کارشناس مسائل عراق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی نشانه پیروزی اسلام ناب محمدی بر توطئه‌هاست/ تمجید رهبر کاتولیک‌ها از الحشدالشعبی تمام اتهامات علیه آن را از بین برد

حیدر البرزنجی گفت: دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی نشانه پیروزی اسلام ناب محمدی (ص) بر تمام ایدئولوژی‌ها و طرح‌های ضداسلامی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از روز جمعه در سفری تاریخی برای دیدار با آیت الله سیستانی وارد عراق شد. او ابتدا در فرودگاه بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس از آنجا به کاخ ریاست‌جمهوری رفت و با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. سپس وی با اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد نیز دیدار کرد.

پاپ فرانسیس دیروز شنبه با هواپیما بغداد را به مقصد نجف اشرف ترک و با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر جهان تشیع دیدار کرد. پس از آن به الناصریه مرکز استان ذی قار رفته تا از شهر باستانی اور بازدید کند. عصر همین روز به بغداد بازگشته و در مراسم کلیسای مار یوسف بغداد شرکت کرد.

در بین تمام دیدار‌ها و بازدید‌های پاپ، مهمترین دیدار او دیدار با آیت الله سیستانی بود که توجه تمام دنیا را به خود جلب کرد و پیام‌های مهمی را برای جهانیان داشت. در گفتگو با «حیدر البرزنجی»، کارشناس مسائل عراق ابعاد مختلف سفر پاپ به این کشور و اهمیت دیدار او با آیت الله سیستانی را بررسی کردیم که در ادامه مشروع این گفتگو را می‌خوانید:

اهمیت دیدار پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی در نجف اشرف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اهمیت سفر پاپ فرانسیس به عراق و نجف اشرف برای دیدار با مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی که یک سفر تاریخی است، به این باز می‌گردد که اسلام ناب محمدی صل الله علیه وآله وسلم، توانسته بر تمام ایدئولوژی ها، طرح‌های توطئه‌ای و مفاهیمی که نشانه اسلام ناب نیست، اما داعیه آنرا دارد، پیروز شود. آیت الله سیستانی با فتوای تاریخی جهاد خود علیه تروریست داعشی، این نوع اسلام ناب را نمایندگی کرد.

این خیلی مهم است؛ زائر کیست؟ مزور کیست؟ زائر پاپ فرانسیس که رهبر دینی صد‌ها میلیون‌ها انسان است و مزور آیت الله سید علی سیستانی، علوی المنسب و مرجع عالیقدر جهان تشیع؛ در نتیجه این دیدار و این سفر در شرایطی که بسیاری از کشور‌های عربی شتابان به سمت عادی سازی حرکت می‌کنند، به چالش کشیدن و مقاومت مقابل این موج عادی سازی است.

پیامی که آیت الله سیستانی در این دیدار به تمام دنیا ابلاغ کرد، این بود که ما، روش ما و عمل ما، همان روش، منش و عمل به اسلام محمدی است. به همین خاطر است که پاپ فرانسیس عارفا بحقه و حقانیته به دیدار ایشان که نماینده اسلام ناب محمدی (ص) است، آمد. دنیای عرب مراجع دینی و طوایف و قبایل دیگری نیز دارد، اما پیامی که از عراق و از جمع شیعیان صادر شد، به تمام دنیا رسید، این نشانه آن قداستی است که نجف اشرف به واسطه نور امیرالمؤمنین علیه السلام به آن منور شده است. صلح و محبت و نوع دوستی از چراغ هدایت امیرالمؤمنین گرفته شده است. این پیام علی علیه السلام است که می‌فرماید: "الناس صنفان، اما اخ لک فی الدین ام نظیر لک فی الخلق" (مردم یا برادر دینی شما هستند یا همانند شما در خلقت).

دیدار پاپ با آیت الله سیستانی نشانه پیروزی اسلام ناب محمدی بر توطئه هاست/ تمجید رهبر کاتولیک ها از الحشدالشعبی تمام اتهامات علیه آن را از بین برد

پاپ فرانسیس دیداری هم با فرماندهان الحشد الشعبی داشت؛ به نظر شما پیام این دیدار چیست؟

به طور قطع نیرو‌های الحشدالشعبی کسانی هستند که داعش را شکست داده و سرزمین عراق را از لوث وجود تروریسم تکفیری پاک کردند، بلکه تمام دنیا را از آن نجات داده اند؛ زیرا داعش قصد داشت تا سیطره خود را بر تمام دنیا بسط دهد و بافت‌های اجتماعی تمام کشور‌ها را از بین ببرد. دیدار پاپ با فرماندهان الحشدالشعبی پیام‌های متعددی دارد؛ اول آنکه این قهرمانان و فرزندان مقاومت توانستند بافت اجتماعی کشور را حفظ کنند و توانستند شایستگی خود در اداره کشور طی درگیری‌ها را ثابت کنند. آن‌ها هیچ جنایتی را علیه هیچ یک از اقشار و پیروان ادیان الهی مرتکب نشدند. ثابت شده است که آن‌ها از شجاع‌ترین نیرو‌های نظامی جهان و میهن دوست‌ترین آن‌ها هستند. این دیدار تمام داستان‌هایی که علیه الحشدالشعبی بافته شده بود و آن‌ها را متهم می‌کرد، از بین برد. نیرو‌های الحشد الشعبی هم پیامی را به پاپ فرانسیس دادند و آن اینکه با این دیدار اعلام کردند ما فرزندان مقاومت محبان علی علیه السلام هستیم که هیچکس نمی‌تواند ما را از عشقمان، وطنمان و کرامتمان جدا کند.

نقش مقاومت عراق در دفاع و حمایت از اماکن مقدس مسیحی و مسیحیان چگونه بوده است؟

مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی نقش بزرگی را در بقای مسیحیان در شمال عراق داشتند و نقش اصلی را در حفظ این دین و قشر از مردم عراق ایفا کردند. تروریست‌ها می‌خواستند پیروان این مذهب بزرگ را از بین ببرند، اما نتوانستند؛ چرا؟ چون فرزندان مقاومت آنجا حضور یافتند و مانع شدند و با این اعتقاد که کلیسا‌ها عبادتگاه هستند و همانطور که مسجد خانه خداست کلیسا نیز خانه خداست، از آن‌ها حفاظت و در این راه جانفشانی کردند. آن‌ها از امام علی الهام گرفتند؛ زمانی که ایشان وارد کلیسا و دیری شد؛ یکی از همراهان گفت در این مکان خدا عصیان شده است، امام علیه السلام فرمود ساکت باش! بلکه اینجا خداوند عبادت شده است. از همین رو، مسیحیان و مناطق مسیحی نشین نیز جزئی از مناطق نبرد و آزادسازی از سیطره تروریست‌های تکفیری بود.

باتوجه به تصمیمات اسلام ستیزانه‌ای که در برخی از کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه اتخاذ می‌شود، به نظر شما دیدار پاپ با آیت الله سیستانی می‌تواند مانع از اینگونه اقدامات شود؟

طبیعتا پاپ فرانسیس پیام‌های متعددی برای آیت الله سیستانی داشت و آیت الله سیستانی نیز به تمام اتهامات و پیش داوری‌ها پایان داد و مجموعه‌ای از پاسخ‌های "نه" از جانب مسلمانان را به جهان ابلاغ کرد، نه به خشونت، نه به تروریسم، نه به کشتار و نه به عادی سازی. ایشان این پیام‌ها را از طریق پاپ به اروپا و به ویژه فرانسه ابلاغ کرد. این پیام به تمام سیاستمداران جهان که شاید می‌خواستند این دیدار را ناکام کنند، اما اراده آیت الله سیستانی و پاپ قوی‌تر بود، رسید.

به نظر شما این دیدار یک دیدار سیاسی بود یا دینی؟

طبیعتا این دیدار یک دیدار دینی بود، امام اساسا جوهر و اصل دین و اسلام سیاست است و این دو از یکدیگر جدا نیستند؛ به این معنا که تمام ابعاد زندگی را شامل می‌شود. بله این دیدار در وهله اول دینی بود، در وهله دوم سیاسی و در مراحل بعدی اجتماعی، فرهنگی و قومی بود. آیت الله سیستانی به پاپ تاکید کردند که هیچ فرقی بین تمام فرزندان یک کشور با هر دین و مذهب و نژاد و قومیت وجود ندارد و ما همیشه برای وحدت تلاش می‌کنیم. پیام آیت الله سیستانی در مورد ملت فلسطین و ضرورت حمایت از آن‌ها در برابر قتل و آواراگی و هتک حرمت به جهان رسید.

به نظر شما این دیدار چگونه می‌تواند باعث تقریب میان مذاهب و تقویت گفتگو میان ادیان شود؟

به طور قطع اینگونه دیدار‌ها تاثیر زیادی در ایجاد نزدیکی بین مذاهب و ادیان مختلف دارد و جمهوری اسلامی که ده‌ها کنفرانس و نشست بین المللی را برای وحدت میان جهان اسلام و وحدت ملت‌های دنیا برگزار کرده است، الگویی در این عرصه به شمار می‌رود. عراق نیز می‌تواند جزئی از محور گفتگوی بین ادیان باشد. دستاورد‌های این دیدار همان پیام‌هایی است که از خلال آن به جهان و ملت‌های منطقه ابلاغ شد. اینکه عراق همچنان مورد توجه و اهتمام دنیا و پاپ واتیکان است، اینکه عراق کشور ادیان و مذاهب و اقوام مختلف است و باید نقشه جغرافیایی و انسانی آن حفظ شود؛ چرا که تزلزل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن بر تمام دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
به نظر می رسد :صهیونیست ها برای جلو گیری از فرو پاشی می خواهند اختلافات خود با مسیحیان را به اختلافات بین مسیحیان واسلام تبدیل کنند وباز منطقه را گرفتار فتنه دیگر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
پاپ :بجای "فرار به جلو"وتوجه به ایجاد اختلاف بین مسلمانان بهتر است به واقعیات توجه کنید واختلافات مسیحیان با یهودیان را حل کنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
پاپ :چرا مسیحیان چشم وگوش بسته تابع صهیونیست ها هستند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
آقای پاپ :کشمکش خود با صهیونیست ها را حل کنید زیرا آنها می گویند هم امریکا وهم اروپا تابع ونوکر ماست وبه اتحاد بین مسلمانان رشک وحسادت نبرید هر کس در پناه اسلام قرار گیرد راحت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
الان بیشترین اختلافات بین امریکا واروپا واسراییل وجود دارد وهر کدام ادعای ریاست دیگری را می کنند ومسلمانان هر روز شاهد این اختلافات هستند ولی پاپ کاری نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
چرا مسیحیان اختلافات خود با صهیونیست ها را حل نمی کنند قریب 70 سال است که مسیحیان بدلیل اختلاف با یهودیان آنها را از اروپا اخراج وبرای مسلمانان مشکل بزرگی ایجاد کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
پاپ باید تلاش کند بیت المقدس را از چنگ صهیونیست ها رها کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پاپ برا نجات مسیحیان سوریه و عراق چه کار کرد، مسلمانان و امثال سلیمانی و مهندس هم کیشاتو نجات دادن، حتی شهادتش رو محکوم نکردی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
خداوند هر دو شخص و هر دو ملت مسیحی و مسلمان رو در پناه خودش حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
باز هم پاپ امد جلو ، از حشدالشعبی تمجید میکند اما از فرماندهان ترور شده انها نه نامی نه نشانی. .. پای امریکا وسط است ..لعنت بر منافقین
Iran (Islamic Republic of)
mehrdad
۱۳:۴۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
من هیچوقت به این اروپایی ها و غرب اعتماد ندارم ، چون تجربه ی سالها نشان داده اینها هیچوقت بدون نقشه و یا برنامه با کسی طرح دوستی یا رفاقت نمی‌دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چي براي خودت تفسير ميكني ؟ .اومده بگه مسيحي ها رو آزار و اذيت نكنين
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۴۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
بایدن ملعون خبیث منحوس جانی جنایتکار دروغگوی پیمان شکن کثافت بی شرف : ۱۱ میلیون کودک آمریکایی با کمبود غذا دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس‌جمهور خبیث منحوس ملعون نکبت شیطان صفت دزد دروغگوی جنایتکار تروریست آمریکا شرایط اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را برای میلیون‌ها کودک آمریکایی وخیم توصیف کرد.
جوبایدن ملعون تروریست پرور تروریست جانی جنایتکار چندین برابر این آمار کشورت در سر تا سر جهان اسلام بخاطر جنگ طلبیهای ظالمانه و تحریمهای ظالمانه و بی حقوق بشریهای ناعادلانه تبعیضگرانه شما ملعونین خبیث آمریکایی انگلیسی اروپایی در فقر مطلق و گرسنگی شدید و بیماریهای مختلف بسر می برند ننگ و مرگ و جهنم اسفل سافلین بر توی خبیث کثافت دروغگو و پیمان شکن و تمامی سیاستمداران شیطان صفتان بی حقوق بشر بی عدالتهای تبعیضگران آمریکایی اروپایی باد انشاءالله به هزاران درد بی درمان امراض جسمی و روحی بسیار رنج آور دردناک و هزاران بلیات آسمانی و زمینی غیر قابل جبران ویرانگرانه دوچار و گیر و گرفتار شوید و فروپاشیتان از هر لحاظ سریعتر از قبل انجام گیرد و توی ملعون خبیث منحوس و ترامپ ملعون خبیث منحوس و پمپئوی ملعون خبیث منحوس و اوبامای ملعون خبیث منحوس و هیلاری کیلنتون ملعون خبیث منحوس و دیگر سیاستمداران خبیث منحوس ملعونین و همپیمانانتون از گذشته تا کنونتان را نابود و پاکسازیتان کنند از روی کره خاکی توسط خردمندان عدالتگستران آزاده اندیشان عادلی که در سر تا سر جهان حضور دارند تا شر و نکبت شیطان صفتانه جهنمیتون از سر تا سر جهانیان کم شود . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . ننگ و مرگ و جهنم سوزان بر شما ملعونین باد .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۱۳:۱۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تو خودتو کنترل من همه چیزو گردن اون میندازم والا کی به کیه
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۲۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
اینم از ارزشی هامون !!! با نام خداوند جان و خرد شروع کرده و در ادامه غیر از بی خردی و فحاشی چیزی ننوشته ، این همه توهین فقط از اندیشه ی یک بی خرد نشات میگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
ایشاالله خدا بهت آرامش فکری بده . ذهنت خیلی خستست
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۴:۵۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
سخن بزرگان:
آب بریز اونجایی که میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چه خوش خیال. فکر کردید اسرائیل همینطور راحت نشسته که رهبر مسیحیان بیاد دستبوس یکی از بزرگترین رهبران شیعیان و گروه حشدشعبی
صبرکنید یکی دو ماه دیگه دلیل این دیدار رو بهتر درک خواهید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
اسرائیل خره کیه که نزاره؟؟ اصلا رهبر کاتولیک‌های مسیحی و یکی از بزرگترین رهبران شیعیان چه ربطی به صهیونیست‌های یهودی داره که پاپ و آیت‌الله سیستانی نیازمند اجازه‌ی اونها باشند؟
اتفاقا از اینکه نمیتونن هیچ غلطی بکنن و باید بشینن اتحاد اسلام و مسیحیت رو ببینند دارن میسوزن.
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۰:۱۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا توی این عکسی که گذاشتید، هیچ کس ماسک نزده...؟
نه آیت الله سیستانی (حفظه الله)
نه پاپ...
چرا اااا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چونکه واکسن فایزر زدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پاپ رو نمیدونم ولی آیت الله سیستانی هیچ واکسنی نزده خواهشا بهشون تهمت نزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۹:۵۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام ،

جالب این است که مسیحیان جهان ، گروه کاتولیک را یک گرایش افراطی می دانند ،
نه افراط در عمل ، بلکه افراط در عقاید مذهبی و تبیین مسیحیت،
اکثر مسیحیان همان گرایش را دارند که ما به آن می گوییم سازشکار ،

این روش کاتولیک ها برای ما شیعیان خوب و برای مسیحیان بد است ،

در هر حال وجود مکان واتیکان و تفکر کاتولیک به خاطر وابستگی این مذهب به
امام زمان ( عج ) هم در مورد مکان دفن نرجس خاتون در واتیکان و هم در مورد
عقاید آنها برای من ارزشمند است .
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۰۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
مکان دفن مادر امام زمان توی سامرا هستش (پیکر مطهر او در کنار امام علی نقی (ع)، امام حسن عسکری (ع) و حکیمه خاتون به خاک سپرده شد و امروزه این بارگاه به حرم عسکریین نیز معروف است).
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۴۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
بایدن ملعون خبیث منحوس جانی جنایتکار دروغگوی پیمان شکن کثافت بی شرف : ۱۱ میلیون کودک آمریکایی با کمبود غذا دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس‌جمهور خبیث منحوس ملعون نکبت شیطان صفت دزد دروغگوی جنایتکار تروریست آمریکا شرایط اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا را برای میلیون‌ها کودک آمریکایی وخیم توصیف کرد.
جوبایدن ملعون تروریست پرور تروریست جانی جنایتکار چندین برابر این آمار کشورت در سر تا سر جهان اسلام بخاطر جنگ طلبیهای ظالمانه و تحریمهای ظالمانه و بی حقوق بشریهای ناعادلانه تبعیضگرانه شما ملعونین خبیث آمریکایی انگلیسی اروپایی در فقر مطلق و گرسنگی شدید و بیماریهای مختلف بسر می برند ننگ و مرگ و جهنم اسفل سافلین بر توی خبیث کثافت دروغگو و پیمان شکن و تمامی سیاستمداران شیطان صفتان بی حقوق بشر بی عدالتهای تبعیضگران آمریکایی اروپایی باد انشاءالله به هزاران درد بی درمان امراض جسمی و روحی بسیار رنج آور دردناک و هزاران بلیات آسمانی و زمینی غیر قابل جبران ویرانگرانه دوچار و گیر و گرفتار شوید و فروپاشیتان از هر لحاظ سریعتر از قبل انجام گیرد و توی ملعون خبیث منحوس و ترامپ ملعون خبیث منحوس و پمپئوی ملعون خبیث منحوس و اوبامای ملعون خبیث منحوس و هیلاری کیلنتون ملعون خبیث منحوس و دیگر سیاستمداران خبیث منحوس ملعونین و همپیمانانتون از گذشته تا کنونتان را نابود و پاکسازیتان کنند از روی کره خاکی توسط خردمندان عدالتگستران آزاده اندیشان عادلی که در سر تا سر جهان حضور دارند تا شر و نکبت شیطان صفتانه جهنمیتون از سر تا سر جهانیان کم شود . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . ننگ و مگ و جهنم سوزان بر شما ملعونین باد .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا انقدر فحاشی میکنی ؟؟!!! درسته که دشمنت هستن ولی اینطور فحاشی کردن درست نیست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
چقدر فحش جمع شده بود توحلقت
خالی شدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
توپ ات خیلی پره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
در جواب اونا که منفی دادن، شما چرا ناراحتی که فحش میده، اونا حاضرن سر به تنمون نباشه، هر کاری برا نابودی ایران و اسلام محمدی میکنن، شما چرا دایه دلسوز تر از مادری!!!
آخرین اخبار