معاون رئیس جمهور:

دانشگاه توانایی دور زدن تحریم برای توسعه سازندگی را دارد

نوبخت گفت: دانشگاه باید بتواند ساز و کار‌های نو و روش‌های دانش بنیان را فرا روی صنعت قرار دهد تا صنعت بهره وری لازم برای توسعه را داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد باقر نوبخت  ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در ارتباط تصویری با کنگره ملی همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، گفت: با وجود باقی ماندن هدف رشد ۸ درصدی و اشتغال یک میلیون نفری در سال، منابعی که باید این هدف را تحقق می‌بخشید به دلیل تحریم و محاصره اقتصادی میسر نشد و دچار چالش شدیم.

او ، با بیان اینکه در شرایط تحریمی تأمین منابع بودجه‌ای و تأمین منابع ارزی لازم برای ارقام چند میلیارد دلار ما را دچار مشکل کرده است، افزود: در چنین شرایطی فراهم کردن چندین میلیارد دلار در سال دست یافتنی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه هدف ما برای توسعه و رفاه کشور همچنان باقی است، گفت: کشور در حال سازندگی و توسعه است و هر هفته طرح‌های زیربنایی افتتاح می‌شود ، بنابراین اهداف توسعه باقی است، اما الزامات توسعه فراهم نیست.

نوبخت ، با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای با وجود محدودیت‌های منابع، باید از ساز و کار‌های دیگر استفاده کرد، گفت: قطعاً بدون پشتیبانی لازم از سوی دولت و بدون حضور دانشگاه امکان رشد صنعت وجود ندارد.

او به راهکار‌های موجود برای رسیدن به اهدافی توسعه‌ای اشاره کرد و افزود: می‌توانیم از مسیر‌های معمول برای توسعه استفاده کنیم و هر نهاد به وظایف خود عمل کند، اما این امر برای شرایط عادی است در حالی که ما در شرایط غیرعادی هستیم.

معاون رئیس جمهور،  با بیان اینکه نقش دانشگاه‌ها در شرایط تحریمی برای توسعه کشور متفاوت است،گفت: دانشگاه باید بتواند ساز و کار‌های نو و روش‌های دانش بنیان را فرا روی صنعت قرار دهد تا صنعت بهره وری لازم جهت توسعه را داشته باشد.

نوبخت استفاده از روش‌های نوین توسعه‌ای را عامل جبران فاصله‌های سنتی کشور با کشور‌های صنعتی دانست و تصریح  کرد: این کنگره باید با وجود واقعیت‌هایی که در داخل و روابط بین الملل داریم نوعی از ساز و کار‌های انحصاری کشور برای توسعه را به کار گیرد.

 

انتهای پیام/م.ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.