احیای دوباره صدف خالی کاخ مروارید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی مروارید با اختصاص ۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،کاخ تاریخی مروارید در بلوار ارم مهرشهر کرج قرار دارد که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیر بنای  حدود پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه به شکل رمپ های شیب دار احداث شده که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته  که این کاخ در مجموعه اراضی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده است.

سازه اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته‌ و همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی (مارپیچ) و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید ساخته شده‌ که در گوشه شمالی کاخ و در محوطه بیرونی دریاچه نیز به‌شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و ساخته شده‌است.

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در این باره به خبرنگار ما گفت: تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه اختصاص یافته برای مرمت کاخ مروارید جذب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز افزود: مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی مروارید با اختصاص ۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی آغاز شد.

محمدی گفت: کاخ مروارید ثبت ملی شده و باید برای بازسازی و مرمت آن اقدامات لازم  انجام شود.

او افزود:  پس از سال‌ها به دلیل بلاتکلیفی و گذر زمان و تغییرات آب و هوایی به این کاخ صدمه وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز افزود: شهرداری کرج نیز باید در ۲۴ هکتاری که در اختیار دارد هر چه سریع‌تر فضای سبز با کیفیتی ایجاد کند.

انتهای پیام / ر .ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.