اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش قیمت مرغ در راه است/ تامین ۱۰۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار و تامین نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، قیمت مرغ تا هفته آینده کاهش می‌یابد.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری حدود ۱۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط عرضه، پیش بینی می‌شود قیمت مرغ هفته آینده تا حد زیادی کاهش یابد.

اسداله نژاد ادامه داد: گرچه مرغداران نرخ مصوب را غیرکارشناسی می‌دانند، اما بنابر سیاست گذاری دولت اقدام به عرضه می‌کنند و تنها به سبب انحراف پس از تحویل طی هفته‌های اخیر نوساناتی در بازار مرغ رخ داد که ارتباطی به مرغداران ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ در بازار بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده که این نرخ واقعی نیست و  تقاضای اصلاح قیمت را داریم چرا که استمرار این روند بحران بزرگی در بخش تولید ایجاد می‌کند.

وی نرخ هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی جوجه یکروزه از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کمتر است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره با اینکه نیازی به تامین کنجاله سویا و ذرت از بازار آزاد نیست، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز با نرخ مصوب از سامانه بازارگاه تامین می‌شود.

اسداله نژاد با بیان اینکه برنامه ستاد تنظیم بازار برای جوجه ریزی شب عید ۱۳۰ میلیون قطعه بوده است، گفت: هم اکنون آماری از اجرای این دستورالعمل و میزان جوجه تولید شده نداریم، اما مرغداران برمبنای مجوز‌های گرفته شده تولید را انجام دادند.

به گفته وی، اگر دولت قیمت مصوب مرغ را اصلاح کند، سوء استفاده احتمالی در بازار مرغ فروکش می‌کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور، مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچگونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور، مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچگونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین نهاده دامی‌نداریم، بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز با نرخ مصوب تامین می‌شود و تنها تاخیر در ارسال و بارگیری نهاده موجب شده تا مرغدار بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین‌کند.

وی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور، مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچگونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد.

وی افزایش تقاضای مردم را یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: تافزایش تقاضای مردم برای خرید منجر به التهاب قیمت مرغ در بازار شده بود چرا که مردم بر این باورند که قیمت مرغ در ایام عید افزایش می یابد و در واقع به نوعی ذخیره سازی خانگی در حال شکل گیری است.

اسداله نژاد ادامه داد: امیدواریم سیاستگذاری‌ها به شکلی باشد که نوسانات و التهابات موجود در بازار مرغ، حداقلی باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتیبا بیان اینکه نظارت کافی در سطح عرضه مرغ از کشتارگاه می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات فعلی بازار مرغ را حل کند، گفت: بر اساس برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار مبنی بر برنامه ریزی تولید مرغ، کمبودی در عرضه مرغ نباید وجود داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه روزانه ۶ تا ۷ هزار تن گوشت مرغ در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر بنابر دستور العمل ستاد تنظیم بازار ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ایام پایانی سال صورت گیرد، نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه این میزان مازاد بر نیاز بازار داخل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
امروز به سختی مرغ گیر آوردم اونم بسته بندی کیلویی 35000 تومن.
ارزونترینش ران مرغ بسته بندی بود که اونم 30000 بود.
مرغ گرم هم زیر کیلویی 30000 تومن نیست.
نمیتونی استفا بده مردم چه گناهی کردن.
United States of America
امید
۱۶:۱۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
تنها راهی که مسئولان میتوانند قیمت و کمبود رو کنترل کنند : کاهش تدریجی جمعیت هست که خودبخود همه مشکلات حل میشه .ولی شاید سالها طول بکشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام
یک ضرب المثل هست که میگه بشنو و باور نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
دولت ودولتمردانی که دراین ۷ونیم سال هنوزتوانایی کنترل وتنظیم مرغ وتخم مرغ رانداردبایدازشرم که صدالبته ندارندبایددمشان راروی کولشان بگذارندوبروند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
هورا دست مرغ ها درد نکنه، خدا خیرتون بده انشا الله تخم دو زرده بذارین
آخرین اخبار