معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان:

افزون‌بر ۱۰هزار قلاده سگ در سیستان و بلوچستان علیه هاری مایه‌کوبی شدند

اصغری گفت:بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ در این استان از ابتدای امسال تا کنون علیه بیماری هاری مایه‌کوبی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،دکتر مسعود اصغری معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه هاری یک بیماری واگیر خطرناک مشترک بین انسان و دام بوده که منشا ویروسی داشته و با فلج کردن سیستم اعصاب منجر به مرگ می‌شود گفت: پس از ابتلا و ظهور علائم این بیماری هیچ‌گونه درمانی نداشته و دام مبتلا باید به روش صحیح و ایمن معدوم شود.

اوبا بیان اینکه تنها راه پیشگیری از بیماری کشنده هاری واکسیناسیون صحیح و به موقع در برابر آن بوده افزود: آموزش صحیح و چهره به چهره دامداران و روستاییان از سوی کارشناسان بهداشتی دامپزشکی در خصوص راه‌های انتقال این بیماری به انسان حائز اهمیت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از راه‌های انتقال بیماری هاری گزیده شدن توسط حیوان هار و تماس با بزاق و ترشحات آلوده دام مبتلا است.

او تصریح کرد: باتوجه به اهمیت بیماری هاری امکان انتقال آن به انسان و مرگ قطعی در صورت ابتلا پیشگیری از آن یک اولویت بوده و بر این اساس از ابتدای امسال  تاکنون بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ صاحبدار، گله و چوپان در سیستان و بلوچستان در برابر این بیماری مایه‌کوبی شده‌اند.

اصغری با بیان اینکه مردم در صورت گزیده شدن توسط دام مشکوک به هاری سریعا به مراکز درمانی مراجعه و اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهند تاکید کرد: در صورت مراجعه به موقع و انجام اقدامات صحیح درمانی قبل از بروز علائم می‌توان از مرگ حتمی پیشگیری کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.