آموزشی متفاوت برای تهیه روغن صاف قنادی در خانه

روغن صاف روغنی است که از روغن جامد تهیه می‌شود و شیرینی پزی با این روغن باعث می‌شود شیرینی‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشد و البته این روغن خالص است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روغن صاف یا شورتنینگ، روغن جامد و نرمی است که در تهیه انواع کیک مثل کیک لقمه‌ای انواع شیرینی خشک، دانمارکی و حتی در تهیه خمیر هزار لایه کاربرد دارد. با ما همراه شوید.

در حال حاضر بهترین گزینه برای تهیه شیرینی‌های سنتی ایران روغن‌های جامدیه که در آشپزی هم استفاده داره و در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسه. مشکل این روغن‌ها نیمه جامد بودن و وجود حباب‌های هوا در بافت اون هاست.

این حباب‌ها که فرم غیر یکدست به روغن داده، کیفیت شیرینی رو پایین میاره و اندازه گیری رو غیردقیق می‌کنه. برای از بین بردن حباب‌های هوا و یکدست کردن بافت روغن، در طی روندی روغن رو حرارت غیرمستقیم داده اون رو مایع کرده و بعد در یخچال گذاشته و دوباره جامد می‌کنیم، به این کار در شیرینی پزی "صاف کردن روغن" گفته می‌شه.


بیشتربخوانید

آموزش آشپزی؛ از فوت و فن‌های کورن داگ سوخاری و دم کباب خوشمزه تا شیرینی تیرامیسو حرفه‌ای + تصاویر


انتخاب روغن جامد

در شیرینی سنتی روغن جامد مدنظره و روغن‌های موجود در بازار اکثرا نیمه جامدن. اگر روغنی پیدا کردید که روی بسته بندیش "جامد" نوشته شده بود، همون رو تهیه کنید، در غیر اینصورت یکی از روغن‌های نیمه جامد رو بخرید.

این رو بدونید که میزان نیمه جامد بودن روغن‌ها متفاوته، یعنی بعضی شُل‌تر و مایع‌تر و برخی دیگه سفت‌تر و جامد ترن که برای شیرینی پزی نوع سفت‌تر مناسبه. متاسفانه تنها راه آگاه شدن از میزان سفتی و بافت این روغن ها، خریدن، صاف کردن و دیدن حالت روغن بعد از قرار دادن در یخچال و یا استفاده از تجربه‌های نوشته شده توسط شیرینی پز‌های خونگی در شبکه‌های اجتماعیه.

مثلا برخی از کاربران توضیح دادن که روغن نیمه جامد لادن با قوطی آبی رنگ از همون روغن با قوطی طلایی رنگ جامد‌تر و سفت تره. در خرید روغن جامد به تاریخ توجه کنید و به هیچ وجه روغن طعم دار مثلا زعفرانی تهیه نکنید.

مراحل صاف کردن روغن جامد

به میزان مورد نیاز از روغن بردارید و در یک ظرف شیشه‌ای دردار بریزید یا اگر صاف کردن کل روغن مدنظره می‌تونید این مرحله رو حذف کنید.

کتری آب رو به جوش بیارید، شیشه روغن یا کل قوطی رو روی بخار آب بذارید تا کاملا به شکل مایع دربیاد. علت استفاده از بخار آب به جای حرارت مستقیم، تغییر شکل ندادن بافت روغنه.

روغن در حرارت زیاد به جوش میاد و تغییر حالت میده، پس حتما از بخار آب استفاده کنید.

وقتی روغن کاملا آب شد، شیشه یا قوطی روغن رو از روی بخار آب بردارید و اجازه بدید به دمای محیط برسه.

حالا درب شیشه یا قوطی رو ببندید و روغن رو در یخچال بذارید، حداقل نصف روز طول می‌کشه تا روغن دوباره جامد شه، بعد از این مدت می‌تونید طبق دستور از روغن اندازه گیری و استفاده کنید.

روغن جامد رو بعد از صاف کردن باید در یخچال نگهداری کنید.

نکته: بعد از صاف کردن و یک روز استراحت در یخچال، قاشقی رو در روغن فرو کنید اگر خوب سفت نشده بود یعنی روغن از نوع نیمه جامدِ شُله. در این حالت فقط و فقط ده دقیقه قبل از استفاده روغن رو از یخچال خارج کنید.

نکته: اگر بعد از جامد شدن در یخچال، مقدار کمی روغن آب شده روی سطح روغن صاف کرده جمع شده بود، روغن مایع شده رو از شیشه یا قوطی خالی کنید و بعد اندازه گیری کنید.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار