برای اولین بار در ایران انجام می‌شود؛

درمان سرطان و تومورهای مغزی با تزریق سلول‌های کشنده

استاد پژوهشگاه رویان گفت: برای اولین بار در ایران، با تزریق سلول‌های کشنده سلول‌های بیمار، درمان سرطان و تومورهای مغزی میسر می‌شود.

مرضیه ابراهیمی استاد پژوهشگاه رویان و مسئول کارگروه سرطان و کارگروه پژوهشی سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از معضلاتی که بیماران سرطانی با آن مواجه‌اند این است که در بسیاری از موارد پس از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی، سرطان مجددا عود می‌کند یا در حالی که بیماران در طول درمان هستند، بیماری متاستاز پیدا می‌‌کند یا تومور از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتشر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند یا بدن به دارو پاسخ نمی‌دهد.

ابراهیمی افزود: افرادی که چنین مشکلاتی برایشان پیش می‌آید در آستانه مشکلات جدی‌تری هستند و طول عمر کمتری خواهند داشت، چراکه با درمان‌های رایج پاسخ دریافت نمی‌کنند در نتیجه باید برای این دسته از بیماران نیز برنامه ریزی کرد تا درمان مناسب تری داشته باشند و از آن مهمتر از درمانشان، پاسخ بگیرند.

او بیان کرد: یکی از ارگان‌هایی که  از بدو خلقت در بدن وجود دارد سیستم ایمنی بدن است که ما را در برابر ورود هر نوع پاتوژن و هر نوع سلولی که غیرطبیعی باشد، مصون نگه می‌دارد.

او ادامه داد: گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن به ذاته خاصیت کشندگی دارند و مسئول از بین بردن ویروس‌ها و سلول‌های بیمار هستند.

مسئول کارگروه سرطان و کارگروه پژوهشی سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان، گفت: طبق اطلاعاتی که از بیماران مبتلا به بیماری‌های ویروسی، به دست آمده مشخص شده است که تعداد و عملکرد این سلول‌ها در بدن کاهش پیدا می‌کند. اگر ما بتوانیم این عملکرد را برگردانیم امید داریم که بتوانیم سیستم ایمنی را تحریک کنیم تا خودش بر تومور پیروز شود و ویرس و بیماری را از بین ببرد.

ابراهیمی گفت: در مجموعه رویان از قانون خلقت استفاده شد و این سلول‌ها را از یک فرد دهنده سالم می‌گیرند و جداسازی و تقویت کرده و به بیمار مبتلا به سرطان که تومور در بدنش عود کرده و بیماری‌اش برگشته است، منتقل می‌کنند.

او ادامه داد: این مطالعات که برای اولین بار در ایران انجام می‌شود، در فاز اول یعنی فاز بررسی ایمنی تزریق و بررسی عارضه احتمالی برای بیمار قرار دارد. 

مسئول کارگروه سرطان و کارگروه پژوهشی سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان، افزود: تزریق این سلول هیچ عارضه‌ای برای بیمار ندارد و شرایط را بدتر نمی‌کند. حتی در بعضی از بیماران، جلوی رشد تومور را می‌گیرد. در حال حاضر نیز به بررسی بیشتری نیاز داریم تا بدانیم این سلول‌ها تا چه میزان می‌توانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

او تصریح کرد: این روش درمانی برای تمام سرطان‌ها قابل استفاده است و در صورت پیشرفت بیشتر این تکنولوژی، امیدواریم که در تمامی سرطان‌ها به صورت صد در صد این پاسخگویی و نتیجه مثبت وجود داشته باشد و بتواند به درمان کمک کند.

ابراهیمی گفت: در کشور‌های خارجی امروزه، همین سلول‌ها و سایر سلول‌های سیستم ایمنی را که سربازان سیستم ایمنی هستند، دستکاری ژنتیکی می‌کنند تا بتوانند هدفشان را خوب تشخیص دهند و در نهایت تومور را حذف کنند که در این زمینه نیز پژوهشگاه رویان مشغول انجام فعالیت‌هایی است.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار