داستان دنباله دار کاهش قیمت محصولات کشاورزی در هرمزگان؛

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را شکست!

افت شدید قیمت محصولات کشاورزی به ویژه پیاز، چشمان کشاورزان هرمزگانی را اشک بار و کمرشان را زیر بار هزینه ها خم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی در هرمزگان و ضرر و زیان کشاورزان داستانی دنباله دار و تکراری است. داستانی که امسال بیشتر از سال‌های گذشته دل کشاورزان را به دردآورده و چشمانشان را اشک بار کرده و به گفته آنها امسال کمرمان از زیان ها خرد شده است.

کشاورزان هرمزگانی امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و گرانی‌های شدید با هزاران امید و آرزو و البته با سختی‌های فراوان شروع به کشت کردند و بی صبرانه منتظر برداشت محصول خود از جمله بادمجان، گوجه و پیاز ماندند.

فصل برداشت شروع شد، اولین محصول به دست آمده بادمجان بود. برخلاف تصور، قیمت بادمجان از همان ابتدا به شدت افت کرد و کشاورزان مجبور شدند تا محصول خود را به جای فروش در بازار در کف خیابان و رودخانه بریزند و به غذای دام تبدیل کنند.


بیشتر بخوانید


پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

برخی‌ها هم زمین‌های خود را شخم زدند و بی خیال برداشت شدند. یا به عبارتی دیگر فصل کشاورزی برای آن‌ها خیلی زود به پایان رسید و روزگار کشاورزانی که فقط بادمجان کشت کرده بودند، خیلی زود همانند رنگ این محصول تیره و تار شد.کشاورزانی هم که محصولاتی دیگر از جمله گوجه و پیاز داشتند، با چشمانی اشک بار، اما امیدوارانه به کار خود ادامه دادند.

چند ماه بعد گوجه هم به دست آمد، روز‌های اول قیمتش برای فروش خوب بود و کشاورزان خوشحال بودند، اما این خوشحالی هم چند روز بیشتر دوام نداشت، چرا که ابتدا سرمای شدید و بی سابقه هوا سبب نابودی بسیاری از مزارع کشاورزی استان شد و سپس هم قیمت گوجه به شدت در بازار افت کرد.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

در این مرحله هم فصل کشاورزی برای تعدادی دیگر از کشاورزان به پایان رسید و خیلی‌ها هم با چشمانی گریان در انتظار برداشت پیاز ماندند.


بیشتر بخوانید


فصل برداشت پیاز هم فرا رسید، باز هم چند روز اول قیمتش خوب بود، اما کشاورزان نگران بودند، نگران تکرار اتفاقات برداشت بادمجان و گوجه و به فروش نرفتن محصولاتشان.خیلی زود اتفاق تلخ و نگران کننده‌ای که کشاورزان نگران از آن بودند، رخ داد. پیاز ارزان شد و به کیلویی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان رسید.


بیشتر بخوانید


با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه خواهی رسید که حق هم دارند، آن‌ها امسال سود که نکردند هیچ بلکه کلی ضرر و زیان هم کردند.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

خرید توافقی پیاز کیلویی ۵۹۶ تومان!

سیروس اسدپور مدیر تعاون روستایی هرمزگان می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته خرید تضمینی پیاز کیلویی ۵۹۶ تومان از چند روز پیش در استان آغاز شده است و اکنون دو مرکز در شهرستان بندرعباس، دو مرکز در شهرستان میناب و یک مرکز در شهرستان رودان پیاز را از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌کنند.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

 خرید پیاز با این قیمت ها واقعا دردی از کشاورزان دوا می‌کند؟

کشاورزان می‌گویند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم پیاز ۳ هزار تومان است و خرید تضمینی به قیمت پایین دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.

چرا قیمت پیاز در هرمزگان افت شدید کرده است؟

سیروس اسدپور، مدیر تعاون روستایی هرمزگان در خصوص دلایل کاهش قیمت پیاز در هرمزگان می‌گوید: با توجه به برداشت پیاز در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان شمالی و افزایش کرایه حمل، اکنون تقاضا برای خرید پیاز از استان هرمزگان کاهش یافته است.

امیری زاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز می‌گوید: مشکل اصلی افت قیمت پیاز صادر نشدن این محصول است و البته شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها هم سبب کاهش سرانه مصرف پیاز در کشور شده است.

الگوی کشت رعایت می‌شود یا نمی‌شود؟!

ابوطالب جوادی، دبیرِ خانه کشاورز هرمزگان می‌گوید: مهمترین مشکل در این زمینه به بی‌توجهی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باز می‌گردد چرا که باید الگو‌های کشت به درستی طراحی و عملیاتی شوند تا بیش از نیاز کشور محصولی کشت نشود که کشاورز مجبور باشد آن محصول را به دلیل نبود مشتری دور بریزد.

اما امیری زاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان معتقد است که الگوی کشت در استان هرمزگان به طور دقیق رعایت می‌شود و در استان‌های همجوار این موضوع رعایت نمی‌شود.

به گفته امیری زاده، ۹۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان به کشت پیاز اختصاص دارند و سالانه حدود ۴۲۰ هزار تن پیاز در استان تولید می شود.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

چرا محصولات کشاورزی صادر نمی‌شود؟

کوروش صادقی، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می‌گوید: در سال‌های گذشته حدود ۷۰ درصد از محصولات زراعی صادراتی استان به کشور عراق صادر می‌شد، اما به علت شیوع کرونا، کشور عراق امسال واردات ۲۹ قلم کالا را ممنوع کرده و در این شرایط صادرات محصولات صیفی هم با مشکل روبرو شده است.

به گفته صادقی، تقویت و ایجاد واحد‌های فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند به حل این مشکل کمک زیادی کند.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

کریمی کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: تصمیم گیران وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای جلوگیری از ضرر کشاورزان، اجازه و شرایط آسان صادرات را فراهم کنند که این موضوع در بسیاری موارد به درستی اتفاق نمی‌افتد.

او به نقش پررنگ دلالان در نوسان قیمت به ویژه محصولات کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه دلالان با قدرت خرید بالایی که دارند، محصولات کشاورزی را با قیمت پایین خریداری و با قیمت بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌کنند.

راهکار چیست؟

با توجه به مباحث مطرح شده در این گزارش به نظر می‌رسد که مسئولان برای رفع مشکل کشاورزان از جمله پیازکاران برنامه خاصی ندارند و کشاورزان باید با چشمانی اشک بار، کمری خمیده و البته جیب خالی، سال زراعی را به پایان برسانند.

پیاز اشک کشاورزان را درآورد و کمرشان را هم شکست!

اما برای تکرار نشدن این مشکلات در سال‌های آینده، مسئولان باید چند نکته مهم را در دستور کار قرار دهند و آن‌ها را اجرایی کنند.

اول اینکه الگوی کشت مناسب باید طراحی و عملیاتی شود، دوم اینکه مشکلات پیش آمده در روند صادرات باید با رایزنی با کشور‌های هدف حل شود و سوم اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی هم در استان ایجاد شود و البته نکته چهارم و مهم‌تر اینکه برخورد با دلالان و واسطه‌ها نیز باید به طوری جدی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

گزارش از پرویز بلوچیان رضوان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
فعلاکشاورزودریابین که ورشکست نشه..بعددرموردسال آینده تصمیم بگیرین.خیلیاسکته کردن..خیلی ازخانواده هاازهم پاشید.پیازکاران افسرده وفرتوت شدن.لطفابهشون رحم کنین وبخاطرخداپیازوصادرکنین تازیرباربدهکاری له نشدن...لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
هموطنان عزیز بیاین ماهم بجای میوه شب عید پیاز بخریم هم ارزون تره هم به کشاورزای عزیز کمک میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
کار جهاد کشاورزی اینه . میگه چند هکتار کشت شده . کم کشت شده . زیاد کشت شده . چقدش نابودشد . روحانی میگه نفری ۱۰۰ تومن معیشت تامین شد . میلیاردها میلیارد. سرمایه مردم داره نابود میشه . تو دم از ۱۰۰ تومن میزنی . لعنتی بفکر مردم باش این بودن به تو رای دادن . اینا پشتت وایسادن . پشتت به این مردم گرمه بیدار شو
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
دوستان همه این در دل های شما درست ولی مشکل اصلی قانون در کشور ضعیف کردن و به همین خاطر اون دلال وضعش خوبه و در اصل دلال نرخ تعیین میکنه
Canada
ناشناس
۰۶:۴۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
چرا از پیاز فراورده مثل پودر پیاز وووو
بعمل نمیاوریم و صادر کنیم
باید کارخانه فراورده پیاز در این منطقه که پیاز میکارند .باشد
تا محصول خدا داده .هدر نرود
Iran (Islamic Republic of)
ن.ک
۰۰:۲۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
قابل توجه مسئولین محترم تولید زیاد میشود تولید کننده بد بخت میشود تولید کم میشود مصرف کننده بیچاره میشود بنظر شما چه باید کردکه نه سیخ بسوزد نه کباب
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۲۱:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اصولا" مملکت بی صاحب است.کشاورزی هم که جای خود رع دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
باجناق بنده به همراه پدرش ۳۵ سال کشاورز بودن الان ۳ ساله کشاورزی نمی کند دلالی می کند دارند از پول داری منفجر می شود
نتیجه تولید بی فایده است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۳۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
من نمیدونم این جهاد کشاورزی داره چیکار میکنه؟؟؟
یکی بره اینا رو بیدار کنه
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۲۱:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
در ادارات جدول حل می کنند.گل می گن گل میشنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کاش عراق واردات سیمان را ممنوع میکرد نه پیاز و گوجه فرنگی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
عزیزم هرکی بفکر خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
پیاز گرونه تو بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اگه ی دلسوز پیدا میشد تو جهاد کشاورزی یه سامانه فروش بذر راه مینداخت تو کشور از طریق همون میتونستن میزان برداشت رو مدیریت کنن تا این اتفاق پیش نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چطور وقتی کیلو 15000 هزارتومان بود صدا از کسی در نمیامد ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
چون پیش تو ۱۵۰۰۰ تومن . پیش کشاورز ۳ تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
اونوقت هم کشاورز نون زیاد ی نمیخورد همه چی دلال بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اما چرا در بیشتر استانها با قیمت گزاف و یا نایاب هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اونوقت که اشک مردم رو در میاره چی
Iran (Islamic Republic of)
یک کارشناس کشاورزی
۱۱:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
پیاز قابل نگهداری نیست پس یا باید صادر شود. به خارج استان ویا خارج از کشور .برای خارج استان مشکل گرانی کرایه وبرای خارج کشود روابط حسنه لازم است .که در هر دو مورد موفق نیستیم یا در سردخانه نگهداری شود .که نداریم .راه حل چیست .کشت قابل نگهداری مثل لوبیا .عدس.ماش.ودر کنارش پیاز و گوجه وخیار . که اگر یکی بازار نداشت دیگدی چایگزین شود .تک محصولی در سطح کم دارای ریسک زیادی است .ما در صنایع تبدیلی خیلی ضعیف هستیم ترکیه خیلی کار کرده .ما باید کارخانه رب .وحصولات غذایی در منطقه داشته باشیم .هم اشتغال وهم جلوگیری از خام فروشی .
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۱:۳۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
دلالان نامرد بی انصاف محصولات رو با کمترین قیمت از کشاورزان می خرند و با بیشترین قیمت به مردم می فروشند.
پیاز حدود 600 تومن...ولی در میوه فروشی پیاز 7000 تومن.و این
از بی تدبیری مسئولین کشاورزی کشور هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اینا حق دارن اعتراض کنن همه چیز بهم ریخته ، دوگانگی که چه عرض کنم چند گانگی داریم تو کشور.هیچکس به هیچکس نیست و مردم تحت فشار هستند.
انشاءالله فرجی بشه و مسوولان خوب سرکار بیاند البته انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
این وسط جهاد کشاورزی چه کاره است که بیاد برنامه ریزی کنه هر سال برای محصولات وکشاورزان داره این اتفاق میفته چرا باید یه سال پیاز گیرمون نیاد یه سال اینطوری
درثانی دست دلالها باید کوتاه بشه همه زحمت کشاورز میکشه سودشو دلال خب حهاد کشاورزی ازشون به قیمت خوب بخره وتعیین قیمت مصوب کنه تو بازار تره بار که نه سیخ بسوزه نه کباب
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۱:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اتفاقا این وظیفه جهاده که برنامه بده.کشاورزه فوقش بدونه همسایه کوچه بالاییش چی کاشته اما کلیتو نمی دونه
هرچند، جهادم وقتی طرح میده کشاورز کار خودشو انجام میده. ازین لحاظ اصلا دلم برای بعضیهاشون اصلا نمیسوزه
Iran (Islamic Republic of)
فرهود
۱۱:۰۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
من خودم کشاورزم و با دلیل ثابت می کنم اگر جهاد کشاورزی را منحل کنید به خدا قسم وضع کشاورزی کشور از این بهتر خواهد شد بی خاصیت ترین سازمان کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
هر ساله هم کلی بودجه بر می دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
وقتی مدیریت نیست یعنی همین کشاورز زحمت کش اشک در میاد پولش میره توی جیب دلال های از خدا بی خبر کشاورز پول ثم داره پول کارگر داره پول بار کردن داره سرمازدگی بادمجان داره و همچنین پیاز حالا کاشکی فقط دردش توی پیاز بادمجان بود گوجه سیب پرتغال نارنگی لیمو شیرین لیمو ترش همچی شده خدا تومن کارگرم درامد نداره باد بزنه تو سر خودش پرتغال دیروز گرفتم 50 هزار تومن گوجه 30 هزار تومن ماست 40 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کیلیویی 596 تومان هزینه برداشت و کرایه حمل پیاز هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
واقعا یکی نیست این بساطو مدیریت کنه؟یه وقت یه وسیله کیلویی 15 تومن به زور پیدا میشه یه وقتم اینجوری...من دیگه حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
افزایش قیمت پیاز در شهر ها هم اشک ما رو درآورده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
راه حلش آسونه باید در دفاتر جهاد کشاورزی رو تخته کنن بعد گل بگیرند
یه عده آدم توش نشستن سر ماه حقوق مفت میگیرن با مزایای بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اینو به چشمم دیدم. واقعا جهاد کشاورزی در هیچ حوزه ای درست عمل نمی کنه. از وضعیت مرغ گرفت تا کشاورزی. کشاورز و مردم بازیچه شده اند. نهادهای نظارتی هم که انگار برایشان این مسایل عادی شده و هیچ اهمتی برای پیگیری مشکلات مردم قائل نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
پیاز در تهران کیلویی 5000 تومن، همچین افت شدیدم نداره ها
France
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
شما میخری ۵۰۰۰ تومان و بالاتر من کشاورز بیچاره میفروشم ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومن پیدا کنید پرتقال فروش را
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۹:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
مثل بورس است امسال حتما باید پیاز بکاریم