جزئیات برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب تشریح شد

جزئیات برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب صبح امروز در نشست خبری این رویداد ادبی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جایزه کتاب تاریخ انقلاب، صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ انقلاب و ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: اولین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۹۹ ، با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار می‌شود. برگزاری آن مانند تمام جشنواره‌های علمی کار خطیری بود. در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با پژوهشکده‌ها و موسسه‌های بیرونی تفاهم نامه امضا کردیم. در هفته کتاب انعقاد تفاهم نامه مطرح و امضای آن در آذرماه سال جاری انجام شد. از جمله موارد تفاهم نامه برگزاری جایزه کتاب تاریخ معاصر بود. بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه، هسته علمی آن تشکیل و پس از اینکه آیین نامه آن تدوین شد، به امضای مشترک موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر رسید.

وی افزود: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر، پس از تدوین آیین نامه به فاز اجرایی جایزه کتاب تاریخ معاصر وارد شد. گمان نمی‌کردیم پیش از سال اختتامیه این جایزه ادبی برگزار شود. قرار است مراسم اختتامیه روز شنبه هفته آینده، در سالن عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور تعداد محدود افراد برگزار شود. ساعت برگزاری آن در یکی دو روز آینده مشخص می‌شود. از آنجا که جایزه‌ای که به طور اختصاصی به بررسی کتاب‌های تاریخ انقلاب اسللامی بپردازد نداشتیم، برگزاری این جایزه ادبی را در دستور کار قراردادیم.

دهقانکار ادامه داد: قرار است در قالب جوایز ادبی به طور تخصصی به بررسی آثاری پرداخته شود که در اولویت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است. توجه به جزئیات بیشتر کتاب‌های تاریخی در حوزه انقلاب اسلامی و معرفی آثار خوب این حوزه به مخاطبان از اهداف برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بود. بحث دیگر در این جایزه ادبی حمایتی است که از مولف، ناشر و پدید آورنده این جایزه ادبی می‌شود.

در ادامه، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به آغاز تاریخ نگاری در حوزه انقلاب اسلامی پس از انقلاب بیان کرد: تاریخ نگاری در حوزه انقلاب اسلامی سابقه‌ای ۴۲ ساله دارد. از آنجا که می‌خواستیم آثار نوشته شده در حوزه انقلاب اسلامی و زمینه‌های وقوع آن را بررسی کنیم، کار سختی پیش رو داشتیم. در نهایت آثار کسانی که در این ۴۲ سال در حوزه انقلاب اسلامی اثر خلق کردند، در دو بخش بررسی شد. یکی به سال‌های ۵۷ تا ۹۷ و بخش دیگر به ۹۷ و ۹۸ اختصاص داشت. از آنجا که به برخی آثار خلق شده در ۳۸ سال پیش در حوزه انقلاب اسلامی دسترسی نداشتیم، برگزیدگان این بخش با رویکرد تشویقی رقابتی معرفی می‌شوند. برگزیدگان آثار خلق شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با رویکرد رقابتی معرفی می‌شوند.

وی افزود: ۶۰۰ اثر در جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بررسی شدند. پیش از این آثار نوشته شده در این حوزه پایش شده بود و این ۶۰۰ اثر از میان کل آثار برای داوری در مرحله بعدی انتخاب شدند. نفرات برگزیده در بخش‌های کلیات شامل دانشنامه تخصصی و توصیفی تحلیلی و روزشمارها، در بخش خاطرات شامل شرح حال نویسی، مستندنگاری شامل سفرنامه نویسی و یادداشت روزنامه و عکس نوشت، تاریخ شفاهی، پژوهش‌های اسنادی، حوزه کودک و نوجوان و رمان تاریخی انتخاب شدند. در بخش رمان تاریخی و کودک و نوجوان به توجه بیشتر نیاز داریم.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به لزوم مقابله با تحریف تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تاریخ نگاری دوران مشروطه داشتیم و شاهد تاریخ نویسی جناحی در این حوزه بودیم سعی کردیم این اتفاق برای تاریخ انقلاب اسلامی روی ندهد. یکی از اهداف برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی هم کمک به این جریان است. هدف دیگر تقویت حافظه تاریخی مردم است. تاریخ هر ملت روایت هویت آن است و مخدوش شدن آن می‌تواند تاثیر بدی بر کشور بگذارد. حدود ۴۵ نفر در داوری جایزه کتاب تاریخ معاصر مشارکت داشتند. فراخوان دور بعدی آن اوایل سال ۱۴۰۰ منتشر می‌شود، چون هنوز بررسی آثار منتشر شده در سال ۹۸ و ۹۹ را در این حوزه پیش رو داریم.

دهقانکار با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران حاصل دو رویداد شیوع کرونا و ادغام موسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی در اوایل سال جاری بود بیان کرد: کمتر از یک ماه پس از برگزاری نمایشگاه مجای کتاب تهران، طرح زمستانه کتاب را برگزار کردیم. امسال تنها سالی بود که هر چهار طرح فصلی فروش کتاب برگزار شد. تصور براین بود برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب خرید مردم را در طرح زمستانه کتاب تحت الشعاع قرار بدهد؛ اما این اتفاق نیفتاد. برای اولین بار رکورد خرید ۲۰ میلیاردی کتاب در طرح‌های فصلی فروش کتاب در این طرح زده شد. این درحالی بود که این طرح میان دو رویداد نمایشگاه مجازی کتاب تهران و نزدیک بودن برگزاری آن به آغاز سال جدید برگزار شد.

وی در پایان گفت: دوستانی که در زمینه سرانه مطالعه مردم پژوهش می‌کنند، میزان خرید مردم را در طرح‌های فروش کتاب و نمایشگاه‌ها مد نظر قرار دهند. علاقه مردم به کتابخوانی در طرح‌های فصلی و نمایشگاه مجازی کتاب خود را نشان داد. این مسئله هنر مردم و کل صنعت نشر است. هیچ کس تاثیرمنفی کرونا را بر صنعت نشر کشور انکار نمی‌کند. در عین حال شاهد تاب آوری این صنعت در این شرایط بودیم. ۱۶ درصد کتابفروشی‌های عضو طرح زمستانه کتاب در استان تهران و مابقی در استان‌های دیگر فعالیت می‌کردند. همچنین سهم استان تهران از خرید کتاب ۱۸ درصد و استان‌های دیگر ۸۲ درصد بود. ۱۶ درصد کتاب‌ها در تهران و مابفی در استان‌های دیگر فروخته شدند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار