مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم ؛

نرخ بیکاری در شهر قم، ۸.۴ درصد و روستا ۱.۸ درصد است

کاویانی گفت: نرخ بیکاری در شهر قم، در آقایان ۱۱.۵ درصد و در بانوان ۱۸.۹ درصد و درمجموع نرخ بیکاری در قم از میانگین کشور کمتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مهندس مصطفی کاویانی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم امروز در جلسه بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در راستای تحقق طرح‌های توسعه مشاغل خانگی گفت: جمعیت شهر قم، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و جمعیت روستایی ۶۰ هزار نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: در این میان با توجه به جمعیت پایین روستایی، به‌طورکلی نرخ بیکاری در شهر قم، ۸.۴ درصد و روستایی ۱.۸ درصد است.

کاویانی بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در قم افزایش قابل‌توجهی دارد، هرچند به دلیل مهاجرپذیری در قم، درمجموع میزان اشتغال بانوان کمتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم یادآورشد: میزان مشارکت در بانوان ۱۸.۹ درصد شامل ۱۷.۱ درصد در بخش کشاورزی و ۲۸.۹ در صنعت و ۵.۹ در خدمات است، ضمن اینکه نرخ بیکاری در بانوان نیز ۱۵.۹ درصد است.

کاویانی عنوان کرد: نرخ مشارکت مردان تا پایان پاییز ۳۸ درصد برآورد شده که ۱۶.۶ درصد در کشاورزی و ۳۵.۳ درصد در صنعت و ۴۸.۱ درصد در خدمات و درمجموع ۸۷.۱ درصد در بخش خصوصی و ۱۲.۹ درصد در عمومی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: تعریف جوان درگذشته از سن ۱۵ تا ۲۴ شامل می‌شد که ۱۸ تا ۳۵ تغییر کرده و میزان مشارکت جوانان در اشتغال کشور ۴۱.۴ دهم درصد است.

او افزود: در این تعریف جدید نرخ بیکاری در کشور در آقایان ۱۳.۶ درصد و در بانوان ۲۸.۷ درصد است در جمعیت جوان قم نرخ بیکاری در آقایان ۱۱.۵ درصد و در بانوان ۱۸.۹ درصد و درمجموع نرخ بیکاری در قم از میانگین کشور کمتر است.

کاویانی تصریح کرد: وضعیت اشتغال بانوان در قم بهبودیافته است، اما بیشتریم افراد بیکار در بانوان در سطح کارشناسی است و نرخ ۲۵ درصدی بیکاری در بانوان دارای لیسانس در قم دیده می‌شود.

او بیان کرد: بیکاری در آقایان دارای کارشناسی در قم کمتر است چراکه برای تأمین معاش به هر شغلی با هر میزان حقوق رضایت می‌دهند، همچنین در علوم تجربی و ریاضی کمترین میزان بیکاری داریم، ولی در لیسانس علوم انسانی بیشترین بیکاری وجود دارد و ۴ هزار و ۷۳۷ لیسانس بیکار و ۱ هزار و ۹۱۱ فوق‌لیسانس بیکار داریم.

دغدغه‌مهم کارفرمایان شهرک‌های صنعتی قم عدم رغبت افراد دیپلم به اشتغال در کارخانه‌ها است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان در شهرک‌های صنعتی قم، عدم رغبت افراد دارای دیپلم و فوق‌دیپلم به اشتغال در کارخانه‌ها است.

کاویانی در ادامه پیرامون عملکرد بانک‌ها تصریح کرد: از ۵ هزار و ۱۲۶ پرونده در سال جاری ۹ هزار و ۲۳۶ اشتغال با دریافت تسهیلات ایجاد شد.

او تصریح کرد: درمجموع جهاد کشاورزی ۷۹ درصد و فنی حرفه‌ای ۹۸ درصد و بهزیستی ۹۶ درصد و تعاون ۷۸ درصد و صمت ۹۲ درصد و فناوری ۸۷ درصد و ارشاد ۵۲ درصد و میراث فرهنگی ۵۰ درصد و ورزش و جوانان ۲۴ درصد جهت اشتغال جذب داشته‌اند.

کاویانی افزود: دراین‌باره ۱۱۳ میلیارد و ۸۸۱ میلیون پرونده در بانک تشکیل و ۸۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان پرداخت شد که شامل ۷۱ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: استقبال سرپرست خانوار به‌ویژه بانوان از تسهیلات اشتغال بیشتر است.

او عنوان کرد: گذراندن دوره فنی حرفه‌ای، لازمه حضور فارغ‌التحصیلان در عرصه اشتغال در رشته‌های مهارتی و فنی است و باید دراین‌باره تمهیداتی اندیشیده شود.

کاویانی در مورد مشاغل خانگی یادآورشد: در بانک رفاه ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار جهت مشاغل خانگی برای ۲۸۹ نفر داشتیم که درنهایت مبلغ ۵ میلیارد تومان برای ۶۸۸ نفر اشتغال پرداخت شد که با اولویت‌بندی در مشاغل و به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار رتبه نخست را در پرداخت تسهیلات به دست آوردیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اشتغال ، نرخ بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پس چرا ما هر چی دور و برمون میبینیم بیکارن
آخرین اخبار