رییس کمیته محیط زیست یونسکو تاکید کرد:

حقابه تالاب‌ها بایدمقدم بر حقابه صنعت و کشاورزی باشد

درویش تاکید کرد: شرط پایداری زمین ومنابع طبیعی، محیط زیست و مرتع این است که حقابه تالاب مقدم بر حقابه کشاورزی وصنعت باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمددرویش رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی سازمان علمی وفرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفت: در سفر به شهرستان ارسنجان که سفری خوب و آموزنده بود جا‌هایی دیدم که تاکنون ندیده بودم و برای جالب وجذاب بود. همچنین با حضور تیم تخصصی در زمینه ارسنجان شناسی، باستان شناسی و معرفی کهن زاد بوم‌های تاریخی با انواع و اقسام بومگردی‌ها در سطح شهرستان ارسنجان آشنا شدم.

او افزود: همچنان که بافت قدیمی شیراز را دیدم که متحول شده و در پسا کرونا می‌توان امید به رونق گردشگری آن داشت. در ارسنجان فارس نیز سرمایه‌های اجتماعی خوبی وجود دارد تا مردم و مسئولان را با هم همراه کنند تا مطالبه گری به سمت و سوی افزایش ارتقای ملاحضات محیط زیستی در تصمیمات محلی برود. نظر مدیران محلی و ملی باید بران استوار باشد که حقابه محیط زیست مقدم بر حقابه کشاورزی و صنعت باشد.

درویش افزود: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در ارسنجان می‌تواند پایلوت خوبی برای حفظ و احیای جنگل‌های ارزشمند بنه باشدو این جنگل‌ها باید با کمک جامعه محلی قرق شود.

او تاکیدکرد: ارسنجان باید به سمت کاهش تعداد دام و ارتقای محصولات جایگزین برود و به فکر تولید عسل وفراوری گیاهان دارویی و محصولات ثانویه باشد.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: ارسنجان پتانسیل خوبی دارد تا موضوع زباله و موضوعاتی مرتبط مثل چرکابه و شیرابه را حل کند و پرچمدار تفکیک زباله از مبداتاتبدیل نهایی باشد. جوانان ارسنجانی باید اپلیکیشن‌هایی را تهیه کنند تا مشکلی مثل زباله در دشت و جنگل و کوی و برزن نداشته باشیم و زباله‌ها مدیریت و تبدیل به کار آفرینی برای جوانان شود تا یک جنگل دست کاشت و مصنوعی خوب در آنجا ایجاد شود مثل کاری که در سراوان انجام شد و کاری که در روستای شرق آباد از منطقه گمبان ارسنجان دیدم که حرفه‌های مختلف روستایی ایجاد و نمایشگاه دست ساخته‌های مردم و دانش آموزان به معرض نمایش گذاشته شده بود را تعریف کرد.

این مقام سابق سازمان محیط زیست کشور درادامه بیان داشت: زنان و کودکان را باید درامورمحیط زیست وحفظ جنگل ومرتع ومنابع طبیعی مشارکت بیشتر داد. به خاطر ریشه تاریخی وفرهنگی که در ارسنجان وجود دارد من فکر نکنم درهیچ شهر ستان مثل ارسنجان تعداد ۱۳۰ سایت تاریخی ثبت ملی شده وجود داشته باشد.

هر سایت تاریخی می‌تواندیک صندوق ارزی پایدارباشد

این کویرشناس و فعال بین المللی محیط زیست با اشاره به اینکه ما بایست یک روز ملی ارسنجان داشته باشیم، اظهار کرد: هر سایت تاریخی می‌تواند یک صندوق ارزی پایدار باشد به همراه جلوه‌های زیبای طبیعی دیگر که ارسنجان و جنگل‌های آن دارد و مروارید سبز ارسنجان میتواند جلوه‌ای گردشگری باشد و باید اطراف این تک درخت زیبا را با گیاهان متناسب منطقه حفظ کنند تا متاثر از پدیده جزیره گرمایی نشود.

او ادامه داد: جایی که جنگل وجود دارد قابلیت زیستی خوبی هم برای تنوع زیستی پرندگان وجود دارد. ارسنجان که در نزدیکترین وضعیت ممکن به چند تالاب از جمله تالاب بختگان نزدیک است می‌تواند جنگل‌ها را قرق، سگ‌های گله را حذف، امنیت مرتع رابرقرارو آبشخور‌هایی برای پرندگان ایجاد کندکه طی ۵ سال جمعیت پرندگان منطقه افزایش یابد.

درویش تصریح کرد: احیای کبوتر خانه‌های قدیمی درارسنجان باعث حاصلخیزی خاک، کنترل آفات، کنترل حمله ملخ‌ها رابه دنبال خواهدداشت. همچنین بایک سری اقدامات میتوان حضوربیشترپرندگان راشاهدبود. صدای پرنده‌ها و آواز آن‌ها به لطافت روح و روان مردم کمک میکند و از منظر پرنده نگری اینگونه اقدامات می‌تواند تولید پول و ثروت کند.

کویرشناسی کشورمان همچنین گفت: برپایی نمایشگاه روستاییان به ویژه نمایشگاه قالی بافی در شرق آباد از توابع گمبان در شهرستان ارسنجان که توسط دوستان خوبم ازجمله آقای اسماعیل ابراهیمی انجام شده در ردیف معیشت‌های مکمل و جایگزین هست و هر قدر جامعه محلی این معیشت‌ها را که ریشه تاریخی هم دارد بتوانند احیاء کنند و بشود برای آن‌ها بازاریابی کرد می‌توان از وابستگی معیشتی مردم روستا به مراتع و منابع طبیعی و ذخایر آبی کم کرد و به این ترتیب احتمال کاهش سطح آب‌های زیر زمینی هست.

او اظهار کرد: بیابان زایی، احتمال افزایش ریزگرد‌ها و متروکه شدن روستا‌ها کم می‌شود. این اقدام و این حرکت روستاییان ارسنجان وپرداختن آنها به صنایع دستی وقالیبافی ودست ساخته‌های روستایی می‌تواند در عمل مانع از بیکار شدن روستاییان شده و بیابان زایی را مهار کند و هویت اجتماعی و اعتماد به نفس مردم به ویژه زنان و دختران را بالا برده و آنان از یک استقلال مالی برخوردار می‌شوند و باعث افزایش جذابیت روستا و حضور گردشگران در منطقه گمبان و به ویژه شرق آباد ارسنجان می‌شود وازمحصولات دست ساخته‌های دانش آموزی و هنر دست زنان هنرمند خریداری و با اینگونه محصولات بیشتر آشنا می‌شوند.

درویش با انتقاد از وضعیت موجودچشمه وتالاب گمبان اظهارداشت: متاسفانه گمبان در معرض تاخت و تازیی رویه است و موتور پمپ‌ها به شدت حقابه تالاب بختگان، طشک و گمبان را می‌ربایند و ما با این وضع نمی‌توانیم به آینده آبی ارسنجان امیدوارباشیم. اگر بختگان و مجموعه تالاب‌های اقماری آن نتوانند حقابه خود را دریافت کنند زیست پایدار موجودات زنده مثل فلامینگو‌ها و سایر پرندگان و گیاهان حذف می‌شود.

چهره ماندگارمحیط زیست تاکیدکرد: شرط پایداری زمین ومنابع طبیعی، محیط زیست ومرتع این است که حقابه تالاب مقدم بر حقابه کشاورزی وصنعت باشد. یعنی بعد از حقابه شُرب اول باید حقابه تالاب و سپس به حقابه کشاورزی و صنعت پرداخته شود. مردم محل گمبان باید فقط از حقابه شرب از این تالاب زیبا استفاده کنند و مسئولان به نوعی معیشت مردم این منطقه را در اموری غیر از کشاورزی دراین منطقه مدیریت کنند تا به احیای تالاب اقدام و وابستگی مردم منطقه را به کشاورزی بی رویه کاهش دهیم. با این اقدامات است که تالاب گمبان و بختگان دریک دوره ۵ ساله احیاء می‌شود.

درویش یادآورشد: چشم انداز تالاب گمبان چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد می‌تواند باشد اگر مردم و مسئولان با هم و با کمک هم به آن بپردازند. آموزش‌های لازم را باید به مردم بومی منطقه داد تا مردم روستا‌های شرق این شهرستان از طریق امور جایگزین کشاورزی مجبور نباشند مواد شوینده و آلاینده را باشست وشوی خودرووظروف و فرش ولباس و... وارد این چشمه آب بسیار با ارزش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار