ایلهان عمر: ابتدا آمریکا از برجام خارج شد، چرا ما نباید ابتدا به این توافق بازگردیم؟

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی درباره توافق هسته‌ای ایران اظهارات جدیدی مطرح کرده و از وزیر امورخارجه این کشور سوالاتی پرسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ایلهان عمر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در نشستی در کمیته امور خارجی این کشور اظهارات جدیدی درباره توافق برجام مطرح کرده است.

این مقام آمریکایی در ابتدای سخنان خود گفت: «در برجام این‌گونه به‌نظر می‌رسد که هر دو طرف منتظر طرف مقابل هستند تا قدم ابتدایی را بردارد و این مسیر را به بن‌بست کشانده است.»

عمر خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا، پرسید: «این یک واقعیت است، ما طرفی بودیم که از توافق هسته‌ای ایران خارج شدیم، بنابراین چرا نباید ابتدا ما به این توافق بازگردیم؟»

بلینکن در پاسخ به او گفت: «ما مستقیم اعلام کرده‌ایم راه دیپلماسی باز است و برای تعامل آماده‌ایم. رئیس‌جمهور همواره اعلام کرده است درصورت پای‌بندی ایران به تهدات برجامی، ما نیز متعهد خواهیم شد و در ادامه برای حل اختلافات دیگر تلاش خواهیم کرد. در این میان برای طولانی‌تر کردن این توافق نیز اهتمام می‌ورزیم.»

عمر در ادامه بار دیگر پرسید: «اگر ما به توافق بازنگردیم چگونه انتظار پای‌بندی از ایران داشته باشیم؟ آیا نباید بازگشت آمریکا به برجام پیش از بازگشت آن‌ها باشد؟»

بلینکن در پاسخ به این سوال گفت: «ما سه سال پیش از برجام خارج شدیم، اما ایران رفته رفته از پای‌بندی به تعهدات برجامی خود فاصله گرفت؛ بنابراین مسائلی در این میان هست که باید در نظر گرفته شوند. از همین رو ما به سرعت دعوت اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایران را پذیرفتیم، اما ایرانی‌ها دست رد به آن زدند.»

بلینکن روز گذشته مدعی شده بود تحریم‌های ایران زمانی رفع خواهد شد که این کشور به تعهدات خود ذیل برجام پا‌ی‌بند شود و گفت: «تا زمانی که ایران به پا‌ی‌بندی کامل در برجام بازنگردد، تحریم‌ها را لغو نخواهیم کرد. ما دوباره مسیر دیپلماتیک خود را با متحدان اروپایی آغاز کرده‌ایم تا ایران را به توافق هسته‌ای برگردانیم.»

دولت دونالد ترامپ سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. پس از آن کارزار فشار حداکثری علیه ایران آغاز شد. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا است.

اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر برجام نیز در این راه اظهارات بسیاری مطرح کرده‌اند. به‌طور مثال، «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز امروز اعلام کرد اتحادیه اروپا در حال حاضر برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران به مسیر صحیح خود تلاش می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار