انتشار سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» دولت بایدن/ آمریکا برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران از دیپلماسی استفاده می‌کند

کاخ سفید، اقدام به انتشار سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» دولت جدید آمریکا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن، از سوی کاخ سفید منتشر شد.

سند فوق بصورت موقت و برای ابلاغ دیدگاه‌های رئیس جمهور درباره نحوه تعامل آمریکا با سایر کشور‌ها و تعیین شیوه نامه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های آمریکا در حوزه راهبرد امنیت ملی است.

سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» دارای ۲۲ صفحه است که گفته می‌شود، نام ایران چهار بار در آن تکرار شده است و دولت بایدن نیز همانند دولت‌های پیشین اقدام به اتهام زنی در این سند علیه ایران کرده است.

ادعا شده است که، ایران و کره‌شمالی در بخش «چشم‌انداز امنیت جهانی» این سند و در زیر مجموعه «تهدید‌های جدید و در حال تغییر»، به عنوان بازیگران منطقه‌ای خوانده شده اند و جز کشور‌هایی محسوب می شوند که ثبات منطقه را به چالش می‌کشند.

در قسمت «اولویت‌های امنیتی ما» در سند دولت جدید آمریکا بر تعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، اشاره شده و آمده است که، ما تلاش خود را با شرکای منطقه‌ای خود بکار می‌گیریم تا با ستیزه‌جویی ایران و تهدید‌های آن برای تمامیت ارضی و حاکمیتی به مقابله بپردازیم.

در این سند به تداوم نقش واشنگتن در رهبری عدم اشاعه در جهان نیز اشاره و ادعا شده است که، ما در همکاری با شرکا و متحدان خود، تلاش خواهیم کرد تا در جهت رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای آن از دیپلماسی استفاده کنیم.

سند امنیتی آمریکا موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» در ادامه با تاکید بر اینکه، واشنگتن دیگر قصد ندارد در جنگ‌های بی پایان که سبب جانباختن هزاران نفر و صرف تریلیون‌ها دلار می‌شود، دخالت داشته باشد، عنوان کرده است که، ما قصد داریم تا حضور نظامی خود را در خاورمیانه به سطح مناسبی برسانیم تا بتوانیم شبکه‌های تروریستی بین المللی را مختل کنیم و علاوه بر مقابله با ایران منافع حیاتی واشنگتن را حفظ کنیم.

این سند به افزایش قاطعیت چین در عرصه جهانی اشاره و مدعی شده است که، پکن تنها رقیب اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری آمریکاست که می‌تواند قدرت خود را بمنظور اعمال چالشی باثبات در سطح بین‌المللی ترکیب کند.

سند امنیتی دولت بایدن در ادامه به اتهام زنی علیه روسیه پرداخته و عنوان کرده است که، مسکو بر تصمیم خود مبنی بر تقویت نفوذ جهانی مصر است و از این رو نقش مخربی را در عرصه جهانی ایفا می‌کند.

این سند می‌افزاید: هر دو کشور چین و روسیه، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را برای تحقق تلاش‌های خود بمنظور سنجیدن قدرت آمریکا و ممانعت از دفاع ما از منافع و متحدان در جهان، انجام داده اند.

سند امنیتی دولت جدید آمریکا، به تمایل بایدن در جهت پایان بحران‌های موجود در منطقه غرب آسیا اشاره و تاکید کرده است که، ما بر این امر باور داریم که قدرت نظامی، پاسخ چالش‌های این منطقه نخواهد بود.

این سند می‌افزاید: ما قول مساعدت به شرکای خود در خاورمیانه، بمنظور پیگیری سیاست‌هایی که مخالف منافع و ارزش‌های آمریکا باشد، نخواهیم داد و به همین علت است که ما حمایت خود از عملیات‌های نظامی تهاجمی در یمن را لغو کرده ایم و از سوی دیگر از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ حمایت می‌کنیم.

سند امنیتی دولت بایدن بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد فضایی برای مردم خاورمیانه بمنظور تحقق آرزو‌های آن‌ها تاکید کرد.

این سند در ادامه می‌افزاید: آمریکا قصد دارد تا تهدید موجودیتی تسلیحات اتمی برای جهان را برطرف کند.

سند امنیتی دولت بایدن با تاکید بر اینکه، ما به رقابت‌های تسلیحاتی پرهزینه پایان می‌دهیم، افزود: آمریکا اعتبار خود را به عنوان یک پیشرو در کنترل تسلیحاتی باز می‌گرداند و به همین دلیل بود که به سرعت برای تمدید معاهده نیو استارت با روسیه، اقدام کردیم.

در سند امنیتی آمریکا آمده است که، قصد داریم توافق‌های کنترل تسلیحاتی جدیدی را به دست آوریم وگام‌هایی را در جهت کاهش نقش تسلیحات اتمی در راهبرد امنیت ملی خود برخواهیم داشت.

سند امنیتی دولت بایدن در ادامه تاکید کرده است که، آمریکا به دنبال گفت‌وگویی معنادار با روسیه و چین درباره طیفی از پیشرفت‌های فناورانه نظامی نوظهور است که به ارائه توانمندی‌های استراتژیکی می‌پردازد.

واشنگتن در این سند به موضوع خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره نیز اشاره و تاکید کرده است که، آمریکا قصد تقویت دیپمات‌های خود را بمنظور کاهش تهدید برنامه‌های موشکی و اتمی روبه‌رشد کره شمالی دارد.

سند امنیتی آمریکا در این سند آورده است که، واشنگتن تلاش‌های خود را بمنظور مسدود کردن مواد شکافت‌پذیر و رادیواکتیو در سراسر جهان، تجدید خواهد کرد.

در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا با تاکید بر لزوم تقویت ارتش و نیروی نظامی این کشور، آمده است: همزمان با ارتقا دیپلماسی به عنوان اولین گزینه خود، انتخابات‌های هوشمندانه و منظمی درخصوص دفاع ملی و استفاده از نیروی نظامی در نظر گرفته ایم.

این سند می‌افزاید: برای برتری آمریکا یک ارتش قوی و هماهنگ با فضای امنیتی تعیین کننده است.

سند امنیت ملی دولت بایدن، با تاکید بر این امر که آمریکا هیچگاه در استفاده از قوه قهریه در زمانی که نیاز به دفاع از منافع ملی حیاتی باشد، تعلل نمی‌کند، آورده است: نیرو‌های مسلح آمریکا باید بمنظور بازداشتن دشمنان، دفاع از مردم، منافع و متحدان این کشور و همچنین شکست تهدید‌های نوظهور، آماده و مجهز باشد.

این سند با اشاره به اینکه پیشرفت دیپلماسی و تدبیراندیشی اقتصادی باید از ابزار‌های پیشرو در سیاست خارجی آمریکا باشد، می‌افزاید: با تمام این تفاسیر، استفاده از نیروی نظامی باید آخرین گزینه باشد، نه اولین و نیروی نظامی تنها باید در زمانی بکار گرفته شود که اهداف و مأموریت، مشخص و قابل دسترسی باشد.

سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیتی ملی» دولت جدید آمریکا به برنامه واشنگتن بمنظور پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان نیز اشاره و تاکید کرده است که، این کشور تلاش می‌کند تا طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان را پایان دهد و از سوی دیگر نیز از این امر اطمینان یابیم که افغانستان بار دیگر به یک پایگاه امن برای حملات تروریستی علیه آمریکا تبدیل نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار