پرندگانی که قصد مهاجرت ندارند/ ماندگاری ۶۰۰ بال پرنده در تالاب کانی برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۶۰۰ بال پرنده مهاجر در مسیر مهاجرت خود دوباره وارد تالاب بین المللی «کانی برازان» این شهرستان شدند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اعلام اینکه  ۶۰۰ بال پرنده در مسیر مهاجرت خود بار دیگر میهمان تالاب کانی برازان شدند، در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: با ورود اولین دسته از غاز‌های خاکستری، اردک سرحنایی و مرغابی‌های نوک پهن مهاجرت معکوس به تالاب‌های این شهرستان آغاز شد.

سخنور با بیان اینکه این پرندگان از کشورهای گرمسیری جنوبی که به تالاب‌های مهاباد مهاجرت کردند مجددا این تالاب را برای ماندن انتخاب کرده اند، افزود: بارندگی‌های مناسب امسال، علاوه بر آبگیری کامل تالاب کانی برازان، شرایط زیست محیطی مناسب و وجود آب کافی، شرایط بسیار مطلوب زیستی را هم برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: مسیر‌های اصلی پرندگان مهاجر، مسیر پروازی آفریقایی_ اوراسیایی، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا_ استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است.

سخنور گفت: اولین سایت پرنده نگری کشور تا خرداد ماه پذیرای انواع پرندگان مهاجر خواهد بود پس از آن به علت گرمتر شدن هوا، این پرندگان مهاجرت خود را به سمت مناطق سردسیر کشورهای شمالی آغاز می‌کنند.

پرندگانی که قصد مهاجرت ندارند/ ماندگاری ۶۰۰ بال پرنده در تالاب کانی برازان

این مقام مسئول اذعان کرد: از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

پرندگانی که قصد مهاجرت ندارند/ ماندگاری ۶۰۰ بال پرنده در تالاب کانی برازان

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.