایی‌هاست.

وی افزود: مسئله حقآبه هیرمند فقط زمانی حل می‌شود که دولت مرکزی و مستقل در افغانستان مستقر شود و با فشار خارجی تصمیم اش تغییر نکند؛ آمریکایی‌ها دور تا دور افغانستان را سد زده اند و مشکل افغانستان در موضوع آب فقط با ما نیست بلکه با هندی‌ها و پاکستانی‌ها هم بوده است.

دی ماه ۱۳۹۷ با سفر عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه به افغانستان تدوین سند راهبردی همکاری دو کشور ایران و افغانستان وارد بعد جدیدی شد و به مرحله نگارش رسید، اما با وجود گذشت ۲ سال این سند هنوز به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار