شایع‌ترین بیماری مغزی که موجب تشنج می‌شود

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع از جمله بیماری‌های شایع مغزی است که موجب تشنج‌های مکرر می‌شود.

احسان شریف پور متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علل بروز بیماری صرع، اظهار کرد: بطور کلی تشنج یک حالت گذرا به دلیل اختلال در عملکرد مغز است که به علت فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز ایجاد می‌شود که اگر این حملات بیشتر از چند بار در طول روز رخ دهد به آن صرع می‌گویند.

او افزود: صرع یکی از انواع عارضه‌های شایع مغزی است که فرد دچار حمله‌های تشنجی می‌شود. معمولا علل مختلفی برای بروز این حملات وجود دارد، اما علت اصلی آن اختلال در مسیر انتقال یون و کلر به مغز است که این امر امکان ابتلا به صرع را تاحد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: معمولا علل ایجاد تشنج بسیار متفاوت است و به دو دسته شناخته شده و شناخته نشده تقسیم می‌شوند؛ که افت قند خون، اختلال سدیم، منیزیم، بیماری‌های کبدی، و مصرف برخی دارو‌ها بخصوص دارو‌های غیر مجاز از جمله دلایل شناخته شده ابتلا به صرع و تشنج است.

او گفت: آسیب‌های مغزی از قبیل (تومورمغزی و سکته مغزی)، عوامل ژنتیکی، عفونت مغز از دیگر دلایل ایجاد حمله‌های تشنجی در افراد محسوب می‌شوند.

شریف پور با بیان اینکه بیماری صرع در بین آقایان رایج تر است، تصریح کرد: معاینه بالینی، تصویربرداری از مغز، نوار مغزی و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می‌تواند بهترین راه برای تشخیص ابتلا به بیماری صرع باشد.

راه های درمان صرع

شریف پور تصریح کرد: درمان‌های متفاوتی برای بیماری صرع وجود دارد، اما در ابتدا باید نوع بیماری و علل آن مشخص شود. اولین و اصلی‌ترین مرحله برای درمان صرع، دارو درمانی است که تا حد بسیار زیادی از این طریق حملات تشنجی کنترل خواهند شد. در برخی موارد متاسفانه افراد به دلیل بی مبالاتی و عدم توجه به درمان نسبت به دارو‌ درمانی مقاوم می‌شوند که در چنین شرایطی به دلیل آسیب قسمتی از بافت‌های مغزی عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد که با کاشت الکترود‌های مغناطیسی در قسمتی از مغز که دچار بیش فعالی شده و نسبت به دارو مقاوم شده است می‌تواند به درمان بیمار کمک کند.

او گفت: کمبود خواب، استرس و عدم مصرف دارو‌های تجویزشده به شدت سبب تشدید حملات تشنجی خواهد شد.

شریف پور اظهارکرد: رانندگی، قرار گرفتن در ارتفاع، شناکردن و انجام کار‌هایی که به سطح هوشیاری بسیار بالایی نیاز دارند برای مبتلایان به صرع توصیه نمی‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص پیامد بیماری صرع بیان کرد: معمولا افرادی که دچار تشنج خفیف می‌شوند اگر تحت درمان قرار بگیرند و به کنترل این بیماری بپردازند مشکل خاصی نخواهند داشت و حتی بانوان به راحتی می توانند باردار شوند، اما متاسفانه برخی از افراد نسبت به بیماری خود بی توجه هستند و بسیار دیر برای درمان آن اقدام می کنند.

شریف پور گفت: در ابتدا باید نوع تشنج را مشخص کرده و با در نظر گرفتن این امر برای درمان مناسب اقدام شود، زیرا در برخی موارد با کنترل و درمان عوامل زمینه‌ای که منجر به بروز حمله خواهد شد صرع را بطور کامل می‌توان درمان کرد.

او یادآوری کرد : خوشبختانه هرساله دارو‌های جدید‌تر و تاثیرگذار تری برای درمان صرع به بازار عرضه می‌شود.


بیشتربخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار