وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

آنچه درباره سفرهای نوروزی گفتیم، تصمیم ستاد ملی کرونا بوده است

مونسان گفت: درباره سفر‌های نوروزی همیشه محور کاری ما تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده و خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست گفت و گوی تحولی هفته با اشاره به موضوع تعطیلی زمستانی مدارس اظهار کرد: تعطیلی زمستانه مدارس از موضوعاتی است که باعث ایجاد گرفتاری های بسیاری شده اما در طرح جدید سعی کردیم این موضوع را ساماندهی کنیم.

او ادامه داد: طرحی که به تازگی آن را مدنظر قرار دادیم شامل تعطیلی ۴-۵ روزه مدارس در نیمه دوم سال است که به اضافه پنج شنبه و جمعه یک هفته تعطیلی را شامل می شود.

مونسان تصریح کرد: این تعطیلی مزایای بسیاری برای کشور در پی خواهد داشت چراکه در این بازه زمانی با تعطیلاتی همچون آلودگی و برودت هوا مواجه هستیم، همچنین اجرای این طرح به نشاط اجتماعی دانش آموزان کمک می‌کند.

 وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: این طرح به طور قابل توجهی سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود زیرا همیشه تمرکز بر تعطیلات نوروزی است اما با وجود این تعطیلات، خانواده ها می‌دانند که در نیمه دوم سال هم امکان سفر برای آنها فراهم است.

او ادامه داد: هدف ما در طرح جدید این است که تعطیلات ناگهانی را برنامه ریزی شده و هدفمند پیش ببریم. در این تعطیلات شرایط ناوگان حمل و نقل کشور هم رونق پیدا می‌کند و امیدوارم بتوانیم تا پایان دولت، این طرح را عملیاتی کنیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: برای تعطیلات نوروزی تابع نظرات و تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. متاسفانه حرف های پراکنده و ضد و نقیضی برای سفرهای نوروزی مطرح می شود. در این  شرایط محور کاری ما تصمیمات ستاد ملی مقلبه با کرونا بوده و خواهد بود.

مونسان با اشاره به اینکه در جلسه دیروز تصمیم بر این شد تا سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: با این وجوداز مردم درخواست داریم که در این مدت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در ایام نوروز همه شهر‌ها از حالت قرمز و نارنجی خارج شده باشند.

۳ سناریو برای سفر‌های بین شهری

او با اشاره به اینکه صحبت از سه دسته سفر بود و همکاران ما در وزارت بهداشت نیز آن را تایید کردند، بیان کرد: در گروه اول، سفر‌های برنامه ریزی و مدیریت شده در قالب تور‌ها انجام می‌شود بنابراین نقطه مبدا تا اقامت و برگشت به مبدا کاملا تحت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و تا به حال در این شرایط هیچ گزارشی مبنی بر کرونا در هتل‌ها نداشتیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در نوع دوم سفرها، اقامت در مراکز گردشگری است به این ترتیب که مردم با خودرو‌های خود به سفر بروند.

مونسان تصریح کرد: نوع سوم، سفر‌های بدون برنامه و غیرمدیریت شده است که آمادگی داریم هر سخت‌گیری روی آن اعمال شودچون عایدی برای بخش گردشگری کشور ندارد.

او با اشاره به اینکه برنامه آژانس‌ها براساس تصمیمات ستاد ملی کروناست، گفت: سفر نوع یک و دو مشکلی ندارد و آن‌ها دقیقا آنچه ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته است را عمل می‌کنند، اما بازهم می‌گویم این آمادگی برای ما وجود دارد که اگر وزارت بهداشت تصور می‌کند این موضوع کمک می‌کند همین فردا ابلاغ می‌کنیم کل هتل‌های کشور تعطیل شوند و خواهیم دید که به شدت به شیوع کرونا کمک خواهد شد نه مهار آن.

بازبودن هتل‌ها به مهار کرونا کمک کرده است

او با اشاره به اینکه اگر فکر کنیم بخش گردشگری به شیوع کرونا دامن می‌زند این آمادگی را داریم بخش گردشگری را کلا تعطیل کنیم، تاکید کرد: البته که بخش گردشگری به حوزه بهداشت و درمان کرده کمک بسیار خوبی کرده است و زمانی که وزارت بهداشت درخواست نقاهتگاه داشت درخدمت آن‌ها بودیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: با این وجود اگر وزارت بهداشت فکر می‌کند با بستن کل هتل‌های کشور در ایام نوروز به مهار کرونا کمک می‌شود، آمادگی داریم کل هتل‌ها را تعطیل کنیم هرچند که معتقدم اگر هتل‌ها نبودند اوضاع خیلی بدتر می‌شد. هتل‌ها به مهار کرونا بسیار کمک کردند. موضوع جان مردم در اولویت است و آنچه ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد دقیقا اجرا خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول با تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی باز بودن هتل‌ها تحت این شیوه‌نامه‌ها به مهار کرونا کمک کرده است.

بازدید رایگان دانش آموزان از موزه‌ها

مونسان با اشاره به نقش موزه‌ها در روایتگری تاریخ به دانش آموزان گفت: در همه جای دنیا موزه‌ها از مراکز مهم بازدید دانش آموزان هستند و دستاورد‌های کشور را نمایش می‌دهند بر این اساس در خدمت آموزش و پرورش هستیم همچنین از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم تا بازدید دانش آموزان از موزه‌ها به صورت یک دستورالعمل تدوین شود

او ادامه داد: برای همه گروه‌های دانش‌آموزان تخفیف و بازدید رایگان از موزه‌ها را در نظر گرفتیم و امکانات ما در اختیار دانش آموزان است تا به صورت گروهی و کاملا رایگان از موزه‌ها بازدید کنند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به پیشنهاد مدیران آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد موزه‌های علوم و فنون اظهار کرد: این موزه‌ها روایتگر تاریخ علم در کشور‌ها هستند و به صورت کارگاه آموزشی ایفای نقش می‌کنند که و می‌توانیم برای ایجاد آن برنامه‌ریزی کنیم.

مونسان همچنین به نقش هنرستان‌ها در تربیت نیروی انسانی اشاره داشت و گفت: این هنرستان‌ها دارای اهمیت هستند و هنرستان‌های صنایع دستی می‌تواند به اشتغال کشور کمک کند همچنین برخی اماکن و مدارس، تاریخی هستند و می‌توانند به صورت موزه به صنعت گردشگری کمک کنند و با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشور جوان است این موضوعات در قالب یک تفاهم نامه مشترک بین دو وزارتخانه عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار