انواع برنج ایرانی و بهترین برنج ایرانی

کشت برنج در استانهای گیلان و مازندران به دلایل شرایط آب و هوایی مناسب بیشتر از سایر نقاط کشور است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درسال ۱۳۴۶ اولین رقم دانه بلند برنج پرمحصول معرفی شد. از ویژگی‌های مهم این رقم میتوان به عملکرد بهتر و ارتفاع بوته کوتاه تر آن نسبت به توده‌های بومی اشاره کرد. کشت این برنج در سال های پس از آن در استان مازندران تا ۵۰۰۰ هکتار در سال می رسید، که بعدها ارقام جدید جایگزین آن شدند. همچنین بیشترین میزان کشت این رقم در شهرستان بابل بود.

تولید و معرفی ارقام مختلف برنج از آن سال‌ها گسترش یافت؛ به نحوی که در حال حاضر در نقاط مختلف کشور رقم های مختلف به چشم می‌آید. کشت برنج در استانهای گیلان و مازندران به دلایل شرایط آب و هوایی مناسب بیشتر از سایر نقاط کشور است. در ادامه به معرفی انواع برنج ایرانی میپردازیم:

معرفی انواع بهترین برنج ایرانی

رقم علی کاظمی

این محصول، یکی دیگر از انواع مرغوب و با کیفیت برنج ایرانی است که 100 درصد خالص است و یکی از پر فروش‌ترین انواع برنج ایرانی در کشور  شناخته می شود. طول دانه برنج علی کاظمی ۷٫۲ میلی‌متر و پس از پخت به  ۱۱٫۶ میلی‌متر می‌رسد که تقریبا اندازه کوتاه تری نسبت به برنج هاشمی و دم سیاه دارد. برنج علی کاظمی از برنج‌هایی است که طرفداران مخصوص خود را در استان گیلان و سرتاسر کشور دارد. از مهم ترین ویژگی این برنج می توان به عطر و طعم فوق العاده آن پس از پخت اشاره کرد.

برنج هاشمی

 برنج هاشمی از سال ۱۳۷۸ کشت آن در مازندران متداول شد از دانه هایی کشیده و استخوانی و رنگ سفید متمایل به کرم برخوردار است که از معروف‌ترین برنج ایرانی در کنار برنج طارم محلی است. برنج هاشمی به خوش طعم بودن و خوش پخت بودن معروف است و دانه آن به خوبی قد می‌کشد. این برنج بعد از برنج صدری دم سیاه، دانه بلندترین برنج در بین برنج‌های با کیفیت و مرغوب ایرانی است.

برای کشت برنج هاشمی زمین باید قوی باشد تا خوشه های آن را سرپا نگه دارد و به اصطلاح ساقه برنج نخوابد. اصالت این محصول به برنج بینام باز می گردد. به همین دلیل کیفیت بسیار خوبی در عطر، طعم و ماندگاری دارد.

ساقه های برنج هاشمی بلند، نازک و ظریف است و به همین دلیل مورد حمله کرم ساقه خوار  قرار نمی گیرد. همچنین این محصول نسبت به دیگر ارقام برنج، به سم پاشی کمتری نیاز دارد. هم اکنون کشت این محصول علاوه بر استان مازندران، در گیلان و گلستان نیز انجام می شود. برنج هاشمی پس از پخت ماندگاری خوبی دارد و همچنان نرم و لذیذ باقی می ماند. میتوان گفت برنج هاشمی از جمله ارقام پر فروش در کشور است.

رقم شیرودی برنج شیرودی دون دون از ارقام پر محصول قابل کشت در اراضی شالیزاری کشور است که شکل ظاهر استخوانی و طول دانه خام این برنج ۷/۲ میلی‌متر که پس از پخت به ۱۰/۶ میلی‌متر می‌رسد. برنج شیرودی دون دون در رده برنج پر محصول قرار می‌گیرد همچنین از عطر و طعم مناسب تری نسبت به سایر برنج پر محصول برخوردار است ولی نسبت به برنج بومی و کیفی در رتبه پایین تری می‌باشد. کیفیت مطلوب و مقاوت بالای آن در برابر آفات و بیماری‌ها عملکرد این برنج را افزایش داده است و بدین منظور بیشتر مورد پسند کشاورزان قرار گرفته است.

برنج کوهساررقم کوهسار از انواع زودرس و در برابر سرما مقاوم است، که در نواحی سردسیر و کوهستانی مازندران کشت می‌شود. این رقم جدید به دلیل مقاومت در دمای 15 تا 20 درجه به عنوان برنج كشت دوم در مناطق كوهستانی و شالیزارها قابل كشت است. همچنین لازم به ذکر است که رقم كوهسار در برابر بیماری بلاست مقاوم است و در مقابل كرم ساقه خوار تا حدودی از خود مقاومت نشان می دهد.

رقم فجررقم فجر در سال ۱۳۷۷ در مزارع برنج مازندران کشت و ارزیابی شد. این رقم از نظر عطر و طعم و کیفیت پخت بسیار به رقم بومی طارم نزدیک است. همچنین رقم فجر از ارقام پر محصول برنج ایرانی است.

از مزایای این رقم، می توان به عملکرد بالا و کیفیت مطلوب آن اشاره کرد. یکی از نقاط ضعف ارقام پر محصول، عطری نبودن آن است که میتوان گفت در برنج فجر تا حدودی بهبود یافته است. علاوه بر آن این رقم از نظر کیفیت پخت، عطر و طعم نزدیکی  به رقم طارم دارد که البته دارای عطر و بوی کمتری نسبت به طارم است. می توان از آن در غذاهایی مانند شیربرنج، شله زرد و … استفاده کرد و همچنین برای ارگان ها با مصارف بالا بسیار مقرون به صرفه است.

برنج  صدری

رقم صدری از مرغوب‌ترین و بهترین برنج ایرانی است که در استان گیلان  کشت می‌شود. این برنج دارای عطر و طعم بسیار مرغوب و عالی است. همچنین میزان پروتئین موجود در دانه این برنج بسیار بالا است و طول دانه خام این برنج بیش از ۷ میلی‌متر است که  پس از پخت به  ۱۳ میلی‌متر می‌رسد.

برنج صدری به ۳  دسته دم سیاه، دم زرد و دم قرمز تقسیم می شود که هم اکنون رقم دم زرد و دم قرمز آن به دلیل بهره برداری پایین کم تر کشت میشود. برنج صدری دم سیاه پس از پخت عطر و طعم بسیار بالایی دارد و به خوبی قد می کشد و به همین دلیل به برنج مجلسی معروف است. برنج صدری دم سیاه ویژه مصرف کنندگان مشکل پسند است.

بهترین برنج ایرانی و قیمت آن

انواع برنج ایرانی و بهترین برنج ایرانی

 از رقم‌های مطرح برنج می توان به برنج "طارم هاشمی" و "علی کاظمی" اشاره کرد. که هم اکنون این ارقام بیشترین سطح زیر کشت را در ارقام بومی و کیفی شمال کشور دارند. علاوه بر آن مهم‌ترین دلیل این گستردگی زیرکشت، شکل ظاهری مناسب، بازارپسندی زیاد و خوش‌پخت بودن آن است. برنج هایی که در این مقاله معرفی کردیم، همگی از انواع بهترین برنج های ایرانی درجه یک می باشند در صورتیکه الویت اصلی شما کیفیت است، برنج دم سیاه را به شما پیشنهاد میکنیم.

اگر قیمت برنج ایرانی برایتان اهمیت دارد و همچنین به دنبال کیفیت مناسب می باشید برنج هاشمی را انتخاب کنید و اگر به دنبال قیمت ارزان هستید، می توانید برنج هایی از جمله، فجر، شیرودی، ندا و ... را تهیه کنید. هم اکنون میتوانید برنج هاشمی کاویش کیلویی را با قیمت 36000 تومان و برنج علی کاظمی 5 کیلویی را با قیمت 191000 هزار تومان از فروشگاه کاویش www.cavishfood.com تهیه بفرمایید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار